Kontrak RM4.7 bilion dimeterai pada Lima '09

Saturday, December 5, 2009

ORANG RAMAI berpusu-pusu mendapatkan tiket masuk ke Dewan Pusat Pameran Antarabangsa Mahsuri (MIEC), Langkawi, untuk menyaksikan Pameran Antarabangsa LIMA 2009, pagi ini.

LANGKAWI: Sejumlah RM4.7 bilion nilai kontrak dimeterai semasa Pameran Maritim dan Udara Antarabangsa Langkawi (Lima) 2009 sehingga semalam.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, berkata nilai tidak rasmi hampir RM9.5 bilion.

"Kebanyakan kontrak itu membabitkan pihak di luar negara, antara syarikat Malaysia dan asing," katanya pada sidang media di sini pada hari terakhir pameran itu.

Pada edisi sebelumnya iaitu Lima '07, sejumlah RM11 bilion urus janji dimeterai.

Zahid berkata, ia mencerminkan keyakinan berterusan peserta pasaran meskipun berlaku krisis kewangan global.

Beliau menjangkakan lebih banyak perjanjian ditandatangani, termasuk membekalkan peralatan ketenteraan dan aset dalam tempoh dua tahun akan datang.

"Sehingga semalam, kontrak yang ditandatangani bernilai RM4.7 bilion. Namun, banyak kontrak yang membabitkan pihak negara luar dengan syarikat Malaysia dan luar turut ditandatangani.

"Mengikut catatan yang saya peroleh, ia tidak kurang RM9.5 bilion iaitu angka tidak rasmi," katanya.

Zahid berkata, syarikat Malaysia yang bermula sebagai ejen pemasaran untuk produk keselamatan dan pertahanan antarabangsa, kini menjadi peserta utama dalam industri pertahanan.

"Sebagai contoh, Boustead Group mendaftarkan lebih 3,000 vendor tempatan, dengan 2,000 daripada aktif.

"Daripada jumlah itu, kira-kira 600 vendor hadir dalam pasaran, bukan sahaja untuk memperkukuh industri perkapalan, malah terbabit dalam pengeluaran peralatan untuk industri pertahanan global," katanya.

Beliau berkata, kejayaan syarikat Malaysia mencerminkan komitmen untuk mengukuhan industri itu, dan ia membantu menyokong Lima 2011 - hab industri pertahanan Asean.

"Negara anggota Asean menawarkan aset pertahanan yang hebat yang boleh digunakan di negara masing-masing dan menjalin usaha sama yang lebih baik di kalangan peserta industri di rantau ini.

"Saya yakin dalam tempoh dua tahun yang akan datang, kita dapat mempelawa lebih banyak peserta terutama pengeluar pesawat. Dan kita juga mahu menjemput pasukan udara negara jiran ke sini, bukan sahaja untuk pertunjukan statik aset masing-masing, malah mengambil bahagian dalam pertunjukan udara," katanya. - Berita Harian

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya