Pusat aktiviti penduduk

Tuesday, February 23, 2010


Samidi Salio menerima replika kunci Dewan Rancangan Pembangunan Kawasan daripada Ahmad Maslan, di Kampung Parit Tersusun Parit Seraya, Pontian baru-baru ini.


PONTIAN 22 Feb. – Kira-kira 26 tahun lalu, Kampung Parit Tersusun Parit Seraya, dekat sini bukan sahaja dikunjungi Tun Dr. Mahathir Mohamad, malah dirasmikan oleh bekas Perdana Menteri itu.

Tanggal 8 Mei 1984, Dewan Rancangan Pembangunan Kawasan (RPK) menjadi saksi Tun Mahathir berucap di hadapan penduduk yang begitu gembira kerana dapat berjumpa dengan seorang pemimpin negara.

Kini setelah menyumbangkan jasa sebagai tempat masyarakat berkumpul, bermesyuarat, menjalankan aktiviti ekonomi dan lokasi mangsa banjir berteduh, dewan berkenaan dirobohkan pada tahun lalu.

Namun, dewan itu yang merupakan nadi pengurusan estet Parit Seraya yang dibangunkan oleh Pihak Berkuasa Pekebun Kecil Getah (RISDA) pada 1979 bagi membantu meningkatkan pendapatan penduduk, kini diganti baru dengan kos RM130,000.

Dewan baru itu dirasmikan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang juga Ahli Parlimen Pontian, Datuk Ahmad Maslan baru-baru ini.

Menyingkap sejarah Kampung Parit Tersusun Parit Seraya, Pengerusi estet Parit Seraya, Samidi Salio, 68, memberitahu, kampung berkenaan merangkumi tiga penempatan iaitu Kampung Parit Selangor, Parit Seraya dan Parit Marjunid.

Estet Parit Seraya ditubuhkan pada 1979 dengan peserta awal seramai 47 orang yang menanam kelapa sawit.

“Selain itu, peserta juga ditawarkan skim perumahan yang berharga RM11,848.93 dengan setiap peserta dikenakan bayaran balik RM100 sebulan selama 15 tahun melalui potongan jualan hasil kelapa sawit.

“Alhamdulillah setelah melalui jerih payah, peserta telah dapat menikmati kehidupan lebih baik dengan mempunyai tanah, rumah dan pendapatan tetap setiap bulan,” katanya.

Samidi berkata, pada setiap kali banjir melanda, dewan berkenaan turut menjadi tempat penduduk kampung berteduh.

“Dewan itu juga pada suatu masa berperanan sebagai tempat golongan wanita menjalankan aktiviti bagi menambahkan pendapatan keluarga seperti membuat jem nanas, makanan ringan dan sebagainya,” ujarnya.

Beliau yakin, walaupun dewan berkenaan telah berubah wajah, namun peranannya tetap sama malah akan memperkukuhkan lagi institusi kampung seperti Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK), Gerakan Desa Wawasan (GDW) dan pertubuhan setempat.

Ia juga sesuai sebagai tempat bagi melaksanakan sebarang aktiviti seperti mengadakan perjumpaan, perbincangan, mesyuarat dan kelas-kelas tambahan.

Penduduk kampung merakamkan ucapan terima kasih kepada RISDA kerana terus memberikan bantuan dan sokongan kepada kami.

“Sebagai membalas jasa dan sumbangan itu, kami akan memastikan estet dan Kampung Parit Tersusun Parit Seraya terus berdaya saing dalam pelbagai bidang ekonomi dan kemasyarakatan,” katanya. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya