Felcra Kerdau beri dividen RM1.115j

Saturday, September 12, 2009

TEMERLOH 11 Sept. - Felcra Kerdau Berhad mengumumkan pemberian dividen berjumlah RM1.115 juta kepada 674 peserta yang akan diagihkan minggu ini.

Pemberian dividen itu membolehkan setiap peserta yang menerima dividen RM1,600 menyambut ketibaan Hari Raya Aidilfitri ini dengan lebih bermakna.

Ketua peserta Felcra Kerdau Berhad, Datuk Mat Suah Burok berkata, dividen itu hasil jualan buah sawit bagi tempoh enam bulan pertama tahun ini, membabitkan kawasan seluas lebih 2,000 hektar.

"Bagaimanapun, dividen tahun ini berkurangan sedikit disebabkan harga komoditi itu tidak setinggi tahun lalu, selain hasil ladang yang merosot.

"Tahun lalu, Felcra Kerdau membayar RM5.9 juta dividen kepada peserta membabitkan empat kali bayaran," kata Mat Suah.

Menurut beliau, peserta dijangka sekali lagi menerima dividen November ini bagi membolehkan mereka membuat persediaan persekolahan anak masing-masing.

Tambah beliau, pengurusan Felcra Kerdau sedang berusaha meningkatkan hasil ladang menggunakan baja jenis kompos selain hanya menuai buah sawit yang masak bagi mengelak kejatuhan harga.

Dalam perkembangan lain, Mat Suah yang juga Pengerusi Lembaga Pengarah Koperasi Peserta Felcra Kerdau berkata, pihaknya bercadang membuka sebuah stesen minyak di Lebuh Raya Pantai Timur (LPT).

"Koperasi mempunyai sebidang tanah berhampiran LPT dan kita akan memanfaatkan tanah itu dengan membina stesen minyak dianggarkan membabitkan kos RM2.5 juta.

"Projek tersebut akan dimulakan apabila semua urusan berkaitan tukar syarat tanah selesai tidak lama lagi," katanya.

Tambahnya, koperasi itu yang mempunyai modal terkumpul RM1 juta turut merancang mengusahakan ternakan lembu berhampiran kawasan ladang kelapa sawit miliknya.

Selain itu, katanya, koperasi juga berhasrat menceburi perniagaan lain seperti hartanah, kontraktor bangunan, pengangkutan dan lain-lain bagi meningkatkan pendapatan para peserta. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya