Disiplin, integriti dan dedikasi tiga elemen usahawan berjaya

Tuesday, December 8, 2009

TEMERLOH 7 Dis. - Setiap bakal usahawan perlu memiliki tiga elemen penting iaitu disiplin, integriti dan semangat dedikasi jika ingin menjadi usahawan yang berjaya.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Ishak Muhamad berkata, elemen tersebut sangat penting dalam memastikan kecekapan pengurusan dan pentadbiran dalam perniagaan.

Katanya, disiplin dan kecekapan mengurus dapat membantu usahawan membayar balik pinjaman mengikut jadual dan tidak disalahgunakan untuk perkara-perkara yang tidak berkaitan.

''Sementara itu, elemen integriti pula mampu melahirkan usahawan jujur dan amanah serta semangat dedikasi bagi mengembang dan mencari peluang-peluang perniagaan baru," kata Ishak.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Program Interaksi Pembiayaan Usahawan anjuran Mara Daerah Temerloh dengan kerjasama Penerangan UMNO dan Biro Keusahawanan Parlimen Kuala Krau.

Turut hadir, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jenderak, Datuk Mohamed Jaafar, Pengerusi Biro Usahawan Parlimen Kuala Krau, Sarif Azib dan Pegawai Mara Temerloh, Raja Norlailay Raja Haron.

Menurut beliau, masyarakat kini menganggap bidang usahawan adalah pilihan terakhir jika mereka gagal mencari pekerjaan makan gaji.

Kata beliau, tanggapan itu adalah salah, sebaliknya bidang keusahawanan dan perniagaan menjamin masa depan yang cerah dan mempunyai banyak kelebihan berbanding bidang lain.

Jelasnya, masyarakat terutamanya bumiputra perlu membuang tanggapan negatif tersebut sebaliknya perlu memandang ke hadapan dan melihat peluang-peluang yang boleh diceburi.

"Kita tidak akan maju sekiranya masih dibelenggu pemikiran seperti itu dan akhirnya kita gagal menguasai bidang ekonomi di negara sendiri.

''Kalau bidang ini tidak mempunyai masa depan bagaimana orang Cina mampu hidup senang dan menjadi kaya raya," kata Ishak.

Sehubungan itu, beliau berharap usahawan bumiputera tidak malu untuk mempelajari selok-belok perniagaan daripada rakan-rakan mereka berbangsa Cina dan India yang sudah berjaya.

Selain itu kata Ishak, usahawan yang ingin berjaya perlu mempunyai kreativiti dan sentiasa mengikuti kursus bagi memantapkan lagi ilmu bagi meningkatkan mutu barangan dan produk masing-masing. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya