Skim Prihatin 1Wilayah Persekutuan dilancar

Tuesday, August 17, 2010

KUALA LUMPUR 16 Ogos - Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini melancarkan skim khairat kematian untuk warga kota yang dikenali dengan nama Skim Prihatin 1Wilayah Persekutuan.

Menurut beliau, skim itu bertujuan mengurangkan kesedihan dan meringankan beban mereka yang kematian ahli keluarga.

Muhyiddin Yassin menyampaikan bantuan kepada Safura Hamdan sambil diperhatikan oleh penerima bantuan yang lain selepas melancarkan Skim Prihatin 1Wilayah Persekutuan di Masjid Wilayah Persekutuan semalam.

Beliau mengakui, dalam kesibukan mengejar kemajuan ekonomi, memang terdapat golongan yang tersisih daripada arus pembangunan.

"Mereka termasuklah golongan mudah miskin yang hidup di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur.
"Dengan peningkatan kos sara hidup, golongan ini menghadapi kesukaran menampung perbelanjaan harian.

Tanpa bantuan kerajaan dan mereka yang prihatin, golongan ini akan terus dihimpit kemiskinan," katanya.
Beliau berucap pada majlis pelancaran skim itu dan majlis berbuka puasa peringkat Wilayah Persekutuan di Masjid Wilayah Persekutuan di sini hari ini.

Hadir sama, Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin dan Ahli Parlimen Putrajaya merangkap Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.

Skim khairat kematian itu amat unik kerana ia terbuka kepada semua warga Wilayah Persekutuan tanpa mengira kaum atau agama selagi memenuhi syarat yang ditetapkan.

Yayasan Wilayah Persekutuan (YWP) selaku pengurus skim akan menyumbang RM2,500 kepada penama setelah membayar yuran RM5 yang hanya perlu dilunaskan sekali sahaja seumur hidup.

Syarat untuk mendapat khairat itu ialah:

l Berusia antara 21 tahun hingga 75 tahun
l Bermastautin di Wilayah Persekutuan
l Berdaftar sebagai pengundi di Wilayah Persekutuan
l Mengemukakan dua orang penama.

Pada majlis sama juga, YWP menyampaikan bantuan Ihya' Ramadan sebanyak RM80,000 kepada 320 individu yang tidak bernasib baik dengan setiap seorang akan menerima RM250.

Dalam pada itu, YWP turut memperuntukkan RM235,000 untuk diagihkan kepada golongan yang memerlukan seperti anak- anak yatim, orang kurang upaya (OKU), ibu tunggal, warga emas dan mereka yang berpendapatan rendah. - UTUSAN



Share
|






 

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya