RM60 juta naik taraf 70 sekolah Tamil

Tuesday, December 8, 2009

ALOR GAJAH 7 Dis. - MIC memerlukan tambahan RM60 juta daripada kerajaan bagi menaik taraf 70 sekolah rendah Tamil di seluruh negara dalam usaha menyediakan kemudahan pendidikan sempurna untuk kaum India di negara ini.

Presiden MIC, Datuk Seri S. Samy Vellu berkata, peruntukan sebelum ini yang disediakan kerajaan sebanyak RM130 juta dianggap tidak mencukupi disebabkan kenaikan kos dalam kerja-kerja pembangunan semula sekolah-sekolah Tamil terlibat.

"Bagi peringkat pertama projek menaik taraf sekolah Tamil ini, kerajaan sudah salurkan peruntukan RM30 juta untuk menaik taraf 25 sekolah Tamil.

"Namun, disebabkan berlaku peningkatan harga binaan, peruntukan tersebut hanya dapat menampung keperluan 15 buah sekolah Tamil manakala selebihnya terpaksa ditangguhkan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis Meletak Batu Asas Bangunan Baru Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil (SRJKT) Alor Gajah di sini hari ini.

Menurut Samy, projek menaik taraf 15 sekolah Tamil terbabit sedang giat dijalankan dan dijadualkan siap sepenuhnya pada Ogos tahun depan.

"Kita sudah memohon kepada kerajaan untuk menimbang peruntukan tambahan RM60 juta dengan alasan berlaku kenaikan kos binaan sejak program menaik taraf sekolah Tamil bermula setahun lalu," katanya.

Ujarnya, pada masa ini terdapat 523 buah sekolah Tamil di seluruh negara dengan sebahagian besar peruntukan menaik taraf sekolah terlibat terdapat di kawasan luar bandar.

Mengenai pembinaan bangunan baru SRJK Alor Gajah, katanya, sekolah itu yang dibina sekitar 1949 akan dinaik taraf dengan kos sebanyak RM3.39 juta membabitkan pembinaan bangunan empat tingkat mengandungi 17 bilik darjah. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya