Tekad 16 pelajar OKU

Monday, January 25, 2010

PASIR GUDANG: Seramai 16 pelajar Orang Kurang Upaya (OKU) yang mendaftar sebagai pelajar baru Diploma Kemahiran Khas (DKK) di Politeknik Johor Bahru (PJB), baru-baru ini tidak melihat kekurangan diri sebagai penghalang untuk mengecapi kejayaan.

Malah, kekurangan diri dianggap keistimewaan yang tiada pada pelajar lain malah penguat semangat bagi membuktikan mereka juga boleh mencapai kejayaan jika mempunyai keazaman tinggi.

Sehubungan itu, beberapa pelajar OKU yang mengikuti beberapa kursus tetap mengutamakan kejayaan dan berharap mereka mampu mencipta kejayaan dalam bidang diceburi.

Soh Zhi Kun, 17, tidak menganggap kekurangan diri sebagai pelajar OKU, sebaliknya menganggap dirinya sama seperti pelajar normal.

Pelajar tahun dua yang mengikuti Kursus Hotel dan Katering berkata, dia tetap bersahabat dengan pelajar lain yang banyak membantu mengikuti kuliah dan mengulang kaji pelajaran.

Walaupun pekak dan bisu, kami juga ada kebolehan tersendiri yang mungkin tidak ada pada pelajar normal lain. Ini hakikat yang perlu diterima kerana kami juga mampu mengikuti pelajaran dengan baik, katanya.

Rakan sekelas, Mohd Hisham Jamal, 18, dari Johor Bahru turut berharap akan menamatkan kursus mengikut jadual.


Menurutnya, sebelum ini, ramai rakan senior OKU sudah membuktikan kejayaan mereka selepas berusaha gigih tanpa mengenal jemu.

"Rakan senior saya ramai yang berjaya menamatkan pengajian mereka di PJB, malah ramai yang mampu tersenyum kerana berjaya dalam bidang perhotelan.

"Ini bukti bahawa masyarakat OKU tidak perlu rasa rendah diri dengan kekurangan yang ada, sebaliknya perlu membuktikan kepada masyarakat mereka juga insan biasa yang mampu mencapai kejayaan," katanya. - Harian Metro

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya