Kerjasama NCIA Dan YKSM Lahirkan Tenaga Kerja Berkemahiran Tinggi

Sunday, December 20, 2009

BUTTERWORTH, 19 Dis (Bernama) -- Jalinan kerjasama antara Pihak Berkuasa Pelaksanaan Koridor Utara (NCIA) dengan Yayasan Kemajuan Sosial Malaysia (YKSM) dalam melaksanakan program pembangunan kemahiran belia bertujuan melahirkan tenaga kerja yang berkemahiran tinggi sesuai dengan keperluan industri.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Nor Mohamed Yakcop berkata tenaga kerja berkemahiran tinggi penting dalam menyediakan Malaysia sebagai sebuah negara yang mesra pelabur.

"Dahulu Malaysia kurang saingan untuk pelaburan kerana banyak negara yang tidak mesra pelabur tetapi keadaan sekarang telah berubah dan negara berhadapan dengan pelbagai saingan dan cabaran dalam usaha menarik pelabur asing.

"Perkara utama yang menjadi faktor kedatangan pelabur ke sesebuah negara selain daripada pelbagai kemudahan infrastruktur ialah tenaga kerja dengan kemahiran tinggi yang mencukupi untuk keperluan industri," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis pelancaran program pembangunan kemahiran belia di wilayah Ekonomi Koridor Utara (NCER) di sini hari Sabtu.

Nor Mohamed berkata program pembangunan kemahiran belia ini juga dapat memberi pendedahan kepada generasi muda hari ini untuk menambah nilai bagi memperoleh kehidupan yang selesa di masa depan.

"Untuk itu, program ini akan dilanjutkan ke satu tempoh lagi dan peruntukan juga akan ditambah bagi membeli peralatan yang diperlukan sepanjang program ini berlangsung," katanya.

Pada majlis yang sama turut berlangsung majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) antara NCIA dan YKSM.

NCIA diwakili oleh Ketua Eksekutifnya Datuk Seri Mohd Annuar Zaini manakala YKSM pula diwakili oleh Naib Presidennya L.Krishnan Letchumanan dengan disaksikan oleh Nor Mohamed.

Program pembangunan kemahiran belia itu dimulakan pada Oktober tahun ini dan dijangka tamat Julai 2010. Sejumlah 800 permohonan diterima tetapi hanya 570 peserta dipilih mengikuti pelbagai kursus yang ditawarkan.

Antara kursus ditawarkan dalam program itu ialah program keperluan asas perniagaan, program usahawan tani, program keusahawanan dan program E-Work dengan tumpuan diberikan kepada aspek penjualan, promosi dan pemasaran menggunakan teknologi maklumat.

Sementara itu, Mohd Annuar dalam ucapannya berkata program itu merupakan pelaburan penting kerajaan dalam bidang sumber manusia.

"Ia diumpamakan seperti menyediakan pancing kepada nelayan untuk melatih dan melahirkan nelayan yang benar-benar mahir menangkap ikan," katanya. -- BERNAMA

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya