Guna pendekatan lebih inovatif

Saturday, August 7, 2010

PUTRAJAYA 5 Ogos – Tan Sri Muhyiddin Yassin menyeru peneraju agensi-agensi agama Islam di peringkat Persekutuan dan negeri supaya menggunakan pendekatan lebih inovatif dalam membangunkan sistem pengurusan yang cekap dan strategik.

Timbalan Perdana Menteri berkata, ia boleh dilakukan melalui institusi agama, pengurusan zakat, baitulmal, masjid dan sistem waqaf.

Kata beliau, peneraju agensi-agensi berkenaan perlu memulakan langkah transformasi dengan menyemarakkan budaya ilmu dan melaksanakan program yang lebih inovatif untuk memacu kemajuan ummah.

‘‘Hasilkan lebih banyak produk halal yang inovatif, pengurusan syariah dan perundangan serta perbankan Islam yang mampu memberi impak maksimum kepada rakyat.

‘‘Garap minda inovatif kita dengan melaksanakan program yang dapat menarik golongan muda mendekati Islam dan mampu menghayati ajaran Islam yang sebenar dan seterusnya menghasilkan generasi yang mampu memberi impak besar ke arah pembangunan ummah,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Karnival Inovasi Islam Peringkat Kebangsaan di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin di sini malam ini.

Hadir sama Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom, Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Wan Mohamad Sheikh Abd. Aziz dan mufti-mufti negeri.

Sehubungan itu, Muhyiddin berharap agensi-agensi Islam di negara ini dapat menerajui usaha untuk membangunkan minda inovasi yang berasaskan acuan Islam khususnya di kalangan generasi muda.

Kata beliau: ‘‘Selayaknya pendidikan yang kita berikan kepada generasi muda adalah pendidikan yang boleh membangunkan potensi mereka untuk menemukan dan mengembangkan rahsia yang tersembunyi di sebalik penciptaan Allah SWT.

‘‘Seseorang yang kreatif dan berinovasi akan mampu menjulang bukan sahaja kecemerlangan diri dan keluarganya malah kegemilangan organisasi dan negaranya serta mencapai segala impian yang dicita-citakan.”

Mengakui banyak inisiatif baru yang memerlukan perubahan, beliau berkata, rakyat Malaysia perlu berubah untuk menjadi bangsa berinovasi yang menjuarai perlumbaan global ke arah kemajuan dan kemakmuran.

‘‘Kita juga perlu berubah menjadi warga organisasi yang lebih produktif dan inovatif.

‘‘Lantaran itulah, dengan semangat 1Malaysia Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan, saya ingin mengajak seluruh rakyat Malaysia supaya bersama-sama dengan kerajaan untuk memacu penghasilan inovasi secara menyeluruh.

‘‘Ini khususnya dalam bidang inovasi Islam yang amat signifikan dengan kedudukan Malaysia sebagai model negara Islam yang progresif di dunia,” kata beliau. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya