Peruntuk RM15.6j baik pulih 5,000 unit pangsapuri

Sunday, January 10, 2010


RAKYAT pelbagai kaum yang hadir pada Program Juara Rakyat di Bukit Sentosa.

DATUK Seri Najib Razak mengumumkan peruntukan RM15.6 juta untuk projek membaikpulih 5,000 unit rumah Pangsapuri Seri Anggerik dan Seri Cempaka di Bukit Beruntung yang mengalami kerosakan teruk, termasuk bumbung tercabut akibat dipukul ribut sejak lapan tahun lalu pada pelancaran program Juara Rakyat semalam.

Perdana Menteri berkata, peruntukan itu sejajar dengan prinsip 1Malaysia, Rakyat Didahulukan dan Pencapaian Diutamakan serta komitmen kerajaan membantu mereka yang bermasalah.

Katanya, projek membaik pulih itu akan diselenggara dan dipantau Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU), Jabatan Perdana Menteri, termasuk mengeluarkan tender dan hal berkaitan.

"Saya melakukan lawatan ke kawasan berkenaan pagi tadi dan saya amat sedih dengan keadaan pangsapuri itu, kalau ikutkan ia tidak boleh didiami lagi. Malah separuh pemilik kediaman sudah berpindah keluar, namun terpaksa membayar ansuran rumah itu. Ini satu beban yang berat. Penduduk merayu kepada saya untuk mengambil tindakan kerana ia sudah melangkaui lapan tahun.

"Ini bukan satu masalah yang baru tetapi sekian lama tidak dapat diatasi dan saya mengambil keputusan mengumumkan peruntukan RM15.6 juta bagi mengatasi masalah itu," katanya.

Terdahulu dalam ucapan ketika mengumumkan peruntukan membaikpulih berkenaan, Najib berkata, tinjauan beliau mendapati perumahan itu seperti kawasan rumah hantu yang mana kebanyakan rumah sangat daif dan beberapa blok pangsapuri bumbungnya sudah tercabut.
ANTARA sejumlah ramai wanita yang hadir memeriahkan majlis.

"Kalau ikutkan kawasan berkenaan tidak boleh didiami lagi. Saya diberitahu ada sebanyak 5,000 unit rumah di 52 blok pangsapuri di sana," katanya.

Beliau berkata, lawatan beliau ke kawasan perumahan itu adalah tinjauan rakyat atau 'walk about' yang dilakukan beliau sejak dilantik sebagai Perdana Menteri.

"Siri tinjauan rakyat ini banyak membantu saya mengatasi masalah rakyat dengan segera dan ia akan diteruskan di kawasan lain lagi di seluruh negara," katanya.

Beliau berkata, Umno dan Barisan Nasional akan akan terus membantu rakyat kerana parti itu yang sentiasa memperjuangkan nasib rakyat dan memastikan akan menjadi juara dalam mengatasi masalah rakyat.
"Sebagai juara rakyat kita akan sentiasa pastikan untuk sentiasa melakukan perkara yang baik untuk rakyat," katanya sambil menolak pandangan negatif sesetengah pihak ke atas keikhlasan parti itu membantu rakyat," katanya.

Perdana Menteri menjelaskan pemberian peruntukan itu dibuat setelah mengambil kira beban yang ditanggung penduduk selama ini, malah bagi mereka yang sudah berpindah, terpaksa menyewa rumah dan membayar ansuran.

Beliau berkata, dalam menangani aduan rakyat, kerajaan sentiasa prihatin dan mengambil tindakan berdasarkan kemampuan kerana sesetengah isu boleh diselesaikan serta-merta tetapi ada juga masalah perlu dibawa ke dalam Rancangan Malaysia Ke Sepuluh (RMK10) untuk penyelesaian.

Sementara itu, Ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno, Datuk Lajim Ukin, berkata peruntukan yang diumumkan Perdana Menteri itu membuktikan kerajaan membuat satu pendekata meyakinkan rakyat.

"Apa juga dijanjikan Perdana Menteri ditunaikan, malah beliau sendiri turun padang melawat kawasan berkenaan bukan sekadar mendengar laporan pegawai beliau. Ini satu tindakan yang akan memberi impak yang besar kepada rakyat walaupun kawasan berkenaan bukannya diwakili BN. Kita harap rakyat dapat menilai sejauh mana falsafah yang di bawa BN selama ini," katanya yang juga Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

Beliau berkata, Perdana Menteri selaku Menteri Kewangan sangat prihatin dan mengumumkan peruntukan yang sesuai untuk membaik pulih kediaman berkenaan. - Berita Harian

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya