Menteri, pegawai digalak dekati rakyat - PM

Thursday, March 25, 2010

KUALA LUMPUR 24 Mac - Datuk Seri Najib Tun Razak menggalakkan semua menteri dan pegawai kanan kerajaan menyertainya melakukan tinjauan mesra bagi mendekati rakyat.

Selain itu, kata Perdana Menteri, menteri dan pegawai kanan terbabit juga boleh melakukan tinjauan mesra secara berasingan bagi melihat secara lebih dekat segala masalah yang dihadapi orang ramai.

 Gambar hiasan

"Janganlah kita hanya mewakilkan tugas dan tanggungjawab kepada orang lain untuk dilaksanakan.
"Pada waktu-waktu tertentu yang sesuai, seseorang itu harus berada di bawah bagi memahami kehendak-kehendak rakyat dalam pelbagai bidang seperti kesihatan, pendidikan dan pengangkutan," katanya dalam entri terbaru blog www.1malaysia.com.my hari ini.

Menurut Najib, menteri dan pegawai kanan kerajaan terbabit turut digalakkan untuk berkongsi pengalaman mereka ketika melakukan tinjauan mesra dengan seluruh rakyat.

"Ini boleh dibuat menerusi saluran yang sesuai seperti saya yang melakukannya melalui blog 1Malaysia dengan menyertakan gambar dan video ketika tinjauan mesra.

"Saya juga akan terus melakukan tinjauan mesra dengan melawat sebanyak mungkin tempat pada tahun ini bagi melihat pelbagai aktiviti yang dilakukan penduduk dan bagaimana mereka hidup dan bekerja.

"Saya juga ingin turut serta ketika penduduk pelbagai latar belakang budaya dan sosioekonomi makan dan minum bagi mengetahui minat dan isu-isu yang menjadi perhatian mereka.

"Ketika pertemuan tidak formal ini, saya juga ingin berkongsi pandangan saya mengenai isu-isu yang memberi kesan kepada rakyat dan apa yang telah dilakukan kerajaan bagi meningkat taraf hidup mereka," katanya.

Menurut beliau, tinjauan mesra yang dilakukan itu telah mengimbau kenangan terhadap bapanya, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein yang ketika menjadi Perdana Menteri telah melawat pelbagai lapisan masyarakat dan bertemu dengan penduduk kampung di seluruh negara.

"Saya menghargai segala pengalaman yang telah diceritakan oleh bapa dan berasa bersemangat apabila mendengarnya," ujar beliau.

Dalam pada itu, Najib berharap, pertubuhan yang mewakil pelbagai kaum dapat bekerjasama bagi membantu penduduk yang memerlukan bantuan di negara ini. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya