FAMA Sasar Pengeluaran 50 Metrik Tan Madu Lebah Tahun Ini

Monday, January 11, 2010


KOTA BAHARU, 11 Jan (Bernama) -- Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) mensasar pengeluaran madu lebah sebanyak 50 metrik tan tahun ini, meningkat sebanyak 10 peratus berbanding 45 metrik tan tahun lepas.

"Tahun ini kita sasar RM2.9 juta atau 50,000 kilogram madu dapat dikeluarkan dan dijual pada harga RM58 sekilogram," kata Ketua Pengarah Fama, Datuk Mohamed Shariff Abdul Aziz kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Awam Penggunaan Madu Lebah Asli Kedua di sini, Isnin.

Beliau berkata pada tahun lepas, 45 metrik tan madu dikeluarkan dengan nilai kira-kira RM2.475 juta terutama di kawasan Kuala Nerang, Kedah yang turut mempunyai kilang memproses madu lebah.

Beliau berkata kira-kira 400 orang pengusaha terlibat dalam industri madu lebah dengan pendapatan bulanan setiap orang daripada mereka tidak kurang daripada RM2,000 dan jumlah itu dijangka bertambah dari semasa ke semasa.

Beliau berkata madu lebah Tualang kini mendapat tempat di hati pengguna berikutan khasihat yang lebih baik berbanding dengan madu import.

Mohamed Shariff berkata kajian Universiti Sains Malaysia mendapati madu Tualang boleh menjadi penawar kepada beberapa jenis penyakit termasuk kanser payu dara. -- BERNAMA

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya