Ibu bapa digesa utamakan pendidikan melebihi segalanya

Friday, January 8, 2010

SUKAU 7 Jan. - Golongan ibu bapa di daerah ini digesa mengutamakan pendidikan anak-anak melebihi daripada segala-galanya walaupun ada antara mereka yang masih hidup dalam kemiskinan.

Ketua Penerangan Pemuda UMNO Bahagian Kinabatangan, Aksyah Nasrah berkata, faktor kemiskinan kini tidak boleh dijadikan sebagai alasan untuk tidak mengutamakan bidang pendidikan.

Jelasnya, ini kerana kerajaan sudah menyediakan pelbagai bantuan kepada murid tidak berkemampuan termasuk program bantuan makanan berkhasiat.

"Untuk itu, kita akan cuba membantu menggalakkan agar lebih ramai bilangan anak-anak luar bandar berjaya dalam pendidikan kerana antara bandar dan desa bukan lagi satu halangan.

"Kita tidak perlu lagi memberi sebarang alasan kerana pelbagai bantuan disediakan kerajaan supaya tidak ada yang tercicir dalam pelajaran," katanya ketika berucap pada Majlis Malam Anugerah Cemerlang Sempena 2010 di Suan Lamba, dekat sini hari ini.

Beliau berkata, melalui pendidikan sempurna akan dapat melahir generasi baru yang mampu mengubah nasib keluarga di kawasan ini yang rata-ratanya masih miskin.

Dalam pada itu katanya, UMNO Bahagian Kinabatangan akan terus mengadakan program turun padang dalam usaha mendekati serta mendengar masalah rakyat.

Katanya, usaha itu secara tidak langsung dapat merapatkan hubungan antara parti tersebut dan masyarakat di peringkat akar umbi.

Sementara pada majlis itu, Ahmad Awang dan Kimrana Jafar dinobatkan sebagai tokoh ibu dan bapa Suan Lamba atas kejayaan mendidik anak masing-masing sehingga ke menara gading. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya