Noh akan temui pengimport ikan Thailand

Tuesday, March 2, 2010

 
Noh Omar bersalaman dengan salah seorang pengimpot ikan dari Indonesia semasa mengadakan pertemuan dengan mereka di Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani di Putrajaya, semalam. 

PUTRAJAYA 1 Mac - Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani akan mengadakan perbincangan dengan wakil pengimport ikan dari Thailand esok untuk menyelesaikan isu penggunaan Kotak Ikan Berinsulasi Bergred Makanan (KIBFG).

Pertemuan itu diadakan selepas kementerian itu berjaya menyelesaikan isu sama yang dihadapi pengimport ikan dari Indonesia.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar bagaimanapun berkata, walaupun masalah yang dibangkitkan pengimport ikan dari Indonesia telah diselesaikan hari ini namun mereka masih mahu meneruskan boikot sementara menunggu hasil perbincangan kerajaan dengan pengimport ikan dari Thailand.

''Mereka mahu lihat hasil pertemuan kita dengan rakan mereka yang mengimport ikan dari Thailand sebelum membuat apa-apa keputusan.

''Kita akan jumpa pengimport ikan dari Thailand esok untuk mengenal pasti masalah mereka pula, segala keputusan mengenai isu KIBFG kena tunggu sehingga esok," katanya selepas menemui pengimport ikan dari Indonesia di sini hari ini.

Pengimport ikan dilaporkan telah menghentikan operasi membawa masuk ikan dari luar negara bermula hari ini sebagai membantah penggunaan KIBFG.

Noh berkata, rekod kementeriannya menunjukkan terdapat 22 pengimport ikan dari Indonesia dan 466 pengimport ikan dari Thailand.

''Bukan semua pengimport ikan telah melakukan boikot tetapi sebahagian daripada mereka masih menjalankan perniagaan seperti biasa.

''Peraturan KIBFG akan diteruskan sementara perbincangan dijalankan dengan pengimport-pengimport ikan ini," katanya.

Beliau menjelaskan, peraturan KIBFG hanya melibatkan pengimport ikan dari luar negara dan tidak membabitkan pengeksport dan nelayan tempatan.

''Yang saya tidak faham ialah terdapat nelayan yang turut menyertai boikot walaupun perkara ini tidak berkaitan dengan mereka.

''Pengeksport juga tidak terlibat dalam peraturan ini kerana mereka perlu mengikuti peraturan yang ditetapkan oleh kerajaan negara pengimport," katanya.

Noh berkata, isu kos KIBFG tidak patut ditimbulkan memandangkan insentif telah disediakan supaya pengimport boleh membeli KIBFG dengan harga yang tidak banyak berbeza berbanding kotak biasa.

''Kita akan sediakan insentif ini berdasarkan kapasiti pengimport ikan seperti yang berada dalam rekod kita," katanya.

Tambah beliau, kira-kira 30 peratus hasil ikan telah diimport melalui KIBFG dan kotak jenis itu digunakan secara meluas di beberapa tempat.

''KIBFG digunakan 100 peratus di Rantau Panjang, Linggi dan digunakan secara meluas di Johor Bahru," katanya. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya