Kios burger di universiti latih bakal usahawan

Sunday, September 6, 2009


MOHAMED Khaled Nordin menyampaikan bantuan kepada salah seorang fakir miskin pada majlis sumbangan fakir miskin dan anak yatim oleh Islamic Relief Worldwide di Masjid Jamek Al-Muhajirin, Masai, Johor Bahru, semalam.

JOHOR BAHRU 5 Sept. - Kios menjual burger akan dibuka di beberapa universiti tempatan mulai bulan depan bagi memberi peluang dan pendedahan awal kepada penuntut institusi pengajian tinggi (IPT) dalam bidang perniagaan.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, kios itu akan dijadikan pusat latihan amali kepada para penuntut dan apabila tamat pengajian mereka boleh membuka perniagaan sendiri.

"Program ini dijalankan dengan kerjasama syarikat Hadhari Agro Sdn. Bhd., yang akan membantu membuka kios di beberapa universiti di negara ini.

"Dua universiti telah setuju iaitu Universiti Utara Malaysia (UUM) dan Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) manakala perbincangan masih dijalankan dengan Universiti Teknologi Malaysia (UTM)," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menyerahkan bantuan barangan keperluan harian sumbangan syarikat Hadhari Agro dan Islamic Relief Worldwide kepada 350 golongan miskin, ibu tunggal, orang kurang upaya (OKU) dan anak-anak yatim di Masjid Jamek Al-Muhajirin, Masai, dekat sini semalam.

Mohamed Khaled berkata, kebanyakan universiti hanya menyediakan pembelajaran berbentuk teori dalam bidang keusahawanan tanpa memberi pendedahan khusus kepada para penuntut mereka.

Beliau berkata, pembukaan kios berkenaan akan menjadi satu landasan kepada golongan mahasiswa untuk menguruskan perniagaan mereka secara menyeluruh.

"Saya yakin kaedah ini mampu melahirkan lebih ramai usahawan dan pada masa sama membentuk golongan yang mampu berdikari," katanya.

Sementara itu, Timbalan Presiden Kanan Hadhari Agro, Dr. Abdul Rashid Tang Abdullah berkata, pihaknya menyasarkan membuka kira-kira 500 kios burger di seluruh negara.

Menurutnya, kios berkenaan akan menjual pelbagai jenis burger, minuman, kentang goreng malah satu set makanan boleh didapati dengan harga semurah RM5.

"Sebuah kios burger membabitkan kos RM250,000 manakala lori pula RM100,000 namun pinjaman disediakan kepada mereka yang berminat," katanya. - Utusan

1 comments:

Unknown said...

Xavi Gerad Jude Am.Seorang wakil aiicco insurans plc.Kami menawarkan pinjaman pada kadar pembayaran balik 3%. Jika anda berminat hubungi kami di alamat ini (CEO) E-mel: xavigeradloanfirm@yahoo.com
Notis 20 tahun ke atas hanya membenarkan di Aiicco insurans plc.
Pelaburan Pinjaman Peribadi.
Pelaburan Pinjaman Perniagaan.
Pinjaman penyatuan.
Pembinaan Pinjaman.
Pilih dari satu atau tahun untuk membayar.
Pilih antara bayaran bulanan dan tahunan di bawah Rancangan.
Terma pinjaman yang fleksibel.
Apa-apa pada pinjaman sehingga tahun 5000 untuk 8000.000.00 Euro.
Syarikat kami adalah Dipercayai, transaksi Cekap pantas dan dinamik. Hubungi kami hari ini .. Jawapan hendaklah dihantar kepada Hubungi Nama: SR GERAD Jude Pelaburan plc. Email: xavigeradloanfirm@yahoo.com

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya