My 1Malaysia platform pasar produk halal

Saturday, January 23, 2010

PAMERAN My 1Malaysia Expo anjuran Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani dengan usaha sama Union Shield Event & Marketing Sdn Bhd (USEMSB) yang bermula semalam sehingga esok bakal menjadi platform kepada usahawan Bumiputera untuk memasarkan produk makanan halal mereka ke luar negara.

Ketua Pegawai Eksekutif USEMSB, Abdul Latif Mohd Ali, berkata daripada 103 pengusaha yang menyertai pameran itu, 99 peratus daripadanya adalah usahawan Bumiputera dengan memfokuskan kepada produk asas tani serta kajian dan penyelidikan.

"Kami akan mengumpul maklumat mengenai usahawan yang menyertai pameran kali ini terutama mereka mempunyai produk yang berpotensi untuk menembusi pelbagai peringkat pasaran, malah kami jangkakan 15,000 pengunjung akan hadir," katanya di majlis perasmian Pameran My 1Malaysia Expo di Kuala Lumpur, semalam.

Pameran dilancarkan Timbalan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Johari Baharum.

Abdul Latif berkata, promosi dan pasaran bagi produk makanan halal yang melepasi standard itu nanti turut dijalankan dengan kerjasama Persatuan Persahabatan Malaysia-China, Persatuan China Muslim Taiwan dan lembaga Promosi Ekonomi dan Kebudayaan Eropah.

Menurutnya, segala aktiviti pemasaran juga akan dipantau Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani dan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti).
Sementara itu, Johari berkata, kementeriannya juga menyasarkan untuk menurunkan sekurang-kurangnya 10 sehingga 20 peratus nilai import makanan dari luar negara bagi meningkatkan pengeluaran produk tempatan.

Beliau berkata, pada 2008 Malaysia sudah mengimport produk makanan bernilai RM27.9 bilion manakala nilai eksport makanan hanya RM17.8 bilion manakala purata dagangan defisit adalah tetap iaitu sekitar RM9 bilion hingga RM10 bilion setiap tahun tanpa penguncupan.

Pameran My 1Malaysia Expo diadakan di Pusat Dagangan Dunia Putra iaitu dibuka dari jam 10 pagi hingga 8 malam dan masuk percuma. - Harian Metro

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya