Pelaburan Tokuyama sumbang RM19b

Wednesday, December 9, 2009

Oleh Marhaini Kamaruddin


MUHYIDDIN Yassin menyampaikan cenderamata kepada Yasuhito Katoh selepas menghadiri mesyuarat bersama Mitsui Engineering and Shipbuilding di Tokyo, semalam.


TOKYO 8 Dis. – Pelaburan Tokuyama Malaysia Sdn. Bhd. di Sarawak akan menyumbang anggaran RM19 bilion kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara dalam tempoh 10 hingga 15 tahun, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Perdana Menteri yang menemui peneraju Tokuyama Corp., syarikat pengeluar polisilikon terbesar di Jepun itu di sini pagi ini, memberitahu, projek yang telah diluluskan oleh kerajaan tersebut akan memulakan operasi fasa pertamanya untuk tempoh tiga tahun mulai 2013.

“Tokuyama telah mengesahkan pelaburan berjumlah RM5.5 bilion dan ini adalah satu jumlah yang sangat besar. Sebab itu saya bersetuju ditubuhkan satu pasukan khas untuk mendasari pelan pelaksanaannya.

“Kerajaan negeri Sarawak telah meluluskan kawasan seluas 100 hektar di Taman Perindustrian Samalaju bagi pembinaan kilang yang akan mengeluarkan silikon polikristal untuk sel solar.

“Kita juga bersetuju memberikan beberapa insentif untuk membantu syarikat ini supaya ia dapat beroperasi dengan segera,” katanya pada sidang akhbar selepas mengadakan pertemuan dengan 120 pelajar dan profesional Malaysia di Jepun di sini hari ini.

Menurut Muhyiddin, kerajaan bersetuju menyokong operasi syarikat tersebut memandangkan ia akan memberi pelbagai kesan positif.

Terdahulu, Timbalan Perdana Menteri mengadakan pertemuan dengan Presiden merangkap Pengurus Besar Bahagian Promosi Projek Malaysia Tokuyama Corp., Kazuhiso Kogo dan timbalannya yang juga Pengarah Urusan Tokuyama Corp., Hiroo Momose.

Beliau juga menemui kumpulan pemimpin Sojitz Corp. diketuai Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Yutaka Kase selain Presiden Mitsui Engineering and Shipbuilding, Yasuhito Katoh dan rombongannya.

Sojitz juga akan melabur di Malaysia sebagai syarikat vendor yang mengeluarkan komponen diperlukan oleh Tokuyama untuk projek di Sarawak.

Menurut Muhyiddin, operasi raksaksa Tokuyama di Sarawak ini akan memberi kesan penggandaan dari segi mencambahkan projek-projek kecil di dalam negara.

“Justeru kerajaan akan memberi sokongan dari segi insentif dan bantuan termasuk memastikan kadar tarif elektrik yang dikenakan dalam tempoh operasi syarikat itu adalah kompetitif selain menyediakan pelbagai prasarana yang diperlukan,” katanya. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya