Najib tekad laksana pembaharuan ekonomi

Thursday, December 3, 2009

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak berkata beliau bertekad melaksanakan pembaharuan ekonomi, seterusnya memperkasakan tarikan pelaburan ke negara ini, susulan lawatan kerjanya ke luar negara baru-baru ini.

Perdana Menteri berkata, dalam lawatannya ke Amerika Syarikat (AS), beliau menyampaikan taklimat mengenai Malaysia sebagai destinasi pelaburan yang bermanfaat kepada pemimpin korporat, pengurus dana dan bakal pelabur.

"Daripada maklum balas yang diterima daripada komuniti kewangan, walaupun "kisah kejayaan Malaysia" menarik, masih banyak yang boleh dilakukan untuk menarik pelabur global kepada pasaran modal kita.

"Saya menerima mesej ini sepenuhnya," katanya dalam blog beliau www.1malaysia.com.my hari ini.

Selepas melakukan lawatan singkat ke AS, beliau berlepas ke Trinidad dan Tobago bagi menghadiri Mesyuarat Ketua-ketua Kerajaan Komanwel (CHOGM).

Di AS, Najib mengadakan pertemuan dengan Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Ban Ki-Moon; Presiden Forbes Inc, Steve Forbes; dan Presiden Motorola Enterprise Mobility Solutions, Gene Daley.

Najib berkata, perubahan seperti itu, pasti akan membuka lembaran baru dalam "Cerita Kejayaan Malaysia", berdasarkan hubungan ekonomi antara Malaysia dan AS yang pastinya akan berkembang dengan cara yang sangat konstruktif.

"Walaupun (lawatan ke AS) singkat tetapi sangat berhasil," katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, Najib berkata beliau bersama pegawainya akan meninjau beberapa program tidak lama lagi untuk berinteraksi dengan "kawan-kawan" barunya.

Sebelum berlepas ke AS serta Trinidad dan Tobago, Najib telah menghadiri kemuncak persidangan Apec di Singapura dan membincangkan kemungkinan-kemungkinan Perjanjian Dagangan Bebas dalam pertemuan dua hala dengan Presiden Michelle Bachelet Jeeria dari Chile dan Perdana Menteri Australia, Kevin Rudd.

Sebelum itu, Presiden China, Hu Jintao dan Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono telah mengadakan lawatan rasmi ke Malaysia dan ia menunjukkan satu masa hadapan yang lebih gemilang dalam hubungan dua hala dengan kedua-dua negara berkenaan. - Berita Harian

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya