Jemput CEO terbaik lonjak pelaburan

Monday, January 18, 2010

IPOH 17 Jan. – Kerajaan akan menjemput Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) syarikat-syarikat terkemuka dunia sebagai tetamu dalam beberapa acara bertaraf antarabangsa di negara ini bagi melonjakkan bidang pelaburan.



Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah berkata, buat permulaan, tokoh-tokoh korporat itu akan dijemput menyaksikan perlumbaan Formula Satu (F1) di Litar Antarabangsa Sepang pada Mac ini.

Beliau berkata, tujuan mereka datang bukan sebagai pelancong semata-mata tetapi akan diberi peluang meneroka bidang pelaburan baru di negara ini.

“Mereka juga akan diberi peluang bertemu dengan menteri-menteri serta Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak) bagi mengadakan perbincangan mengenai peluang pelaburan.

“Ini langkah terbaru kerajaan dalam usaha menarik pelaburan asing. Kita akan gunakan program-program tertentu secara maksimum bagi tujuan meningkatkan ekonomi negara,” katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas menghadiri majlis ramah mesra sempena Sambutan Jubli Perak dan pelancaran Tabung Pembinaan Bangunan Pejabat Persatuan Penjaja-Penjaja Kecil Melayu Pasar Malam Bergerak Bahagian Kinta di sini hari ini.

Husni berkata, bagi memastikan hasrat berkenaan tercapai, kementerian telah meminta Khazanah Nasional Berhad (Khazanah) mengenal pasti 20 hingga 30 CEO terbaik dunia.

Jelas beliau, kumpulan itu akan dipilih berdasarkan senarai 500 syarikat terkemuka dunia yang disenaraikan majalah Fortune. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya