Demi pengimport, pengguna

Thursday, March 4, 2010

Mukadimah
 

ISU penggunaan Kotak Ikan Berinsulasi Bergred Makanan (KIBFG) yang menjadi perdebatan hangat ketika ini pernah dicadangkan pelaksanaannya pada 2006. 
 
Namun sama seperti ketika ini, cadangan itu mendapat bantahan pengimport dan beberapa pihak lain kerana mendakwa ia akan menyebabkan kenaikan harga ikan di pasaran. 

Selepas tertangguh kira-kira lima tahun, penggunaan KIBFG akhirnya akan dilaksanakan secara berperingkat bermula 1 Mac lalu sehingga November ini. Meskipun terdapat bantahan terutamanya daripada pengimport ikan, namun perkara itu akhirnya selesai selepas 35 wakil pengimport ikan seluruh negara, bertemu dengan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, DATUK SERI NOH OMAR di Putrajaya, kelmarin. 

‘‘Jangan anggap kita masyarakat kelas kedua,” itu antara yang ditegaskan oleh Noh ketika ditemui bagi mendapatkan gambaran sebenar mengenai isu ini. Ikuti wawancara penuh yang diadakan dengan wartawan Utusan Malaysia, MOHD. KHUZAIRI ISMAIL di pejabatnya, semalam.

UTUSAN: Apa sebenarnya yang menjadi isu di kalangan pengimport ikan berhubung pelaksanaan KIBFG?

NOH OMAR: Ada beberapa perkara yang menimbulkan rasa tidak puas hati mereka terutamanya berhubung syarikat pembuat dan pengedar KIBFG ini. Kita akui, ketika ini hanya terdapat sebuah syarikat sahaja yang membekalkan kotak ini iaitu KF Marketing Sdn. Bhd. yang mempunyai kilang pengeluaran di Gurun, Kedah. Jadi, mereka bimbang jika ada unsur monopoli dan harga kotak tersebut menjadi mahal.


Tetapi dalam pertemuan itu, kita telah bersetuju membenarkan mereka mendapatkan kotak tersebut dengan pengeluar lain. Tetapi dengan syarat, ia perlu mematuhi spesifikasi yang telah ditetapkan. Kita juga memberi jaminan selama setahun untuk syarikat itu menggantikan kotak yang rosak.

Begitu juga dengan jaminan tidak akan menukar penggunaan KIBFG ini dalam tempoh 10 tahun kerana ia akan merugikan pengimport ikan. Tetapi ada beberapa perkara yang kerajaan tidak dapat bersetuju dengan pengimport ikan ini. Antaranya, permintaan mereka agar kerajaan membeli semula tong-tong ikan yang lama.

Bagi kita, mereka boleh menjual tong-tong ikan itu kepada nelayan-nelayan tempatan yang masih menggunakannya atau melalui kaedah yang biasa mereka lakukan sewaktu mengimport ikan ke Singapura. Mereka juga mendakwa subsidi kepada hanya 60,000 kotak ikan KIBFG juga tidak memadai. Tetapi bagi saya, mereka ini sebenarnya bercakap bagi pihak orang lain.

Sebab kita mempunyai rekod berapa tong ikan yang mereka ada selama ini. Katakan selama ini, mereka membawa masuk 200 tong ikan, tetapi memohon 300 kotak KIBFG, maka mesti ada sesuatu yang tidak kena. Sama ada mereka tidak mengisytiharkan dengan betul atau berniat mahu menjual kepada pihak lain. Tapi saya tidak melihat ini sebagai satu masalah, sebab kita sudah pun bersetuju dan isu ini juga sebenarnya sudah selesai.

Bagaimana dengan pengguna yang masih berasa sangsi dan bimbang dengan kenaikan harga ikan ekoran pelaksanaan dasar ini?

Penggunaan KIBFG ini sebenarnya tidak ada kaitan langsung dengan harga ikan di pasaran.

Pengguna boleh membuat perbandingan pada bulan-bulan sebelum ini ketika KIBFG masih belum dilaksanakan. Harga ikan ketika itu juga mengalami kenaikan dan penurunan. Ini kerana harga ikan sebenarnya bergantung kepada bekalan dan permintaan.

Bagaimanapun, kementerian perlu mengakui kita sebenarnya tersilap strategi dalam pelaksanaan peraturan penggunaan KIBFG yang berkuat kuasa pada 1 Mac. Ini kerana pelaksanaannya selepas perayaan Tahun Baru Cina dan ketika itu, jika dilihat daripada musim tangkapan ikan, bekalan ikan tidak banyak. Jadi, faktor ini mendorong kenaikan harga ikan di pasaran. Malangnya, kenaikan harga itu telah dimanipulasi oleh pihak-pihak tertentu untuk mengaitkannya dengan pelaksanaan penggunaan KIBFG.

Bagaimana jika masih ada pengimport yang terus berdegil dan harga ikan melambung selepas ini?

Kalau mereka mahu terus berdegil, kita juga tidak akan tunduk. Kita boleh bagi kepada orang lain untuk mengimport ikan kalau mereka mahu terus memboikot. Pihak pengeskport di Thailand dan Indonesia sebenarnya tidak peduli siapa yang akan membeli bekalan ikan mereka. Seandainya jika harga ikan terus melambung, pengguna seharusnya menggunakan kuasa yang mereka ada untuk membuat pilihan. Jika harga ikan import ini mahal, mereka boleh memilih ikan air tawar yang lebih murah. Pengguna juga boleh beralih kepada bekalan makanan lain seperti ayam dan daging.

Mungkin ada alternatif lain?

Ikan beku juga sebenarnya boleh dijadikan pilihan. Ketika ini, kita mengimport ikan beku dari Bangladesh, Cina dan Myanmar dan jumlahnya boleh menampung 30 peratus pasaran ikan segar dari Thailand dan Indonesia. Ikan beku ini juga sebenarnya tidak banyak beza dengan ikan segar sama ada dari segi kualiti dan rasa. Malah, ada ikan beku yang lebih murah daripada ikan segar. Pilihan ikan juga pelbagai seperti bawal, terubuk dan tenggiri. Tetapi ramai di kalangan pengguna keliru kerana menyangka ikan beku ini tidak berkualiti. Kementerian menerusi Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) satu ketika dulu pernah membuat promosi makan ikan beku ini tetapi tidak begitu mendapat sambutan. Saya rasa kita perlu meneruskan usaha promosi ini dengan lebih hebat.

Mungkin ada perkara lain yang tidak dilihat oleh pengguna dan pengimport ikan daripada pelaksanaan KIBFG ini?

Apabila kerajaan memperkenalkan pelaksanaan KIBFG ini, ikan yang diimport akan sentiasa segar dan bersih. Kita tidak mahu rakyat kita dianggap sebagai rakyat kelas kedua. Sedangkan nelayan tempatan di Thailand sendiri menggunakan kotak berinsulasi ini. Begitu juga ikan yang mereka eksport ke Singapura. Tetapi mengapa ikan yang mereka hantar ke Malaysia menggunakan kotak ikan plastik yang lama?

Adakah hanya rakyat Thailand dan Singapura sahaja yang layak mendapat bekalan ikan yang segar dan bersih? Apa bezanya rakyat kita dengan rakyat Singapura dan Thailand? Tidakkah tindakan itu memalukan kita? Selain itu, pelaksanaan KIBFG ini juga membantu kerajaan membuka peluang pekerjaan yang baru. Memang pengimport ikan boleh memilih untuk membeli kotak ikan yang kononnya murah di Thailand. Tetapi mereka seharusnya berfikir juga untuk kepentingan negara. Apabila kita buat kotak ini di negara luar, kita perlu mengimport dan ini membabitkan kos. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya