Juak gigih ternak ikan

Tuesday, December 8, 2009

Oleh HAMDEN RAMLI


Juak Borneo menabur makanan ikan ke dalam sebuah sangkar di kelongnya di Kampung Bangau-Bangau, Semporna, Sabah. - UTUSAN/ GHAZALI BASRI


SEMPORNA 7 Dis. - Pengalaman menyaksikan pukat di kelong miliknya musnah akibat cuaca buruk beberapa tahun lalu hampir membuatkan Juak Borneo, 57, melupakan terus perniagaan menternak ikan.

Juak hampir menitiskan air mata apabila melihat ikan yang diternak di kelong di Kampung Bangau-Bangau di sini keluar satu persatu ke laut biru.

Dengan perginya ikan itu bermakna segala pengorbanan dan penat lelah beberapa tahun menternak ikan berkenaan bukan sahaja tidak berbalas, sebaliknya Juak perlu menghitung kerugian yang perlu ditanggung.

Kekecewaan itu mendorong Juak merenung kembali pengorbanannya sama ada perlu diteruskan atau tidak.

Bagaimanapun, Juak tidak mudah mengalah dan seboleh-bolehnya mahu mempertahankan perusahaan yang telah diceburinya sejak 1996 lagi.

Tidak pasti apa yang membuatkannya mengambil keputusan yang dilihat oleh banyak pihak sebagai songsang itu.

''Ramai yang tidak faham kerana perusahaan ini bukan perniagaan atau mata pencarian bagi saya dan keluarga semata-mata.

''Perusahaan ini mempunyai kaitan dengan untung nasib penduduk di kampung ini yang kebanyakannya nelayan tradisional," katanya kepada Utusan Malaysia baru-baru ini.

Dia berkata, selain menternak dan menjual ikan, dia turut membeli ikan hidup yang ditangkap oleh nelayan.

Kata Juak, adakalanya ikan yang ditangkap oleh nelayan tradisional sangat kecil dan tidak sesuai dijual terus kerana harga rendah.

''Jadi saya membantu dengan membeli pada harga berpatutan bagi meringankan beban yang ditanggung oleh nelayan tradisional itu," katanya.

Menurutnya, walaupun daerah ini terkenal sebagai pusat pengeluaran makanan laut tetapi hakikatnya bagi nelayan tradisional mereka dihimpit seribu satu masalah.

Katanya, banyak nelayan yang tidak mahu turun ke laut kerana kebiasaannya hasil yang diperoleh tidak mampu menampung modal.

''Sekarang kalau mahu tangkap ikan perlu pergi jauh ke laut, kos tinggi tetapi hasil belum tentu. Kadang-kadang pulang menggigit jari kerana tidak mampu bayar modal," katanya.

Semangat ingin membantu itu bukan sahaja didorong oleh hakikat bahawa Juak merupakan anak kelahiran kampung berkenaan, tetapi hari ini beliau merupakan Ketua Kampung di kampung yang dihuni kira-kira 7,000 penduduk itu.

Sebagai ketua, katanya, naluri ingin membantu penduduk di bawah tanggungjawabnya membuak-buak.

''Kelong ini juga penting kerana ia membawa saluran paip yang kemudiannya digunakan untuk mengagihkan air bersih kepada hampir 300 penduduk yang masih tinggal di laut," katanya.

Dia menambah, saluran paip itu dibiayai oleh dirinya sendiri dan oleh itu beliau mengenakan bayaran yang sangat berpatutan iaitu 20 sen bagi sebotol yang mampu memuatkan kira-kira empat gelen air.

Bagi memastikan perusahaan itu terus hidup beliau mencari rakan kongsi baru untuk bersama-sama membangunkan semula perniagaan tersebut

''Tetapi hasilnya tidak memuaskan. Cukup makan dan adakalanya rugi," katanya.

Masalah air, cuaca buruk, kematian ikan, terus menghantui usaha Juak mengembangkan perniagaan menternak ikannya.

''Saya perlukan bantuan modal dan kepakaran," jelasnya.

Menurutnya, dia pernah membangkitkan masalahnya kepada pihak berkaitan tetapi setakat ini masih belum berjaya menyakinkan mereka.

Ditanya apa perancangan jika mendapat suntikan modal pusingan, ayah kepada lima anak itu berkata, dia akan menggantikan sistem pukat kepada sangkar konkrit.

Selain itu, katanya, bilangan pukat atau sangkar akan ditambah dan kawasan kelong sedia ada akan diperbesarkan.

Sementara menanti bantuan itu sampai, katanya, dia akan terus berusaha memaju dan mempertahankan perusahaan menternak ikan itu selagi termampu. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya