Malaysia Pada Sasaran Capai RM20 Bilion Sasar FDi, Kata Mukhriz

Sunday, December 20, 2009


JOHOR BAHARU, 19 Dis (Bernama) -- Malaysia masih berada dalam kedudukan untuk mencapai sasaran RM20 bilion dalam pelaburan langsung asing (FDI) tahun ini meskipun kelembapan ekonomi global, kata Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Datuk Mukhriz Mahathir.

Beliau berkata negara mencatat iklim ekonomi positif dengan jumlah FDI RM12.6 bilion berjaya dikumpul sehingga suku ketiga tahun ini.

"Angka FDI menggalakkan kerana kita perlu mengambil kira Malaysia kini bukan lagi negara utama pelabur asing, berdasarkan kemunculan negara saingan baharu, seperti Vietnam," kata Mukhriz kepada pemberita selepas melancarkan forum mengenai "Menjana Usahawan Tekno Dalam Era Model Ekonomi Baru dan Liberalisasi" melibatkan 200 penuntut Universiti Teknologi Malaysia (UTM) di kampus universiti itu di sini pada Sabtu.

Beliau berkata negara masih menarik FDI terutama dalam bdiang elektrik dan elektronik serta industri kimia.

Beliau juga berkata kerajaan memberi tumpuan terhadap menarik FDI berkualiti daripada industri yang mempunyai intensif modal dan teknologi tinggi dengan nilai tambah yang tinggi.

Menurut Mukhriz, selain pelabur asing berpotensi, insentif juga ditawarkan kepada syarikat asing sedia ada di Malaysia bagi mengelak ia daripada menjalankan perniagaan di tempat lain.

Dalam perkembangan lain, beliau berkata negara perlu mencatat pertumbuhan ekonomi enam peratus setahun bagi merealisasikan visinya untuk menjadi negara maju pada 2020.

"Oleh itu, kita perlu mendapatkan FDI berkualiti," katanya.

Mengenai pertemuan antara Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan peserta industri tempatan, Mukhriz berkata syarikat tempatan mesti diberikan keutamaan, untuk menjadi makmur.

"Peserta tempatan merasakan mereka perlu diberikan insentif yang sama seperti pelabur asing, termasuk potongan cukai," katanya. -- BERNAMA

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya