Jangan bergantung harap kelayakan akademik atas kertas

Tuesday, December 8, 2009

KUALA LUMPUR 7 Dis. - Penuntut universiti tidak sepatutnya terus bergantung kepada kelayakan akademik di atas kertas semata-mata untuk bersaing di pasaran kerjaya yang semakin mencabar.

Naib Canselor Universiti Malaya (UM), Prof. Datuk Dr. Ghauth Jasmon berkata, kelayakan akademik yang diperoleh hanya penting dalam tempoh beberapa tahun selepas menamatkan pengajian.

Malah katanya, ada pihak yang berpendapat, jika ijazah mereka hilang selepas lima tahun, mereka sudah tidak perlu mencarinya lagi.

"Hanya graduan yang tidak dapat menunjukkan prestasi yang baik di pasaran kerjaya akan bergantung harap kepada kelulusan di atas kertas yang mereka miliki.

"Bagi yang cemerlang di alam kerjaya, mereka hanya menggunakan ijazah itu sebagai pasport untuk mendapatkan pekerjaan pertama sahaja," katanya sewaktu menyampaikan ucapan pada Pertandingan Akhir Kategori Bahasa Melayu dan Majlis Penyampaian Hadiah Pertandingan Debat Piala Diraja Ke-13 di sini hari ini.

Berangkat sama ke majlis itu ialah Pro-Canselor UM yang juga Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah dan Pengerusi Lembaga Pengarah UM, Tan Sri Arshad Ayub.

Debat kategori bahasa Arab diungguli Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) sebagai johan manakala Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) naib johan.

Kategori bahasa Inggeris pula dimenangi UIA sebagai juara dan Universiti Teknologi Mara (UiTM) sebagai naib juara manakala kategori bahasa Melayu Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) muncul juara dan Universiti Tun Hussein Onn (UTHO) naib juara.

Mengulas lanjut, Ghauth mengakui ijazah beliau juga sudah hilang sewaktu dua kali berpindah pejabat dalam tempoh setahun baru-baru ini namun tidak pernah risau mengenainya.

Katanya, apabila seseorang itu sudah mencapai tahap kemahiran tertentu dalam kerjaya, kelayakan di atas kertas sudah tidak diperlukan lagi.

"Sewaktu dalam proses dilantik sebagai Naib Canselor, ahli panel pemilihan dan Pengerusi Lembaga Pengarah UM tidak bertanya langsung mengenai kelayakan akademik saya," katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, Ghauth berkata maklumat yang diperoleh daripada JobStreet.com pada masa ini menunjukkan majikan masih cenderung untuk menggaji lulusan universiti luar negara berbanding universiti tempatan.

Katanya, perkara itu amat merisaukan pentadbir universiti kerana mereka telah mengambil pelbagai inisiatif untuk meningkatkan keterampilan graduan.

"Salah satu punca utamanya adalah kemahiran komunikasi yang bukannya satu perkara baru.

"Kerana itu kita galakkan lebih ramai pelajar umpamanya di UM untuk menyertai program debat tetapi bilangan mereka hanya kira-kira 500 orang berbanding jumlah keseluruhan pelajar yang kini mencecah 25,000 orang," katanya. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya