11,950 keluarga miskin tegar dipulihkan

Wednesday, April 28, 2010

KOTA KINABALU 27 April - Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat berjaya mengeluarkan sebanyak 11,950 keluarga daripada kumpulan miskin tegar dalam tempoh empat bulan pertama tahun ini.


Menterinya, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, melalui program pembasmian kemiskinan menyeluruh yang sedang dilaksanakan itu, seramai 32,693 lagi keluarga miskin tegar akan dapat dikeluarkan daripada status itu menjelang akhir tahun ini.

"Ketika Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) diwujudkan, kita ada 44,643 keluarga miskin di seluruh negara dan sekarang selepas empat bulan melaksanakan pelbagai program, jumlah itu telah menurun kepada 32,693 keluarga.

"Kita tidak ada pilihan lain dan akan pastikan sasaran mengeluarkan seramai 44,643 keluarga miskin tegar akan dicapai menjelang Disember tahun ini.

"Bagaimanapun kita perlukan kerjasama kerajaan negeri yang lebih mengetahui di mana mereka, siapa dan apa keperluan mereka," katanya pada sidang akhbar selepas majlis taklimat NKRA kementeriannya kepada kerajaan Sabah di sini hari ini.

Turut hadir ialah Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman; Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Sukarti Wakiman; menteri-menteri Kabinet negeri, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sabah dan ketua-ketua jabatan kerajaan.

Menurut Shahrizat, kementeriannya begitu komited membasmi kemiskinan dengan menumpukan NKRA kementerian itu kepada isi rumah berpendapatan rendah.

Malah, katanya, pada masa ini, pihaknya telah memohon peruntukan tambahan sebanyak RM1.16 bilion bagi melaksanakan pelbagai program membasmi kemiskinan di seluruh negara pada tahun ini.

Dalam pada itu, jelasnya, segala program yang dilaksanakan pihaknya adalah menyeluruh dan mengambil kira keperluan sesebuah negeri bagi memastikan keberkesanannya.

"Terpulang kepada kerajaan negeri untuk membuat cadangan tentang program yang sesuai kerana ada program yang sesuai dibuat di Sabah tidak sesuai di Kuala Lumpur dan sebaliknya.

"Kita akan kenal pasti ketua isi rumah dan sekiranya dia terlantar kita akan beri bantuan Jabatan Kemajuan Masyarakat tetapi pada masa sama, kita juga mencari ahli keluarganya bagi diletakkan di bawah program menjana pendapatan," katanya.

Sementara itu, Shahrizat berkata, kementeriannya mengenal pasti seramai 32,046 keluarga di Sabah yang akan dilibatkan dalam program membasmi kemiskinan.

"Daripada jumlah itu, sebanyak 15,293 keluarga dengan pendapatan bulanan RM540 ke bawah adalah miskin tegar manakala, 16,753 dikategorikan miskin dengan pendapatan RM960 ke bawah," ujarnya. - Utusan

Bookmark and Share

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya