Subsisi 50 peratus untuk usahawan tani motosikal tiga roda

Tuesday, December 1, 2009

KUALA LUMPUR: Kerajaan akan memberikan subsidi sebanyak 50 peratus daripada kos membeli sebuah motosikal tiga roda yang bernilai RM7,000 kepada individu yang berminat untuk menceburkan diri sebagai usahawan tani.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Noh Omar, berkata usaha itu selaras dengan usaha kerajaan yang mensasarkan jumlah peserta sebanyak 5,000 orang dicapai tahun depan, sekaligus meningkatkan hasil pertanian negara.

"Kepada sesiapa yang berminat untuk menjadi usahawan motosikal tiga roda ini subsidi sebanyak 50 peratus akan kita berikan...mereka hanya perlu membayar RM3,500 untuk sebuah motosikal itu," katanya kepada pemberita selepas merasmikan perhimpunan bulanan kementeriannya dan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama) di sini, hari ini.

Usahawan motosikal tiga roda adalah satu kaedah yang diwujudkan oleh Fama bagi membantu petani memasarkan hasil tanaman berskala kecil mereka tanpa perlu mengeluarkan modal besar.

Dengan cara itu hasil tani akan dipungut oleh usahawan yang akan bergerak ke kampung sebelum dikumpulkan di Agrobazar kedai rakyat dan diagihkan kepada peniaga pasar tani dan pemborong.

Kaedah itu dilancarkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, pada Konvensyen Pasar Tani Kebangsaan 2009 pada 2 November lalu.

Noh juga mahu semua jabatan dan agensi di bawah kementeriannya mempunyai pangkalan data bagi menyimpan semua maklumat berkaitan agensi berkenaan bagi mendekatkan masyarakat dengan dunia pertanian.

"Sistem ini telah dimulakan Fama yang kini menyimpan 26,000 nama petani yang menyertai pasar tani di seluruh negara dalam laman webnya.

"Agensi lain pun perlu ada maklumat seperti ini supaya orang ramai boleh akses, sebagai contoh ada orang yang nak tahu nama syarikat yang mahu guna ubi kayu sebagai bahan utama produknya," katanya.

Terdahulu, dalam ucapannya, Noh berkata Fama perlu terus menyediakan sekurang-kurangnya sebuah pasar tani kekal bagi setiap negeri untuk membolehkan produk dari desa ditambah nilai dan mendapat harga yang lebih baik bagi menghasilkan pulangan langsung yang berbaloi kepada pengeluar. - Berita Harian

2 comments:

Unknown said...

bukti keprihatinan kerajaan kpd warga tani. realisasi kpd gagasan 1malaysia. rakyat didahulukan pencapaian diutamakan.

Unknown said...

Xavi Gerad Jude Am.Seorang wakil aiicco insurans plc.Kami menawarkan pinjaman pada kadar pembayaran balik 3%. Jika anda berminat hubungi kami di alamat ini (CEO) E-mel: xavigeradloanfirm@yahoo.com
Notis 20 tahun ke atas hanya membenarkan di Aiicco insurans plc.
Pelaburan Pinjaman Peribadi.
Pelaburan Pinjaman Perniagaan.
Pinjaman penyatuan.
Pembinaan Pinjaman.
Pilih dari satu atau tahun untuk membayar.
Pilih antara bayaran bulanan dan tahunan di bawah Rancangan.
Terma pinjaman yang fleksibel.
Apa-apa pada pinjaman sehingga tahun 5000 untuk 8000.000.00 Euro.
Syarikat kami adalah Dipercayai, transaksi Cekap pantas dan dinamik. Hubungi kami hari ini .. Jawapan hendaklah dihantar kepada Hubungi Nama: SR GERAD Jude Pelaburan plc. Email: xavigeradloanfirm@yahoo.com

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya