Batik Merbok mampu ke peringkat antarabangsa

Saturday, March 6, 2010

SUNGAI PETANI 5 Mac - Batik Merbok dijangka menempa nama di peringkat antarabangsa sebagai produk berkualiti dengan reka bentuk menarik serta mempunyai potensi besar dalam bidang fesyen.

Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Mahathir berkata, reka bentuk dan kualiti Batik Merbok hasil ciptaan terbaru dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) Merbok cukup menarik untuk diketengahkan.

 SEBAHAGIAN mahasiswa dan mahasiswi UiTM Kedah memperagakan fesyen terbaru 
Batik Merbok pada Exposis di UiTM Merbok, kelmarin.

Menurut beliau, rekaan terbaru itu bermotifkan elemen tempatan dan mampu memartabatkan hasil rekaan anak tempatan di peringkat antarabangsa.

"Kita gembira kerana tekstil Batik Merbok yang dihasilkan oleh UiTM ini bertaraf antarabangsa," katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan Exposis (Expo Mahasiswa) UiTM Kedah 2010 di UiTM Merbok dekat sini semalam. Hadir sama Pengarah Kampus UiTM Kedah, Dr. Zaliha Husin.

Batik Merbok dihasilkan oleh Jabatan Seni Lukis dan Seni Reka UiTM Kedah menerusi perekanya, Muhammad Zambri Azizan yang juga pensyarah jabatan berkenaan.

Seramai 10 penuntut UiTM memperagakan Batik Merbok pada majlis tersebut yang merangkumi enam motif iaitu padi, bakau, merbok, sanskrit, batu-bata dan ukiran dengan setiap motif berasaskan kepada kemakmuran, keharmonian, ketuhanan, kecintaan dan keindahan.

Tambah Mukhriz, penghasilan Batik Merbok membuktikan bahawa ia mempunyai potensi besar dalam industri batik sekali gus memperkenalkan Malaysia khususnya Kedah menerusi elemen-elemen tempatan sebagai motif penciptaan.

Kata beliau, pihak kementerian bersedia membantu UiTM mempromosikan Batik Merbok ke peringkat antarabangsa.

Terdahulu dalam ucapannya Mukhriz berkata, dalam usaha memberi nilai tambah kepada graduan, institusi pengajian tinggi (IPT) digalakkan memperluaskan budaya keusahawanan dengan mengubah kurikulum dan memperbanyakkan aktiviti keusahawanan. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya