Bio Green 2020 revolusi baja

Sunday, March 21, 2010


Pertanian adalah perniagaan. Slogan ini sememangnya ada kebenarannya kerana bidang pertanian pasti menjanjikan pulangan lumayan kepada pengusahanya.

Malaysia mempunyai kepadatan penduduk yang tinggi justeru permintaan terhadap produk makanan juga adalah amat tinggi.

Bio Green mampu meningkatkan hasil tanaman antara 30 hingga 50 peratus.

Hal demikian memaksa negara mengimport sumber makanan seperti beras, buah-buahan, ikan dan daging dari negara luar.

Namun, jika setiap warga negara ini mempunyai kesedaran untuk menghasilkan produk makanan sendiri mungkin kebergantungan terhadap negara luar dapat dikurangkan.

Kerajaan telah melakukan pelbagai usaha untuk menarik minat rakyat untuk menceburi bidang pertanian.

Jika usaha demikian berjaya maka ia pasti dapat meningkatkan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara dan meningkatkan kadar ekonomi serta taraf hidup rakyat.

Seruan kerajaan tersebut segera disambut oleh rakyat, maka pelbagai projek pertanian dilaksanakan namun malangnya hasil yang diperolehi tidak begitu memuaskan.

Maka banyak projek yang terpaksa ditutup berikutan petani terpaksa menanggung kerugian dan modal pusingan yang tidak mencukupi kerana hasil yang diperolehi tidak menguntungkan.

Menyedari hakikat tersebut, syarikat Agro Marin Sdn. Bhd. hadir dengan idea dan produk yang mampu membuatkan mana-mana petani tersenyum lebar melihat hasil mereka.

Dikenali sebagai Bio Green 2020, produk ini merupakan sebatian baja cecair yang diperkaya dengan bahan organik seperti aloe vera, asid humik, asid amino dan ektrak rumpai laut.

Menurut Pengurus Besar Agro Marin, Sharifuddin Abu Samah, Bio Green berfungsi seperti baja yang sedia ada di pasaran tetapi ia memiliki kelebihan berlipat kali ganda berbanding baja biasa.

"Bio Green 2020 dirumus khas sebagai baja seimbang yang lengkap dengan unsur-unsur makro dan mikro (makanan- makanan lengkap bagi tumbuhan).

"Ia juga terbukti sesuai untuk pelbagai jenis tanaman seperti padi, tanaman landskap, buah-buahan, sayur-sayuran, rumput Turf, kelapa sawit, getah, koko, tembakau dan tanaman suhu sederhana seperti epal, strawberi serta ceri," katanya.

Melalui formula gabungan bahan- bahan 'chelated', Bio Green memastikan kesediaan nutrien kepada tanaman secara maksimum tanpa pembaziran.

Ia juga boleh digunakan untuk sistem titis dan fertigasi yang sesuai untuk tanah berpasir dan tanah bermasalah.

Dirumus dari sumber bahan bergred tinggi (AR Grade) menjadikannya baja cecair yang unik, bermutu tinggi di pasaran.
Cara untuk mengendalikannya juga amat mudah, hanya perlu dicampurkan air dengan kadar sukatan yang betul kemudian disemburkan kepada bahagian tertentu tumbuhan.

"Contohnya jika kita menanam sayur- sayuran, hanya perlu disembur pada daun manakala untuk pokok buah-buahan disembur terus kepada buah.

"Jika pada pokok yang mengeluarkan hasil daripada batang seperti getah hanya sembur pada pangkalnya," ujar Sharifudin.

Apa yang lebih menarik produk ini boleh disembur bersama-sama racun serangga tanpa ada tindak balas akibat percampuran kedua-dua bahan tersebut.

Kini para petani boleh tersenyum lebar dan tidur lena kerana kos pembajaan dapat dikurangkan sehingga 50 peratus.

Bio Green juga mampu meningkatkan hasil tanaman antara 30 dan 50 peratus dan konsisten pada setiap musim.

Jika petani menggunakan baja biasa (baja biji) ia akan memakan masa untuk diserap dan kadang kala nutrien yang dibekalkan tidak dapat diserap sepenuhnya oleh tanaman.

Berbanding baja ini, ia boleh diserap dalam masa tiga hingga empat jam sahaja berbanding baja bijian yang memakan masa berhari-hari.

Jelas Sharifudin, baja bijian biasanya memiliki 25 peratus sahaja nutrien atau baja dan selebihnya adalah bahan pengikat yang terdiri daripada tanah liat atau bahan lain.

Bio Green juga menggalakkan pengeluaran bunga dan pembesaran buah di samping menjadikan daun berkilat, bunga lambat gugur dan warna kelopak bunga lebih terang.

Bagi mereka yang berminat boleh menghubungi pejabat Agro Marin Sdn. Bhd. di talian 03-60920716 atau boleh layari blog syarikat tersebut di http://biogreen2020.blogspot.com. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya