15 kontrak lebih RM3.57b dimeterai

Thursday, December 3, 2009


ANTARA kapal perang yang dipamerkan di Awana Porto Malai.

Empat firma tempatan, tiga syarikat asing tandatangani MoU dengan Kerajaan Malaysia

LANGKAWI: Sebanyak 15 kontrak bernilai lebih RM3.57 bilion dan tujuh Memorandum Persefahaman (MoU) dimeterai pada hari kedua Pameran Udara dan Maritim Antarabangsa Langkawi 2009 (Lima '09), semalam.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak; Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menyaksikan majlis itu yang berlangsung di Pusat Pameran Antarabangsa Mahsuri (MIEC).

Tujuh daripada kontrak itu antara Kerajaan Malaysia yang diwakili Ketua Setiausaha Kementerian Pertahanan, Tan Sri Abu Bakar Abdullah dengan empat syarikat tempatan dan tiga syarikat asing bernilai RM1.27 bilion.

Syarikat tempatan membabitkan Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (program perkhidmatan kapal Kasturi Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) RM703.8 juta); Aerotree Defence and Services Sdn Bhd (pemerolehan peralatan olah gerak peperangan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) RM126 juta).

Ikramatic Synergy Sdn Bhd (pemerolehan sistem latihan darat TUDM RM74.8 juta); dan Star Fest Sdn Bhd (pemerolehan dan pemodenan kenderaan pemusnah periuk api Olister TLDM RM45 juta).

Tiga syarikat asing itu MBDA France (memperbaharui misil Exocet MM40 milik TLDM RM111.5 juta); DCNS France (pemerolehan alat ganti dan peralatan ujian untuk kapal selam Scorpene RM187.8 juta); dan SAAB Avitronics dari Afrika Selatan (pemerolehan data dan sokongan teknikal berkaitan sistem amaran misil dan laser untuk Sukhoi SU30-MKM RM22 juta).

PESAWAT Amfibi Bombardier CL-415 milik APMM membuat demonstrasi menyiram air.

Lapan kontrak lagi membabitkan syarikat swasta bernilai RM2.3 bilion.

CTRM Aero Composites Sdn Bhd dan Spirit Aerosystem USA (pembekalan komponen komposit bernilai RM2 bilion); kontrak pembinaan empat unit kapal antara NGV Tech Sdn Bhd dan Marine Services Company Saudi Arabia (RM102 juta); Malaysia Industry-Government Group for High Technology (MIGHT) dan Universiti Kuala Lumpur bagi menubuhkan pusat latihan komposit (RM2 juta); dan dua perjanjian antara SME Aerospace Sdn Bhd dengan Vought Aircraft Industries Inc (RM88.4 juta).

SME Aerospace juga memeterai tiga perjanjian dengan Spirit Aerosystems (Europe) Ltd tetapi nilainya tidak diumumkan.

MoU pula dimeterai antara Kerajaan Malaysia dengan Masterplan Consulting Sdn Bhd bagi kajian penubuhan Taman Teknologi Pertahanan dan Keselamatan Malaysia; NGV Tech dengan Top of Korea Shipbuilding Co Ltd bagi pengambilalihan 66 peratus kepentingan dalam Top of Korea; Universiti Pertahanan Malaysia dengan Astronautic Technology (Malaysia) Sdn Bhd bagi kerjasama penyelidikan, pembangunan dan pengkomersialan modal insan.

Universiti Pertahanan Malaysia dengan Mantra Werks (Malaysia) Sdn Bhd bagi kerjasama dalam penyelidikan, pembangunan dan pengkomersialan dalam nanoteknologi dan bioteknologi.

MAS Aerospace Engineering and Maintenance Sdn Bhd (MAE) dengan Krauss GmbH dan Pratt & Whitley masing-masing bagi menjalinkan usaha sama.

Eurocopter Malaysia Sdn Bhd dan MIAC Sdn Bhd bagi pembangunan pusat helikopter di Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah (SAAS) di Subang. - Berita Harian

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya