Beri peluang OKU sertai usahawan Pasar Tani

Monday, March 1, 2010

SEREMBAN 28 Feb. - Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) disaran membuka peluang perniagaan kepada golongan orang kurang upaya (OKU) bagi membolehkan mereka menjana pendapatan melalui Pasar Tani.


Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, cadangan itu dilihat relevan dalam membantu melahirkan usahawan OKU yang berjaya dalam sektor pemasaran dan pertanian.

"Saya yakin cadangan ini sedang dan akan dilaksanakan oleh FAMA kerana apa yang dapat kita lihat, golongan ini berkemampuan untuk bergiat aktif secara langsung dalam bidang perniagaan.

"Malah, FAMA juga boleh membantu dalam mengubah suai kenderaan seperti motosikal yang akan digunakan oleh mereka bagi menjalankan perniagaan terutama di beberapa kawasan tertentu," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Sambutan Jubli Perak Pasar Tani peringkat Negeri Sembilan di sini hari ini.

Turut hadir Pengerusi FAMA, Datuk Paduka Badruddin Amiruldin dan Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pertanian, Industri Asas Tani, Pembangunan Usahawanan dan Koperasi negeri, Datuk Yunus Rahmat.

Dalam pada itu, Mohamad juga melahirkan rasa gembira terhadap perkembangan positif pasar tani di negeri ini dengan mencatatkan perolehan nilai jualan tahun lalu berjumlah RM16.9 juta.

Katanya, sehingga kini, terdapat 31 buah pasar tani di negeri ini dengan melibatkan jumlah penyertaan usahawan sebanyak 926 orang selain kewujudan enam buah lagi pasar tani baru pada tahun ini.

"Kita berharap dengan penubuhan lebih banyak pasar tani di negeri ini ia bukan sahaja dapat memberikan nafas baru kepada pengguna malah memberi pulangan kepada pengusaha.

"Pada masa yang sama, aktiviti seperti ini juga dilihat dapat memastikan semua hasil keluaran kampung dapat dinikmati oleh pengguna di negeri ini," kata beliau. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya