Kerajaan sasar RM10 bilion nilai eksport perabot

Thursday, March 4, 2010

KUALA LUMPUR 3 Mac - Kementerian Perusahaan, Perladangan dan Komoditi menyasarkan RM10 bilion nilai eksport bagi perabot pada tahun ini iaitu peningkatan RM2 bilion berbanding tahun lalu.


Timbalan Menterinya, Datuk Hamzah Zainuddin berkata, sasaran tersebut mampu dicapai berdasarkan kemampuan para pemain dalam industri perabot tempatan memenuhi permintaan yang tinggi di luar negara.

"Permintaan ini akan terus bertambah dari semasa ke semasa kerana perabot tempatan mempunyai kualiti yang baik selain reka bentuk menarik," katanya pada sidang akhbar selepas Majlis Pembukaan Pameran Perabot Eksport 2010 di Tapak Ekspo Pameran Pertanian Malaysia, Serdang dekat sini hari ini.

Menurutnya, pada tahun lalu negara memperoleh nilai eksport bagi perabot berjumlah RM8 bilion, lebih rendah daripada RM8.72 bilion pada 2008.

Pameran itu bermula hari ini hingga 7 Mac bertujuan menarik lebih banyak pembeli luar dengan sasaran pelawat 25,000 orang melalui penampilan 250 peserta industri.

Sementara itu, Hamzah berkata, kementeriannya bercadang membangunkan kawasan seluas 375,000 hektar di negara ini bagi Program Perladangan Hutan yang bertujuan membekalkan kayu untuk sektor perindustrian perabot.

"Kita jangkakan pada 2021, kawasan seluas itu dapat membekalkan 75 juta tan metrik kayu untuk sektor pemprosesan terlibat," katanya.

Menurutnya, program tersebut akan ditadbir oleh Lembaga Perindustrian Kayu Malaysia (MTIB). - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya