360,000 Peluang Kerja Tahun Ini - Sheikh Yahya

Wednesday, January 5, 2011

Rakyat diminta meningkatkan kemahiran yang ada untuk merebut lebih 360,000 peluang pekerjaan yang dijangka ditawarkan sepanjang tahun ini.
 
Ketua Pengarah Tenaga Kerja, Datuk Sheikh Yahya Sheikh Mohamed berkata, kebanyakan pekerjaan baru tersebut melibatkan kategori pekerjaan gaji sederhana dan tinggi.

"Kita jangkakan lebih banyak peluang pekerjaan terutama dalam sektor perkhidmatan dan pembuatan akan ditawarkan pada tahun ini hasil daripada pelaksanaan Program Transformasi Ekonomi (ETP).

"Jabatan Tenaga Kerja sendiri telah bekerjasama dengan beberapa koridor termasuk kawasan Iskandar Malaysia untuk mengenal pasti dan memenuhi jawatan kosong yang akan diwujudkan sepanjang 2011 dan tahun-tahun selepas ini," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Kerajaan menyasarkan untuk mewujudkan 3.3 juta peluang pekerjaan menjelang 2020 dengan 60 peratus daripadanya menawarkan gaji sederhana dan tinggi.

Sheikh Yahya berkata, peluang pekerjaan pada masa ini masih tertumpu kepada kawasan Pantai Barat tetapi ia dijangka diperluaskan ke kawasan lain selari dengan peluang ekonomi yang dijana oleh projek-projek koridor di seluruh negara.

"Kita menjangkakan pelaksanaan projek koridor serta Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) akan mewujudkan lebih ramai peluang di negeri-negeri lain di luar Pantai Barat," katanya.

Sementara itu, beliau berkata, seramai 283,455 pencari kerja telah berjaya mendapat pekerjaan melalui pelbagai program penempatan kerja yang dijalankan oleh Jabatan Tenaga Kerja (JTK) dalam tempoh 2007 hingga 2010.

Menurutnya, Jobs Malaysia umpamanya mendapat sambutan yang amat menggalakkan dengan mencatatkan 1.1 juta pencari kerja terkumpul setakat 31 Disember 2010. - UTUSAN

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya