19,990 keluarga Orang Asli terima hak milik tanah

Saturday, December 5, 2009


Muhyiddin Yassin berkata sesuatu pada Menteri Besar Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohamad Hasan sambil diperhatikan Menteri Perusahaan, Perladangan dan Komoditi, Tan Sri Bernard Dompok dan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng selepas mempengerusikan Mesyuarat Ke-65 Majlis Tanah Negara di Putrajaya, semalam.

PUTRAJAYA 4 Dis. - Sebanyak 19,990 keluarga Orang Asli bakal diberikan hak milik tanah kekal sebagai salah satu usaha kerajaan untuk meningkatkan taraf sosioekonomi dan kualiti hidup golongan itu, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Perdana Menteri menjelaskan, Dasar Pemberimilikan dan Pembangunan Tanah Kepada Orang Asli untuk Kegunaan Pertanian dan Kediaman yang diluluskan oleh Majlis Tanah Negara itu melibatkan tanah seluas 50,563.51 hektar di seluruh Semenanjung Malaysia.

Menurutnya, bagi menjamin pelaksanaan dasar tersebut lebih terancang dan teratur, tanah-tanah terbabit akan dimajukan terlebih dahulu dengan tanaman-tanaman seperti kelapa sawit dan getah.

"Dasar ini diharapkan dapat meningkatkan keupayaan Orang Asli untuk menghadapi cabaran semasa.

"Di samping itu, dasar ini juga diharapkan dapat mempercepatkan usaha pembasmian kemiskinan tegar dan mengurangkan kadar kemiskinan di kalangan masyarakat Orang Asli," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas mempengerusikan Mesyuarat Ke-65 Majlis Tanah Negara di sini hari ini.

Muhyiddin memberitahu, keluasan tanah yang diberikan hak milik adalah 0.8 hingga 2.4 hektar untuk ladang dan 1,524 meter hingga 0.1 hektar bagi tapak rumah mengikut kemampuan kerajaan negeri.

"Tanah yang diberikan hak milik itu tidak boleh disewa, dipajak, digadai atau dilepaskan kecuali dengan kebenaran pihak berkuasa negeri selepas berunding dengan Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA).

"Tanah yang diberi milik juga tidak boleh dipindah milik selama 15 tahun oleh pemilik pertama dan pindah milik tanah hanya kepada Orang Asli," katanya. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya