Pasar raya disaran sedia rak khas pasar produk IKS pertanian

Friday, January 8, 2010

KUALA SELANGOR 7 Jan. - Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani mencadangkan supaya pasar raya besar di negara ini mengkhaskan 30 peratus rak barangan jualan di rangkaian premis mereka untuk produk industri kecil dan sederhana (IKS) berasaskan pertanian.

Menterinya, Datuk Seri Noh Omar berkata, cadangkan tersebut merupakan perkara yang difikirkan oleh pihaknya bagi membantu memasarkan dan meningkatkan pendapatan pengusaha produk IKS tersebut.

Beliau berkata, ia juga dapat membetulkan persepsi di kalangan pengguna bahawa produk berasaskan pertanian di negara ini juga mampu menyamai produk pertanian yang dikeluarkan oleh negara-negara luar.

Menurut beliau, penyediaan rak khas itu turut membantu para pengusaha produk pertanian tempatan berusaha meningkatkan kualiti serta bekalan mereka selaras dengan syarat yang mungkin ditetapkan oleh pihak pengurusan pasar raya.

''Masalah utama pengeluar produk IKS pertanian ini ialah pasaran yang agak terhad iaitu hanya di premis serta kedai-kedai tertentu sahaja sehingga menyukarkan pengguna mendapatkan produk-produk berkenaan untuk kegunaan mereka.

''Sehubungan itu kementerian merasakan jika ada 30 peratus rak pameran produk di pasar raya besar, ia memudahkan pengusaha memasarkan produk berasaskan pertanian mereka manakala pengguna senang mendapatkan produk yang diperlukan.

''Jadi, saya minta pihak Majlis Amanah Rakyat (Mara) serta Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) untuk mengadakan perbincangan dengan pihak pengurusan pasar raya berhubung cadangan ini dalam tempoh terdekat," kata beliau.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Bengkel Keusahawanan Pemasar Tani Peringkat Parlimen Tanjung Karang anjuran Fama di Dewan Serbaguna Sri Tiram Jaya, Tanjung Karang di sini hari ini.

Dalam masa yang sama, Noh meminta semua pengusaha produk IKS berasaskan pertanian supaya berusaha meningkatkan disiplin serta kualiti dalam pengeluaran mereka bagi memenuhi kehendak yang ditetapkan oleh pihak pasar raya besar.

Ujar beliau, ini termasuklah dari seri bekalan, pembungkusan dan sebagainya sekiranya cadangan tersebut dilaksanakan.

Melalui pematuhan pengeluaran itu jelas beliau, produk yang dihasilkan dapat memenuhi kriteria jualan bukan hanya untuk pasaran dalam negara tetapi juga di luar negara memandangkan pasar raya besar yang beroperasi di negara ini mempunyai rangkaian meliputi seluruh dunia.

Noh yang juga Ahli Parlimen Tanjung Karang turut memberitahu, pihaknya telah memperuntukkan RM500,000 bagi melaksanakan program 'satu daerah, satu industri' bagi kawasan Tanjung Karang.

Kata beliau, pelaksanaan program tersebut merupakan salah satu usaha kementeriannya untuk mewujudkan satu identiti produk pertanian di kawasan itu selain mengalakkan penternak dan petani melibatkan diri dalam bidang keusahawanan.

''Kalau di Perak, ia terkenal dengan produk ikan pekasam manakala di Temerloh, Pahang dikenali dengan produk ikan patin. Jadi Tanjung Karang ini, kita ada banyak aktiviti pertanian sama ada padi, ternakan ikan keli dan serta ikan masin.

''Jadi, kita harap mereka yang berminat bolehlah mengemukakan permohonan peruntukan itu di bawah program ini kepada Jabatan Perikanan Negeri Selangor (JPNS). Permohohan ini juga terbuka kepada semua pihak dan ia bukanlah hanya penduduk Tanjung Karang sahaja," ujarnya. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya