20 graduan ternak ikan sangkar

Tuesday, March 2, 2010

JOHOR BAHRU 1 Mac – Bidang keusahawanan kini semakin berkembang selain bertindak sebagai pemangkin terhadap transformasi negara kepada ekonomi berpendapatan tinggi.

Melihat pada potensi yang besar dalam bidang tersebut, maka pelbagai inisiatif telah dilaksanakan untuk meningkatkan lagi bilangan usahawan di negara ini termasuk di kalangan graduan.

Antara projek keusahawanan yang melibatkan graduan di negara ini adalah Projek Ternakan Ikan Sangkar Usahawan Siswazah Malaysia di Kong-Kong, Masai.

Projek yang dikendalikan oleh Pusat Pembangunan Usahawan Siswazah Malaysia (Pusmal) itu melibatkan 20 graduan daripada pelbagai institusi pengajian tinggi (IPT) dari seluruh negara.

Pusmal yang ditubuhkan di Universiti Malaya (UM) merupakan sebuah organisasi yang menghubungkan agensi kerajaan dengan pihak industri dan mampu melahirkan usahawan di kalangan graduan.


Menurut Pengurus Pusmal, Mohd. Aminuddin Malek, projek selama lapan bulan bermula Julai tahun lalu itu turut mendapat sokongan dan bantuan daripada Jabatan Perikanan Malaysia termasuk Symbient Management dan Kims Fish Farm.

Katanya, Jabatan Perikanan bertindak dalam mengeluarkan lesen dan permit bagi projek berkenaan manakala Kims Fish Farm pula menyediakan lokasi ternakan ikan manakala Symbient Management bertindak dalam bidang pengurusan.

Beliau berkata, antara ikan yang diternak adalah ikan kerapu, siakap dan senangin.

Ujarnya, beberapa program telah dijalankan sepanjang tempoh berkenaan antaranya latihan transformasi keusahawanan, kursus teknik ternakan ikan marin, kursus perikanan laut lepas, kelas renang, praktikal dan latihan.

Menerusi latihan transformasi keusahawanan, katanya, peserta didedahkan tentang ciri-ciri keusahawanan, keusahawanan Islam, selain pengurusan berkaitan operasi, pemasaran, kewangan.

Bagi kursus teknik ternakan ikan marin pula, ujarnya, peserta didedahkan dengan pengenalan spesies ikan marin, pengurusan makanan ikan marin dalam sangkar, reka bentuk, pembinaan sangkar dan banyak lagi.

Mohd. Aminuddin berkata, peserta turut diberikan kursus asas renang dan asas menyelamat bagi tujuan keselamatan ketika bekerja di sangkar yang terletak di tengah laut.

Katanya, fasa terakhir bagi projek berkenaan adalah ujian dan penilaian terhadap prestasi setiap peserta sebelum peserta boleh memulakan kerjaya sebagai seorang usahawan bermula 15 Mac.

‘‘Selepas tamat tempoh projek berkenaan, kita tidak melepaskan para peserta begitu saja kerana mereka akan meneruskan projek yang mereka telah usahakan sebelum ini.

‘‘Kami akan membimbing mereka agar tidak tersasar daripada matlamat yang telah kita tetapkan iaitu membantu mereka menjadi seorang usahawan berjaya,” katanya.

Mohd. Aminuddin berkata, Pusmal menerapkan pembangunan usahawan melalui kaedah ‘Pakatan Simbiotik’ iaitu pembangunan individu dan ummah secara serentak selain menekankan elemen kerjasama yang kuat antara para peserta.

Katanya, selain projek ternakan ikan sangkar tersebut, Pusmal turut menerokai 13 perusahaan lain antaranya berkaitan daging, restoran, cendawan, lintah, tepung dan produk makanan kesihatan. - Utusan

2 comments:

arepthedoctor said...

SAYA PEMBEKAL IKAN KERAPU HYBRID SIZA 5 INH
HUBUNGI 0176405681

arepthedoctor said...

SAYA PEMBEKAL IKAN KERAPU HYBRID SIZA 5 INH
HUBUNGI 0176405681

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya