Naim mewah berkebun kubis

Thursday, December 10, 2009

Oleh ABDUL RASHID ABDUL RAHMAN


Naim Adam dibantu isterinya, Junaidah Gausion menyusun kubis sebelum bermulanya Pesta Kubis 2009 di Kundasang, Ranau, Sabah, baru-baru ini. -UTUSAN/GHAZALI BASRI


RANAU 9 Dis. - Satu ketika dulu mungkin tiada siapa yang mengenali Naim Adam - anak seorang petani yang hidup ibarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.

Apatah lagi dengan hanya menamatkan pelajaran sehingga ke tingkatan tiga, tiada apa yang boleh diharapkan daripadanya.

Namun dengan pengorbanan dan usaha gigihnya, siapa sangka anak petani yang tidak mempunyai ijazah atau diploma itu kini mampu meraih pendapatan sehingga RM12,000 sebulan.

Betullah seperti apa yang menjadi sabda Rasulullah SAW bahawa sembilan daripada 10 rezeki datang daripada perniagaan.

Menyedari hakikat itulah, Naim yang kini berusia 46 tahun mengambil tindakan nekad untuk berbakti kepada tanah bermula sejak umur 15 tahun.

Lelaki yang dilahirkan lima hari sebelum tarikh pembentukan negara Malaysia di Kampung Kaulan itu mula berkecimpung dalam bidang pertanian sejak remaja lagi.

Malah, tidak hairanlah beliau hanya mampu menamatkan zaman persekolahannya sehingga tingkatan tiga sahaja kerana memilih kerjaya sebagai petani.

Menurut Naim, minat mendalam dalam bidang pertanian itu juga mendapat dorongan daripada kedua ibu bapanya yang juga merupakan petani.

Katanya, selepas mengambil keputusan berhenti sekolah untuk menanam sayur, dia telah berazam menjadi petani moden yang mampu memperoleh pendapatan yang lumayan.

"Saya sebenarnya banyak belajar daripada kedua ibu bapa saya mengenai teknik dan cara menanam sayur di tanah tinggi malah kerja ini juga sudah sebati dengan hidup saya.

"Selain itu, kejayaan saya hari ini juga adalah hasil bantuan daripada isteri dan anak-anak selain bantuan modal dan nasihat yang disediakan kerajaan," katanya.

Menurutnya, pada masa ini sayuran utama yang ditanamnya ialah kubis yang amat sesuai dengan suhu dan cuaca tanah tinggi pergunungan di Ranau, Sabah.

Selain itu katanya, dia juga telah mempelbagaikan lagi penanaman dengan menanam lada besar, sawi dan kuchai.

Menurutnya, dalam usaha mengembangkan lagi penanaman sayur dia juga telah membuat pinjaman daripada Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (TEKUN).

Pada masa ini katanya, dia boleh berbangga kerana mempunyai 10 pekerja sendiri selain mempunyai jentera pembajak.

Katanya, hasil sayur-sayuran khususnya kubis dijual di gerai-gerai sayur di pekan Ranau dan Kundasang serta kepada pemborong luar.

"Hampir setiap minggu pemborong akan datang dan saya juga dapat menjual sekurang-kurangnya satu tan," katanya.

Katanya, harga borong bagi kubis adalah antara RM1 dan RM1.20 bagi setiap kilogram.

Dalam pada itu katanya, beliau amat berpuas hati dengan usahanya selama ini dan berharap kejayaan tersebut akan menjadi pembakar semangat untuk anak-anaknya dan generasi muda menceburi pertanian.

"Walaupun saya tidak mempunyai kelulusan tinggi, saya dapat pendapatan yang baik, jadi anak-anak saya yang belajar hingga ke universiti harus lebih berjaya daripada saya," katanya.

Katanya, hasil usahanya bukan sahaja dapat memberikannya rumah yang selesa, malah dapat menyara ketiga-tiga anaknya melanjutkan pelajaran sehingga ke institusi pengajian tinggi (IPT).

Tambahnya, meskipun telah berjaya, dia mempunyai perancangan untuk membuka ladang sayur yang lebih luas pada masa akan datang.

Katanya, pada masa ini dia telah mengenal pasti beberapa kawasan lagi yang akan dimajukan dengan tanaman sayur.

Sementara itu isterinya Nancy@Junaidah Gausion, 44, berkata, kesabaran dan sikap tidak berputus asa mereka sekeluarga merupakan faktor utama kejayaan tersebut. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya