MSC jana hasil RM730 juta

Tuesday, September 8, 2009

PUTRAJAYA 7 Sept. - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, Koridor Raya Multimedia (MSC) yang kini mengandungi 183 syarikat di bawahnya berjaya memperoleh hasil sebanyak RM730 juta dengan nilai eksport RM125 juta selain menyediakan 7,115 peluang pekerjaan.

Justeru, menurut Perdana Menteri, kejayaan itu membuka peluang cerah kepada negara untuk berkembang maju dalam industri kandungan digital, iaitu salah satu sumber baru dalam e-Ekonomi.

Katanya, Malaysia berpotensi besar dalam industri ini berdasarkan kejayaan yang dicapai dalam Inisiatif Kreatif Multimedia MSC (M-CMCI).

"Syarikat-syarikat MSC Malaysia telah terlibat dalam pelbagai projek bertaraf dunia dan berjaya mencipta protokol Internet (IP) sendiri selain usaha sama dengan syarikat antarabangsa untuk menghasilkan animasi komputer yang kreatif dan permainan digital.

"Salah satu inisiatif diambil di bawah M-CMCI adalah penubuhan Pusat Kandungan Kreatif Multimedia Malaysia (MAC3)," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Teknologi Maklumat Kebangsaan (NITC) di sini hari ini.

Syarikat-syarikat berstatus MSC mengkhusus kepada bidang-bidang pos produksi, animasi, pembangunan permainan digital, e-Pembelajaran dan kandungan kreatif. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya