Industri halal dunia kini cecah RM7.4 trilion

Sunday, January 10, 2010


MUKHRIZ Mahathir melawat sebahagian gerai pameran di dalam Festival Pembangunan Usahawan Melayu Zon Selatan 2010 di Dewan Jubli Intan Sultan Ibrahim, Muar, Johor, semalam.

MUAR 9 Jan. - Usahawan Islam disaran merebut peluang dalam industri halal terutama sektor pemakanan memandangkan pasaran luas bagi sektor berkenaan di dalam dan luar negara.


Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Mahathir berkata, perdagangan halal di pasaran global mencatatkan nilai RM7.4 trilion setahun dengan jumlah penduduk Islam di seluruh dunia 1.6 bilion.

Beliau berkata, Malaysia mempunyai kelebihan dan kepakaran dalam industri itu memandangkan ia merupakan negara pertama di dunia membangunkan piawaian makanan halal mengikut Standard Halal Malaysia MS 1500:2004.

"Bagaimanapun sehingga 30 April 2009, hanya 423 syarikat atau 25 peratus daripada 1,686 permohonan persijilan adalah syarikat bumiputera.

"Ini membuatkan saya berfikir, logiknya industri makanan dan produk halal ini seharusnya dimonopoli orang Melayu kerana ia sinonim dengan Islam di negara ini tetapi yang berlaku adalah sebaliknya," kata.

Beliau berucap merasmikan Festival Pembangunan Usahawan Melayu Zon Selatan 2010 di Dewan Jubli Intan Sultan Ibrahim di sini hari ini.

Turut hadir Presiden Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM), Syed Ali Alattas dan Timbalan Yang Dipertua DPMM Johor, Syed Salim Syed Mohamed.

Mukhriz berkata, kejayaan usahawan bukan Islam menguasai industri halal wajar membuka minda usahawan Islam dan ia wajar dicontohi dalam budaya keusahawanan.

"Walaupun halal haram sesuatu perkara begitu asing bagi pengusaha bukan Islam, mereka ternyata berjaya menembusi pasaran ini malah lebih berjaya lagi.

"Contoh nyata ini harus dijadikan panduan oleh usahawan Melayu untuk terus melipatgandakan usaha tanpa ada rasa sedikit pun sifat mudah putus asa," katanya.

Muhkriz memberitahu, peranan industri kecil dan sederhana (IKS) memang diberi perhatian kerajaan memandangkan sumbangannya 30 peratus terhadap Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) serta menyediakan 50 peratus peluang pekerjaan di negara ini.

"Penstrukturan SMIDEC (Perbadanan Pembangunan Industri Kecil dan Sederhana) kepada SME Corp. bagi menyelaraskan peranan 18 kementerian dan 60 agensi kerajaan terlibat telah memperlihatkan betapa serius kerajaan dalam usaha ini.

"Kerajaan akan terus membantu serta membimbing para usahawan atau bakal usahawan untuk terus berdaya saing dan menjadi usahawan glokal menerusi bimbingan, bantuan modal serta khidmat nasihat teknikal," katanya. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya