PM mahu sektor binaan tempatan tembusi pasaran global

Thursday, December 3, 2009

KUALA LUMPUR 3 Dis. — Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata penggiat industri pembinaan di negara ini harus berupaya mencipta peluang dan pasaran baru di luar negara.

Beliau berkata penggiat industri dan perkhidmatan di Malaysia mesti mampu bersaing sebagai pemain global kerana hasrat negara untuk menjadi negara maju menjelang 2020 akan terhasil sekiranya mereka mempunyai daya saing yang kompetitif di pentas dunia.

"Dalam mengharungi cabaran domestik dan cabaran arus pasaran global para penggiat industri pembinaan perlu menangani kekangan dan cabaran strategi dan operasi semasa. Pendekatan bersifat holistik bagi meraih impak positif dalam rantaian industri perlu dipertingkatkan.

"Pertandingan kemahiran seperti ini boleh memupuk cara berfikir berkualiti dan inovatif yang sangat perlu untuk menerokai arah tuju masa hadapan yang lebih baik kepada sektor industri dan ekonomi negara kita. Kata pujangga, ”Minds are like parachutes-they only function when open” (minda umpama payung terjun, ia hanya berfungsi apabila dibuka,” katanya pada majlis penyampaian hadiah dan anugerah Tangan Emas Pertandingan Kemahiran Malaysia (PKM) ke-18, 2009, di sini, malam ini. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya