Noh perjelas tunda Subur

Monday, December 7, 2009

Oleh Fazli Abdullah
fazliabdullah@bharian.com.my


NOH melawat gerai pameran pada Majlis Pembangunan Pertanian Parlimen Bukit Gelugor dan Jelutong di Sungai Gelugor, semalam.

Kabinet arah penerima layak dikemas kini dalam e-Kasih

GEORGETOWN: Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani menjelaskan, penangguhan program Subsidi Beras Untuk Rakyat (Subur) bertujuan memastikan keadilan kepada rakyat tanpa mengira fahaman politik dan kaum.

Menterinya, Datuk Seri Noh Omar, berkata program itu yang sepatutnya bermula bulan ini ditangguhkan selepas Kabinet mengarahkan supaya senarai penerima dikemas kini, sekali gus mengelak mereka yang layak terpinggir.

Katanya, senarai penerima yang disediakan pelbagai jabatan dan agensi kerajaan serta kementerian tidak lengkap kerana berlaku pertindihan, malah orang yang sudah meninggal dunia turut disenarai.

"Kerajaan sudah memutuskan supaya senarai nama dikemas kini menerusi e-Kasih di bawah Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU). Selepas senarai itu siap dan dipersetujui Kabinet, Subur akan dilaksanakan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melancarkan Majlis Pembangunan Pertanian (MPP) Parlimen Bukit Gelugor dan Jelutong di Sungai Gelugor di sini, semalam.

Hadir sama, Ketua Umno Bahagian Bukit Gelugor, Datuk Omar Faudzar dan Ketua Umno Bahagian Jelutong, Abdul Razak Abdul Rahman yang dilantik sebagai pengerusi MPP di kawasan masing-masing.

Sebelum ini, kerajaan menetapkan mereka yang berpendapatan antara RM420 dan RM1,740 sebulan layak mendapat kupon beras yang lebih murah menerusi Subur, mulai 1 Disember lalu.

Bagaimanapun, selepas menerima pandangan pelbagai pihak, kerajaan menangguhkannya bagi memastikan hanya mereka yang benar-benar layak mendapat manfaat.

Mengulas lanjut, Noh turut meminta MPP di seluruh negara membantu mengemas kini senarai dalam e-Kasih kerana majlis itu mempunyai maklumat yang lebih tepat di kawasan masing-masing.

"Kerajaan mahu sesiapa saja yang layak tidak tercicir dalam senarai penerima," katanya.

Sementara itu, Noh berkata, kementeriannya sudah menerima laporan awal berkaitan kerugian yang dialami petani akibat banjir yang melanda beberapa negeri, baru-baru ini.

Beliau memberi contoh, laporan daripada Lembaga Kemajuan Pertanian Kelantan (Kada) menunjukkan kerugian yang dialami RM3 juta.

"Kementerian menunggu laporan daripada agensi berkaitan untuk mendapat kepastian jumlah kerugian yang dialami sebelum bantuan dihulurkan kepada petani," katanya.

Noh juga menjelaskan segala bantuan akan diselaraskan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN). - Berita Harian

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya