Kesusahan dorong kejayaan

Saturday, December 5, 2009


AZIZAH MAAT dan Ahmad Tumin di ladang ubi kayu mereka di Kuang, Selangor.


DARI kejauhan saya melihat, jejeran pohonan ubi kayu menghijau menyapa kedatangan kami. Pucuk-pucuk segar hijau muda itu melambai-lambai dicumbui angin, meliuk lintuk bagai menyatakan 'selamat datang' ke daerah aman ini.

Dari jauh juga saya dapat melihat sepasang manusia, seorang ibu berkerudung labuh dan seorang anak lelaki berkopiah lengkap berseragam sekolah.

Itulah Azizah Maat, 44, seorang wanita separuh usia yang bagi saya nampak cemerlang wajahnya. Pada sekeping wajah beliau ada rona ceria dan ada sinar bahagia.

Dengan cekatan wanita pertengahan usia yang masih bugar itu mengayuh basikalnya sebelum membukakan palang pagar demi membolehkan kunjungan saya dan wakil media melewati perbatasan ladang ubi kayunya yang subur.

Saat kaki melangkah keluar dari perut kereta, hati saya dipagut rasa selesa. Nyaman berada dalam cempungan sebuah taman yang lapang saujana mata memandang.

Di hadapan saya ada rumah separuh batu separuh papan yang amat sederhana, manakala di kanan saya ada selautan pandangan sebuah ladang ubi kayu yang saujana terbentang.

Saya melemparkan pandangan ke kiri, ada kolam ikan bersaiz sederhana besar yang beralun tenang airnya dipuput bayu. Pokok-pokok pisang, serai dan herba ditanam mengelilinginya.

Saya bersama rakan wartawan dijemput masuk ke rumah. Kemudian Azizah bergegas meninggalkan kami buat sementara, suami beliau harus bersama dalam wawancara santai nanti. Suami beliaulah tulang belakang di sebalik keindahan ini.

Kemudian tidak lama, kami pun diperkenalkan dengan Ahmad Tumin, 56, seorang lelaki berbadan sasa. Wajahnya mempamerkan kecekalan, nada suaranya menyatakan ketegasan. Memang betul, alang-alang manusia pasti kalah mengerjakan tanah seluas 1.5 hektar itu.

Tanah yang asalnya berbanir dan berkematu, kini bersih dan subur dihuni ubi kayu. Tanah yang dahulunya tandus dan kering, kini subur dan basah dengan sumur dan kolam yang hening.

"Suami saya ini memang asalnya orang Kuang. Di sinilah dia lahir, membesar dan di sini jugalah dia memberikan baktinya. Bukan sekejap masa dihabiskan di sini, sudah 30 tahun suami saya berbudi kepada tanah ini," kata Azizah membuka bicara.

Tutur lembutnya sedap teratur menjadi halwa telinga.

"Saya yang bangunkan kawasan ini. Dulu, semuanya hutan. Kini sudah ada ladang ubi dan kolam ikan. Dalam kolam itu, ada macam-macam ikan. Ada ikan keli, ikan tilapia, ikan kelah dan ikan lampam.

"Isteri sayalah yang rajin mengusahakannya. Kami akan tangkap ikan itu jika ada permintaan. Buat masa ini, usaha kami masih secara kecil-kecilan," kata Ahmad.

Demi menepati maksud kedatangan, saya menyatakan kami perlu tahu kesusahan mereka. Ia akan dipaparkan sebagai iktibar kepada masyarakat dan yang lebih utama, kami mahu paparkan betapa gigihnya sepasang suami isteri ini membina keluarga.

Ini kerana, sedari awal Ustaz Masrul memaklumkan anak-anak pasangan ini boleh dikatakan semuanya berjaya.

"Benar, kami punya ramai anak. Sebelas orang semuanya. Anak pertama, Nurpaizah, 24, kini di Institut Pertanian Pulau Pinang, kedua Mohamad Fauzi, 23, (Universiti Teknologi Mara mengambil bidang perakaunan). Anak ketiga ialah Nurhayati, 22, belajar bidang perniagaan di Kolej Cybernatic, yang keempat Nurfarhana, 21, sedang mengikuti kursus perhutanan di Universiti Putra Malaysia.

"Anak kelima pula Mohamad Firdaus, 20 (Politeknik Shah Alam). Anak keenam kami Nurhidayah, 17, kini belajar di Maktab Rendah Sains Mara, Alor Gajah, Melaka.

"Anak-anak kami yang lain ialah, Nurhanisa, 15; Mohd. Fariz, 12; Mohd. Farid, 8, dan Mohd. Adib Farhan, 7, yang masing-masing belajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Kuang dan Sekolah Kebangsaan Kuang," kata Azizah.

Bagaimanakah puan dan suami menguruskan keluarga? Cungkil saya, dan dilanjutkan lagi, apakah saat paling meninggalkan kesan dalam sejarah hidup selama ini?

"Saya dan suami orang susah. Kekadang mengalir air mata ini mengenangkan kesusahan kami sekeluarga. Bayangkanlah, di ladang inilah usia 30 tahun kami hamburkan demi rezeki yang halal, dengan berbekalkan kudrat empat kerat tanpa sedikit pun bantuan luar," ujar Azizah.

Tersisih

"Kami ini ibarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Asalkan anak-anak dapat meneruskan persekolahan, itu sudah memadai," sokong Ahmad.

Melihat kepada iras wajah Azizah, saya sudah mengagak beliau seorang wanita yang pastinya berlatar belakangkan baik-baik. Hal ini disahkan sendiri akhirnya oleh beliau, bahawa di dalam keluarganya hanya dia yang tersisih lantaran mencari alternatif sendiri dalam kehidupan.

"Sungguh pun kami susah, namun anak-anak sentiasa menjadi keutamaan. Biar kami kekeringan belanja, maklumlah anak-anak kami ramai; namun keperluan pendidikan adalah mengatasi segalanya," kata Ahmad.

"Manalah ada kehidupan tanpa cubaan. Sebagai isteri saya merasai sendiri getirnya hidup dalam serba kekurangan membesarkan anak-anak. Belanja sekolah dan pendidikan sekarang semuanya memerlukan wang.

"Kadang-kala apabila tertekan dengan masalah, hanya kepada Allah sahajalah saya mengadu. Saya bersyukur, kerana suami saya juga amat mengerti. Beliaulah penguat semangat, beliaulah penawar duka di hati," tambah Azizah.

Tidak cukupkah belanja harian hasil lading ubi? Bisik hati kecil saya dan ia seakan terhidu oleh si suami.

"Hasil jualan kian merosot sekarang. Ini ditambah dengan kenaikan kos barangan, termasuklah kos racun dan baja turut meningkat. Jika dahulu kami mampu untung hingga tiga sen setiap kilogram, kini untungnya sudah mengecil kepada satu sen.

"Kini saya hanya mampu membuat keuntungan bersih RM400 sebulan. Ini memang kecil berbanding segala usaha yang dicurahkan," jelas Ahmad.

Tiadakah usaha lain?

"Itulah sebabnya kami cuba juga menternak ikan air tawar. Itu pun atas bantuan syarikat yang mengambil sebahagian tanah kami bagi pembinaan lebuh raya. Saya diberi pampasan RM30,000.

"Saya tolak wang itu dan minta diganti dengan dua kolam untuk memelihara ikan. Ini kerana, kos membina kolam ikan itu jauh lebih mahal berbanding RM30,000.

"Alhamdulillah, syarikat berkenaan nampaknya amat tahu menjaga hati kami, lalu mereka menghantar jengkaut besar membina dua kolam dan yang terharunya, wang RM30,000 itu tetap disalurkan juga kepada kami," kata Ahmad lagi.

Bantuan anak-anak?

"Anak-anak memang ada yang menolong. Namun kami kurang galakkan, kecualilah kerja-kerja yang ringan. Kejayaan mereka di bidang pendidikan itulah yang kami harapkan.

"Alhamdulillah, setakat ini mereka memahami keadaan kami. Anak-anak sering berpada-pada dalam berbelanja. Mereka tahu mengukur baju di badan sendiri," Azizah terus berkongsi cerita dalam kiasan penuh makna.

Namun yang paling utama bagi kedua insan ini ialah didikan agama. Kata Azizah, sedari awal setiap anaknya disemai dengan benih agama. Dengan benih iman yang disemai, mereka tidak akan hilang pedoman pada hari muka.

"Saya paling menekankan soal agama. Akhlak dan disiplin sentiasa dijaga. Solat berjemaah sentiasa diutamakan. Apabila agama dititik beratkan dalam kehidupan, mereka akan menjadi anak-anak yang bertanggung jawab.

"Mereka tahu hukum-hakam, tahu dosa-pahala dan tahu syurga-neraka," jelas Azizah.

"Di samping itu, saya sentiasa memastikan anak-anak tidak mengabaikan segala kerja sekolah.

"Saya selalu berpesan kepada anak-anak, kita orang susah. Apabila susah, kita tiada sesiapa yang akan datang menolong melainkan diri kita sendiri," tegas Azizah.

Alhamdulillah, keluarga Azizah dan Ahmad mula mendapat perhatian pihak Lembaga Zakat Selangor (MAIS) pada tahun 2003. Mereka dikategorikan sebagai asnaf miskin yang melayakkan mereka mendapat bantuan zakat secara menyeluruh.

Bukan sekadar bantuan kewangan dihulurkan, bahkan dana pembiayaan pendidikan anak-anak itulah yang diutamakan.

"Kami bersyukur kepada Allah SWT, LZS (MAIS) banyak membantu. Kini kami menerima RM500 wang bulanan di samping bantuan persekolahan anak-anak. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya