Jana potensi usahawan tani - Datuk Hashim Abdullah

Friday, March 5, 2010

BATU PAHAT 4 Mac - Pembungkusan yang menarik selain label dan jenama yang mudah diingati merupakan antara aspek penting dalam pemasaran sesuatu produk.

Justeru, ramai usahawan yang berjaya memiliki atau menghasilkan produk yang 'dekat' di hati pengguna selain promosi yang kerap disiarkan di media cetak dan elektronik.

 Hashim Abdullah melihat produk yang dipamerkan oleh para pengusaha industri asas tani di 
pekarangan Pusat Khidmat Ahli Parlimen Parit Sulong, Batu Pahat, semalam.

Namun, satu lagi isu yang sering membelenggu usahawan baru adalah soal modal yang tidak mencukupi.

Justeru, Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani sentiasa berusaha membantu golongan berkenaan. Terbaru, seramai 34 usahawan tani di kawasan Parlimen Parit Sulong, Batu Pahat menerima surat kelulusan geran pemadanan pembungkusan, pelabelan dan penjenamaan produk.

Menerusi geran tersebut, mereka menerima pembiayaan sebanyak 80 peratus pembangunan produk daripada kementerian berkenaan. Geran itu disampaikan Timbalan Ketua Setiausaha kementerian berkenaan, Datuk Hashim Abdullah pada satu majlis di sini baru-baru ini.

Hashim berkata, geran tersebut bertujuan meningkatkan keupayaan produk usahawan tani yang berada pada tahap 1 dan 2 yang memperoleh jualan tahunan kurang RM100,000 bagi menjana pasaran yang lebih luas dan menepati piawaian yang ditetapkan.

Antara kriteria untuk menerima geran itu adalah setiap pengusaha mesti diperbadankan di bawah Akta Syarikat 1965 atau Enterprise yang diperbadankan di bawah Ordinan Perniagaan 1956 dan mempunyai lesen perniagaan atau premis yang sah.

Mereka juga mesti menghadiri Bengkel Pembungkusan, Pelabelan dan Penjenamaan yang dianjurkan oleh kementerian dengan jayanya.

Hashim berkata, keutamaan diberikan kepada usahawan tani yang mengusahakan produk terpilih dan berpotensi menjadi tumpuan pasaran serta telah menunjukkan prestasi perniagaan yang baik sekurang-kurangnya setahun dan tidak diisytiharkan muflis.

"Produk mereka mestilah berpotensi berkembang ke tahap yang lebih tinggi sekiranya ditingkatkan keupayaan produk, memiliki ruang pasaran yang tetap dan pernah atau sedang menerima bantuan atau bimbingan daripada jabatan atau agensi di bawah kementerian," katanya.

Katanya, pembiayaan di bawah skim geran pemadanan membabitkan perkhidmatan rundingan dan pembangunan reka bentuk, perkhidmatan percetakan pembungkus produk atau pelekat (sticker), pembangunan jenama dan identiti produk termasuk pendaftaran trade mark (TM) serta lain-lain kos seperti pengujian dan fotografi.

"Para usahawan tani juga perlu sedar tuntutan pasaran iaitu tanda dan logo halal yang menjadi trend pemasaran pada masa ini.

"Apabila sesuatu produk itu ada tanda halal, secara automatik ia akan mendapat perhatian kerana ia pastinya produk yang bersih dan selamat sebab itu, untuk pasaran luar ia amat penting sebagai jaminan kualiti sesuatu produk," katanya. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya