Keda mohon RM700 juta - Ahmad Bashah

Tuesday, December 8, 2009

Oleh SAFINA RAMLI

ALOR SETAR 7 Dis. - Lembaga Kemajuan Wilayah Kedah (Keda) memohon peruntukan RM700 juta daripada kerajaan dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) untuk memenuhi perancangan Keda dalam membasmi kemiskinan.

Pengerusinya, Datuk Ahmad Bashah Md. Hanipah (gambar) berkata, jumlah tersebut dipohon memandangkan banyak program yang telah dirancang bagi membantu meningkatkan pendapatan penduduk di luar bandar.

"Antara program itu adalah pembangunan usahawan, program pembangunan desa, program pembangunan modal insan dan lain-lain.

"Kita juga fokus kepada projek-projek seperti pembinaan jalan-jalan baru di beberapa kawasan di negeri ini," katanya selepas menghadiri Majlis Perjumpaan Pengerusi dengan Ahli Lembaga Pengarah Keda di Bangunan Tunku di sini hari ini.

Ahmad Bashah mengambil alih jawatan Pengerusi Keda daripada Datuk Seri Mahdzir Khalid berkuat kuasa 1 November lalu.

Menurut beliau, semangat dan komitmen daripada semua pihak diperlukan bagi menjayakan program-program pembasmian kemiskinan yang telah dirancang oleh Keda.

"Saya baru sahaja mengadakan perjumpaan buat pertama kali dengan 376 warga Keda selepas dilantik menjadi pengerusi baru Keda.

"Saya mahu semua warga Keda terus bersemangat dan menggandakan usaha dalam program basmi kemiskinan di luar bandar ini," katanya.

Tambahnya, semua warga Keda perlu bekerja keras untuk membuktikan kepada rakyat bahawa Keda benar-benar serius dalam usaha membasmi kemiskinan di negeri ini.

"Tanggungjawab untuk membasmi kemiskinan adalah merupakan amanah kepada kita.

"Kita juga perlu membuktikan dalam tempoh terdekat bahawa kita mampu menjalankan tugas yang telah diberikan dengan baik," katanya. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya