Bantu pelajar kurang kemampuan

Thursday, March 4, 2010

PUTRAJAYA 3 Mac - Pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan badan swasta di negara ini disaran membantu kerajaan menyediakan biasiswa kepada pelajar kurang berkemampuan.

 Muhyiddin Yassin (tengah) menyaksikan pertukaran dokumen antara Dr. Noel Robert (dua dari kiri) dan Wahid Hashim pada majlis pelancaran Biasiswa Utusan-YPC di Kementerian Pelajaran, Putrajaya, semalam.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, ini bagi memastikan golongan itu tidak ketinggalan dalam penguasaan pendidikan sekali gus dapat meningkatkan modal insan terutama membabitkan bidang sains dan teknologi.

Menurutnya, meskipun kerajaan mengeluarkan peruntukan sehingga berbilion ringgit bagi menyediakan biasiswa namun masih ramai lagi pelajar miskin perlu diberi bantuan.

"Bilangan pelajar yang masih perlukan sokongan kewangan amat besar terutama mereka yang datang daripada keluarga miskin.

"Walaupun kita memberi keutamaan kepada mereka yang kurang berkemampuan, masih terdapat lagi anak-anak pintar yang di atas sebab-sebab tertentu tidak mendapat pembiayaan," katanya.

Beliau berucap melancarkan Skim Biasiswa Utusan-Yayasan Pendidikan Cheras (YPC) di Kementerian Pelajaran di sini hari ini.

Kerjasama YPC dan akhbar Utusan Malaysia itu dimeterai melalui satu Memorandum Persefahaman (MoU) yang disaksikan Muhyidddin yang juga Menteri Pelajaran.

Melalui biasiswa bernilai RM1 juta itu, 200 pelajar kurang berkemampuan menikmati bantuan biasiswa berjumlah RM5,000 bagi tempoh pengajian selama setahun di Kolej YPC.

Menurut Timbalan Perdana Menteri, inisiatif yang diambil oleh Utusan Malaysia dan YPC amat dialu-alukan oleh kerajaan dan diharap langkah itu diikuti oleh NGO dan yayasan yang lain.

Beliau berkata, inisiatif itu adalah satu komitmen kepada anak Malaysia kerana ia terbuka kepada para pelajar dari pelbagai kaum sekali gus melambangkan gagasan 1Malaysia.

"Kerjasama Utusan dan YPC itu merupakan satu gabungan yang baik dan ia perlu diteruskan.
"Kalau boleh lagi banyak yayasan (menaja biasiswa) adalah lebih baik," katanya.

Justeru, beliau berharap para pelajar yang akan dipilih menerima biasiswa itu dapat mengambil peluang untuk belajar bersungguh-sungguh.

"Saya berharap pelajar yang terpilih mengambil peluang itu dengan sebaik mungkin dan selepas ambil sijil dan diploma, mereka berpeluang melanjutkan pelajaran ke universiti," katanya. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya