Tumpu bukan makanan berimpak tinggi - Noh

Wednesday, January 6, 2010

PUTRAJAYA 5 Jan. - Bermula tahun ini, Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani memberi lebih penekanan kepada sektor pertanian bukan makanan berimpak tinggi.

Menterinya, Datuk Seri Noh Omar berkata, tiga projek dalam sektor pertanian jenis berkenaan dikenal pasti untuk tujuan tersebut iaitu projek ikan hiasan, sarang burung walit dan rumpai laut.

Katanya, tumpuan dan usaha menjayakan projek berkenaan perlu dipertingkatkan memandangkan ia dapat menjana pendapatan tinggi kepada negara.



"Projek sarang burung walit dan ikan hiasan misalnya mampu memberi pulangan lumayan kepada pengusaha dan industri.

"Namun masih ramai tidak menyedari keuntungan yang boleh mereka peroleh melalui projek ini," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menghadiri Majlis Perhimpunan bulanan warga kementerian itu dan tahun baru 2010 di sini hari ini.

Turut hadir Timbalan Menterinya, Datuk Wira Johari Baharom dan Datuk Rohani Abdul Karim serta Ketua Setiausaha kementerian, Datuk Mokhtar Ismail.

Noh berkata, sistem biosekuriti perlu dilaksanakan dalam projek ikan hiasan tempatan bagi menjamin kualitinya serta membolehkannya dieksport ke luar negara.

Beliau menjelaskan, melalui sistem biosekuriti itu, ikan hiasan perlu dipelihara dalam bangunan atau tempat tertutup dan bukannya di kawasan terbuka untuk mengelakkan jangkitan kuman.

"Spesies ikan koi dan emas tempatan tidak dapat dieksport disebabkan tiadanya perlaksanaan menyeluruh mengguna pakai sistem tersebut di dalam negara. "Sesuatu yang merugikan kerana kita terpaksa mengeksport ikan hiasan tempatan melalui Singapura," jelasnya.

Sementara itu, beliau memberitahu, bagi suku ketiga tahun 2009, sektor pertanian mengalami penguncupan sebanyak 0.5 peratus berbanding tahun sebelumnya.

"Pertumbuhan negatif ini disumbang oleh penurunan dalam sektor bukan makanan sebanyak 5.0 peratus," jelasnya.

Sehubungan itu, beliau berkata, kementeriannya akan berusaha meningkatkan hasil pengeluaran sektor makanan untuk menjana pendapatan negara.

Noh memberitahu, pihaknya juga akan memberi tumpuan untuk meningkatkan pendapatan petani, nelayan dan penternak sedia ada.

"Kami akan berusaha memperkenalkan aktiviti tambah nilai kepada mereka untuk tujuan tersebut.
"Jika matlamat ini dapat dicapai, defisit perdagangan sektor pertanian tentu dapat dikurangkan," katanya. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya