IKS: Produk Malaysia masuki pasaran Dubai

Monday, December 7, 2009

Daripada NOR AZIAH JAAFAR

DUBAI 6 Dis. - Sebanyak 142 produk keluaran Industri Kecil dan Sederhana (IKS) dari Malaysia sudah berjaya menembusi pasaran tempatan sejak November lalu menerusi kerjasama dengan beberapa rangkaian pasar raya di sini.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob (gambar) berkata, produk tersebut terdiri daripada makanan seperti biskut, sos, bubur segera dan cip serta produk sejuk beku mendapat permintaan tinggi dari penduduk tempatan.

Menurutnya, bilangan produk berkenaan dijangka meningkat kepada 158 jenis bernilai RM10 juta pada tahun depan.

Beliau memberitahu, pengedaran produk-produk berkenaan dikendalikan oleh Diamond International Consolidators (Diamond) menerusi 35 cawangan Pasar Raya Besar Union Coop., E-Mart, Apsara dan Pasar Raya Family.

Jelasnya, mulai tahun depan, pasaran produk berkenaan akan diperluaskan ke seluruh Emiriyah Arab Bersatu (UAE) termasuk Abu Dhabi dan Sharjah melalui rangkaian pasar raya terlibat.

''Daripada jumlah ini, 80 peratus produk adalah keluaran syarikat IKS bumiputera.

''Selepas UAE, kementerian dengan kerjasama Diamond berhasrat untuk menawan pasaran negara-negara Teluk," katanya selepas melakukan lawatan ke pasar-pasar raya berkenaan di sini hari ini.

Menurut Ismail Sabri, produk makanan dari Malaysia tidak mempunyai masalah untuk memasuki pasaran UAE dan negara Teluk kerana status halalnya sudah diterima oleh masyarakat dunia.

Katanya, syarikat-syarikat IKS yang dipilih untuk memasarkan produk-produk berkenaan perlu memenuhi tiga syarat iaitu mempunyai produk yang berkualiti, mempunyai pembungkusan yang baik dan konsisten daripada segi pengeluaran.

Beliau berkata, masalah ekonomi yang melanda Dubai tidak memberi kesan kepada promosi produk makanan kerana ia sentiasa mendapat permintaan pengguna.

''Kita perlu mengambil kesempatan daripada pasaran negara-negara di rantau ini seperti UAE kerana mereka tidak mengenakan sekatan atau kuota dari segi jumlah produk yang memasuki negara mereka," ujarnya. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya