IPTA disaran adakan subjek keusahawan sosial

Sunday, September 6, 2009

TEMERLOH: Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah, berkata institusi pengajian tinggi awam di negara ini perlu mewujudkan subjek keusahawanan sosial bagi membolehkan pelajarnya mendapat asas keusahawan untuk mereka lebih berdikari selepas tamat pengajian kelak.

Beliau berkata, pada masa ini hanya beberapa universiti yang memperkenalkan subjek berkenaan, antaranya Universiti Malaya (UM), Universiti Utara Malaysia (UUM), Universiti Malaysia Sabah (UMS) dan Universiti Teknologi Mara (UiTM).

"Kerajaan berharap semua universiti akan dapat mengadakan mata pelajaran itu sebagai usaha melahirkan lebih ramai graduan dan siswazah dalam bidang keusahawanan dan secara tidak langsung dapat mengurangkan pengangguran di kalangan siswazah," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan wang zakat Bank Rakyat Cawangan Temerloh berjumlah RM45,290 kepada 152 fakir miskin, warga emas, orang kurang upaya di kawasan Dewan Undangan Negeri Semantan di Masjid Abu di sini.

Saifuddin berkata, kerajaan juga mensasarkan mewujudkan 10,000 usahawan menjelang tahun 2012, dan yakin ia boleh dicapai menerusi kerjasama pihak universiti mewujudkan subjek berkenaan untuk penuntutnya.

Dalam perkembangan lain, beliau berkata kawasan taman perumahan dan kampung perlu menubuhkan jawatankuasa khas bagi menangani wabak selsema babi atau influenza A (HINI) supaya penularannya di kalangan penduduk dapat dikawal sepenuhnya. - Berita Harian

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya