Sektor pertanian, akuakultur terus dibangunkan

Wednesday, September 30, 2009

KUALA LUMPUR: Kerajaan akan terus membangunkan sektor pertanian termasuk akuakultur yang berpotensi untuk dikembangkan bukan saja bagi menampung keperluan pengeluaran makanan, malah mampu memangkin ekonomi negara.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata kerajaan menyediakan pelbagai kemudahan dan sistem sokongan bagi menggalakkan pertumbuhan sektor berkenaan.

Beliau berkata, sektor akuakultur mampu menjana perolehan sehingga RM20 bilion berbanding RM8 bilion yang diperoleh ketika ini jika Pelan Pembangunan Projek Akuakultur Nasional digerakkan secara meluas.

Justeru, beliau mempelawa pelabur asing menceburi sektor pertanian terutama dalam pengeluaran makanan berikutan potensi besar bidang serta sokongan kerajaan.

“Sektor pertanian terutama akuakultur berpotensi dikembangkan dan dengan pelbagai teknologi baru dan sokongan kerajaan, ia dapat menarik pelaburan dalam bidang ini, sekali gus menyumbang kepada ekonomi negara,” katanya dalam sesi Meeting of Minds bersama Pengerusi dan Ketua Eksekutif (CEO) Forbes, Steve Forbes sempena Persidangan CEO Global 2009 di sini, semalam.

Selain sektor pertanian, Muhyiddin berkata, kerajaan memberi penekanan dalam sektor pelancongan yang menjadi antara sektor utama penyumbang pertumbuhan ekonomi negara.

“Kita menerima dua juta pelancong setiap bulan dan berharap Malaysia mencatatkan lebih 22 juta pelancong ke negara ini tahun ini.

“Kita juga sudah menerima lebih 13,000 peserta program Malaysia Rumah Keduaku yang memberi banyak insentif cukai bagi menarik lebih ramai warga asing memilih Malaysia sebagai tempat tinggal mereka,” katanya.

Mengenai langkah kerajaan menangani keganasan, Muhyiddin berkata, satu pendekatan menyeluruh perlu diambil jika masalah itu ingin diatasi sepenuhnya.

“Masalah keganasan perlu diatasi secara holistik dan bukannya mengambil tindakan jangka pendek. Jika seseorang itu gembira dengan keadaan persekitarannya, saya tidak fikir mereka akan memilih untuk menjadi pengganas,” katanya sambil menekankan Malaysia sentiasa bekerjasama dengan negara lain dalam pelbagai aspek termasuk maklumat perisikan bagi menangani masalah itu.

Muhyiddin turut melahirkan harapan rundingan perjanjian perdagangan bebas (FTA) Malaysia dengan Amerika Syarikat (AS) diteruskan sejurus selepas mendapat isyarat daripada Washington.

“Kita mahu meneruskan rundingan tetapi masih menunggu isyarat daripada pentadbiran AS,” katanya. - Berita Harian

RM1.5 juta baiki 500 rumah usang di manek urai

Monday, September 28, 2009

KUALA KRAI 27 Sept. - Kerajaan Pusat melalui kerjasama dengan Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (Kesedar) memperuntukkan RM1.5 juta bantuan kepada penduduk miskin tegar di kawasan Manek Urai bagi membaiki kediaman daif mereka.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Mustapa Mohamed berkata, peruntukan itu adalah untuk 500 buah rumah daif yang telah dikenal pasti di kawasan tersebut.

Beliau yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri berkata, daripada jumlah itu sebanyak RM3,000 bagi setiap rumah daif yang dikenal pasti diperuntukkan untuk dibaiki.

"Kita akan bagi bantuan kepada mereka sama ada untuk baiki atap rumah atau lantai dan kesemua bantuan ini dijangka siap menjelang akhir tahun ini," katanya kepada pemberita selepas majlis penyerahkan kunci rumah kepada Salleh Mohamed, 51, di bawah Program Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) di Kampung Manek Urai di sini, hari ini.

Mengenai program PPRT, beliau berkata, program itu diharap akan dapat mengurangkan beban penduduk di kawasan tersebut terutamanya bagi penduduk miskin tegar.

Mustapa berkata, sebanyak 45 buah rumah telah siap dibina di bawah program PPRT kepada penduduk kawasan tersebut sehingga kini.

"Kita lihat kebanyakan rumah penduduk di kawasan Manek Urai ini daif dan tumpuan lebih akan diberikan untuk membantu mereka," katanya.

Sementara itu, penerima bantuan, Salleh berkata, beliau bersyukur dengan bantuan yang diberikan oleh kerajaan Pusat kerana keluarganya kini dapat memiliki dan mendiami kediaman yang selesa.

"Sejak mendirikan rumah tangga 21 tahun lalu, baru kali ini kami dapat memiliki rumah sendiri dan ini juga dianggap sebagai hadiah Aidilfitri kepada kami sekeluarga," katanya.

Beliau yang merupakan seorang penoreh getah dengan empat anak telah menunggu selama 15 tahun untuk bantuan kediaman daripada kerajaan negeri tetapi gagal dan impiannya menjadi kenyataan kini setelah beliau memohon kepada kerajaan Pusat pada 2004. - Utusan

Rosmah kagum pembangunan Port Dickson


Rosmah Mansor memangku Ummi Saiyidatol Zahirah Abu Hori dan Raja Salbiah Tengku Nujumudin (kiri), meluangkan masa beramah mesra bersama penduduk Kampung Baru Sirusa, Port Dickson, Negeri Sembilan, semalam. - UTUSAN/MD. SHAHJEHAN MAAMIN

PORT DICKSON 27 Sept. - Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor kagum dengan pembangunan daerah ini yang semakin pesat berbanding beberapa tahun lalu.

Sambil mengakui sudah lama tidak berkunjung ke situ, katanya, beliau masih ingat ibu bapanya sering membawa beliau ke Port Dickson untuk berkelah di tepi laut.

"Sewaktu dalam perjalanan ke sini tadi, saya seperti tidak kenal bahawa ini adalah Port Dickson. Dahulu bukan macam ini, jalan pun satu hala saja. Kalau satu kereta lalu kereta lain terpaksa berhenti.

"Alhamdulillah, saya lihat penduduk di sini memang selesa kerana sudah ada lebuh raya yang membolehkan mereka ke Seremban dan ibu negara," katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis ramah mesra dan berhari raya bersama penduduk di Kampung Baru Sirusa di sini hari ini.

Hadir sama ialah isteri Menteri Besar Negeri Sembilan, Raja Datin Seri Salbiah Tengku Nujumudin dan Ketua Kampung Baru Sirusa, Tusiran Pesan.

Rosmah menambah, penduduk di sini seharusnya mensyukuri pembangunan tersebut berbanding dengan penduduk di negara lain yang jauh lebih susah.

"Kalau kita tidak rasa susah, kita tidak tahu erti kesusahan seperti negara lain yang makan pakai tidak cukup, kalau sakit nak pergi hospital pun kena bayar. Tetapi di sini semua cukup," tambah beliau.

Rosmah turut melahirkan rasa gembira kerana dapat bertemu dengan penduduk di kawasan itu dalam program anjuran Wanita UMNO Bahagian Teluk Kemang tersebut.

Sementara itu, tuan rumah program tersebut, Mujer Salijo, 58, berasa terharu dengan kehadiran isteri Perdana Menteri ke rumahnya.

"Ia sangat bermakna untuk saya sekeluarga dan seluruh penduduk kampung ini kerana beliau sudi meluangkan masa bersama kami semua pada petang ini," katanya. - Utusan

Nik Aziz dismisses call to resign as old issue

KOTA BAHARU: Kelantan Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat has dismissed the call for him to resign by Member of Parliament for Pasir Mas Datuk Ibrahim Ali as an old issue.

Nik Abdul Aziz said the PAS administration had brought development to the state, including in backward districts like Gua Musang, Tanah Merah and Jeli.

"The people can judge for themselves the changes that had taken place under my leadership since PAS came to power in 1990," he told reporters at the party''s Aidilfitri open house at the Sultan Mohamed 1V Stadium here today.

Ibrahim was quoted by a Malay tabloid as saying that Nik Abdul Aziz should step down as he was already old and had failed to develop Kelantan.

The PAS spiritual leader should make way for younger leaders, said Ibrahim in reply to Nik Aziz''s call for him to step down for not being in line with the party, which had backed him in the 2008 general election.

"What is wrong with being old. What is the use of being young but a load of rubbish?" said Nik Abdul Aziz.

"I had asked him to resign as the Pasir Mas MP as he won the seat under PAS banner. When Pasir Mas PAS told him to step down, he should do so.

"The money he is earning is not right, his prayers will not be accepted by the God," said Nik Abdul Aziz.

Ibrahim, 57, won the Pasir Mas parliamentary seat in 2004 as an Independent candidate but stood on PAS ticket.

He was removed as the Pasir Mas Umno Division chief in 2003 and sacked from the party for contesting as an Independent candidate in the 2004 general election.

In 2005, he was not only defeated in the Pengkalan Pasir state by-election but also lost his deposit. The seat was wrested by Barisan Nasional's Hanafi Mamat. - NST

Elak kata kesat - Nik Aziz

Sunday, September 27, 2009

KOTA BHARU 26 Sept. - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengingatkan penceramah Pas yang berkempen dalam pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Bagan Pinang agar tidak menggunakan kata-kata kesat sebagai menghormati bulan Syawal.

Katanya, sempena menyambut Aidilfitri, pendekatan keras yang digunakan sebelum ini perlu diubah terutama sekali tidak menyentuh mengenai peribadi calon lawan.

Menurut beliau, sekiranya penceramah ingin bercakap mengenai isu peribadi biarlah secara bersemuka bukannya di depan umum kerana ia akan menimbulkan perasaan benci dan marah kepada sesiapa yang mendengarnya.

"Pendekatan kita berubah ikut suasana. Isu peribadi kalau kita nak sebut secara berdepan bukannya dengan mikrofon cuma kalau nak sentuh perangai secara umum tapi tidak bercakap soal peribadi tidak mengapa.

"Contoh kita nak sebut di Bagan Pinang soal rasuah politik, kita sebut rasuah haram dalam agama dan demokrasi, sebut secara umum tidak mengapa jangan tuju pada sesiapa. Kalau nak sebut juga jumpa orang itu sendiri," katanya ketika ditemui di kediamannya di Kedai Lalat di sini hari ini. - Utusan

Rasuah : Sanggup merasuah elak karenah birokrasi - Transparency International

Saturday, September 26, 2009

Komitment Malaysia akan dakwa siapa saja ke pengadilan tidak ira Ahli Politik atau Kakitangan Kerajaan.

KUALA LUMPUR: Gejala rasuah masih berleluasa dan disenarai sebagai masalah utama di Malaysia berdasarkan Laporan Rasuah Global (GCR) 2009 keluaran Transparency International (TI), yang mendapati masih ramai yang sanggup merasuah bagi mengelakkan kerenah birokrasi.

Presiden TI Malaysia, Datuk Paul Low, berkata laporan diterbitkan TI di Berlin, Jerman itu mendapati lebih separuh tokoh korporat menyertai soal selidik di sini mengakui pernah merasuah atau mengenali seseorang yang mengamalkan rasuah.

"Berdasarkan laporan GCR, gejala yang menjadi masalah sejagat itu lebih berleluasa di kalangan negara Asia Tenggara sehingga menyebabkan penduduk miskin tidak boleh keluar daripada belenggu kemiskinan, manakala yang kaya bertambah kaya.

"Setiap tahun, hampir AS$40 bilion (RM144 bilion) bertukar tangan dalam bentuk rasuah di seluruh dunia, terutama di kalangan ahli politik dan kakitangan kerajaan.

Kerajaan kita sedar mengenai masalah ini dan sudah menyelaras langkah pencegahan, tetapi hasilnya tidak seperti diharapkan," katanya ketika dihubungi semalam.

Laporan GCR itu penilaian awal membabitkan kajian di 46 negara terhadap gejala rasuah dalam sektor swasta dan ketelusan kerajaan mencegah amalan itu. - Berita Harian

2.03 juta pelancong asing ke Malaysia


MENTERI Pelancongan, Datuk Seri Dr. Ng Yen Yen (dua dari kiri) turut mengayakan tarian ‘1Malaysia’ bersama penari dari kementeriannya selepas melancarkan logo pelancongan 1Malaysia di Pusat Pelancongan Malaysia (MATIC) di Kuala Lumpur, semalam. Turut kelihatan, Pengerusi Lembaga Penggalakan Pelancongan Malaysia, Datuk Dr. Victor Wee (tiga dari kanan). - Bernama

KUALA LUMPUR 25 Sept. – Malaysia masih menjadi destinasi pelancongan utama di rantau Asia apabila 2.03 juta pelancong asing mengunjungi negara ini pada bulan lalu.

Menteri Pelancongan, Datuk Seri Dr. Ng Yen Yen berkata, catatan itu sekali gus menunjukkan peningkatan sebanyak 10.4 peratus jika dibandingkan dalam tempoh yang sama tahun lalu iaitu seramai 1.8 juta pelancong.

Katanya, pelancong dari China masih menunjukkan minat terhadap Malaysia apabila kedatangan mereka meningkat sebanyak 14.8 peratus jika dibandingkan tahun lalu.

Menurutnya, pelancongan negara lain yang menunjukkan peningkatan pula ialah dari Australia (26.6 peratus), United Kingdom (16.5 peratus), Iran (47.9 peratus) dan Taiwan (30.4 peratus)

‘‘Bagaimanapun, Asia Barat khususnya Arab Saudi menunjukkan penurunan pelancong ke Malaysia yang masing-masing mencatatkan 32.9 peratus dan 41.8 peratus berikutan bulan Ramadan,’’ katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Beliau berkata demikian selepas melancarkan logo 1Malaysia Kementerian Pelancongan seiring dengan konsep 1Malaysia yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini.

Tambah beliau, walaupun pengunjung ke Malaysia meningkat, sektor perhotelan pula menghadapi penurunan pelancong sebanyak tiga peratus jika dibandingkan dengan tahun lalu.

‘‘Ia adalah kerana kebanyakan pelancong lebih gemar tinggal di rumah kenalan berbanding di hotel,’’ katanya.

Sementara itu, beliau berkata, logo yang dipilih oleh kementeriannya mencerminkan perpaduan dan konsep 1Malaysia yang ditekankan oleh Perdana Menteri.

‘‘Hutan yang digambarkan dalam logo itu menjelaskan sektor eko-pelancongan negara ini. Malaysia mempunyai hutan yang berusia kira-kira 140 juta tahun.

‘‘Pantai dan pulau yang digambarkan dalam logo itu turut menceritakan bahawa pulau-pulau di negara ini sangat terkenal di seluruh dunia. Malaysia mempunyai kira-kira 170 pulau di seluruh negara,’’ katanya.

Katanya, Malaysia juga mempunyai lebih 500 jenis makanan warisan, tetapi kementeriannya memilih Sate di dalam logo tersebut kerana ia sangat terkenal di seluruh dunia. - Utusan

Harvard buat kajian pembaharuan berani Najib

KUALA LUMPUR 25 Sept. – Harvard Business School di Boston akan melaksanakan satu kajian kes dengan tumpuan kepada inisiatif berani Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam menangani krisis kewangan.

Kajian kes berkenaan, yang akan digunakan sebagai subjek dalam kurikulum teras modul makroekonomi, akan memberi pendedahan mengenai bagaimana krisis itu merebak di peringkat antarabangsa.

Ia juga akan membincangkan mengenai bagaimana sebuah negara yang mempunyai asas yang kukuh dan peraturan yang baik boleh bertahan dengan krisis antarabangsa.

Malaysia berjaya mengukuhkan institusi kewangan, insurans dan perbankan berikutan krisis mata wang 1998, demikian menurut Kelab Alumni Harvard Business School Malaysia dalam satu kenyataan hari ini.

“Selain pembaharuan berani Najib, kajian Harvard itu juga akan memberi tumpuan kepada pelbagai pendekatan liberalisasi ekonomi, langkah yang diambil bagi menyediakan negara untuk Perjanjian Perdagangan Bebas ASEAN (AFTA) dan rundingan Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO),” kata presiden Alumni Tan Sri G. Gnanalingam.

“Harvard juga akan menumpukan kepada bagaimana negara meletakkan dirinya dalam perjanjian perdagangan bebas dengan negara-negara lain dan bagaimana zon ekonominya bersedia untuk tarikan pelaburan langsung asing,” katanya. – Utusan

Jangan ganggu Presiden UMNO buat keputusan - Isa

PORT DICKSON 25 Sept. - Ketua UMNO Bahagian Teluk Kemang, Tan Sri Mohd. Isa Samad meminta semua pihak menyerahkan kepada Presiden parti, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk membuat keputusan berhubung soal calon Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Bagan Pinang 11 Oktober ini.

Menurutnya, ketika ini terlalu banyak andaian dan senario sehingga tugas-tugas Presiden diambil alih oleh orang lain untuk membuat keputusan dan menentukan calon yang akan bertanding kelak.

"Biasanya di peringkat UMNO bahagian kita akan menyenaraikan calon sama ada untuk pilihan raya umum mahupun pilihan raya kecil.

"Kemudian terserah kepada Presiden untuk memutuskan calon yang sesuai bagi bertanding dalam pilihan raya," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Program Mesra Rakyat di Masjid Kariah Bagan Pinang dekat sini hari ini.

Majlis berkenaan dirasmikan oleh Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal. Hadir sama Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan dan Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Hasan Malek.

Kata Mohd. Isa yang disebut-sebut sebagai calon BN di kawasan itu, buat masa ini senarai nama calon belum diserahkan lagi dan apabila sampai waktunya nanti, beliau akan menyerahkannya kepada pucuk pimpinan parti.

"Tunggulah, bila saya disuruh berbuat demikian, saya akan laksanakan tugas itu. Memanglah, saya akan hantar tiga nama seperti amalan biasa.

"Tak eloklah, saya nak beritahu siapa yang disenaraikan. Tak kiralah Wanita atau Pemuda dan sesiapa pun. Tunggulah pengumumannya yang akan dibuat kelak," ujar beliau.

Beliau berkata, yang menjadi masalah ketika ini terlalu ramai hendak menjadi 'Presiden' parti.

"Masalahnya ialah kerja Presiden orang lain hendak buat. Kerja Presiden, biarlah Presiden yang buat. Kita di bahagian, buatlah kerja bahagian. Sebab itulah masyarakat jadi masalah, tak tentu arah," kata beliau.

Ditanya apakah kenyataan beliau merujuk kepada bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad yang menyatakan beliau tidak layak menjadi calon di Bagan Pinang, Mohd. Isa hanya tersenyum.

"Orang tanya saya mengenai Tun Dr. Mahathir, saya hanya tersenyum. Itu yang boleh saya katakan," kata beliau. - Utusan

Sektor pembuatan mula tunjuk pemulihan

Friday, September 25, 2009

KUALA LUMPUR 24 Sept. - Sektor pembuatan mula menunjukkan tanda pemulihan kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Datuk Mustapa Mohamed.

Katanya, tanda positif itu mula dilihat apabila 13 persatuan berkaitan pembuatan meminta kerajaan untuk meningkatkan kemasukan tenaga buruh asing bagi memenuhi permintaan yang semakin meningkat.

''MITI telah berjumpa dengan persatuan-persatuan ini dan telah mendengar masalah mereka. Menurut mereka permintaan untuk sektor ini semakin pulih dan mereka memerlukan tambahan pekerja asing untuk memenuhi permintaan semakin meningkat.

''Apabila sektor pembuatan mula menunjukkan tanda pemulihan, ini akan menyebabkan kesan limpahan terhadap sektor-sektor lain,'' katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar mengenai Persidangan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Global Forbes, di sini hari ini.

Tambah Mustapa, Malaysia akan terus melakukan aktiviti promosi secara agresif bagi meningkatkan pertumbuhan jangka panjang.

''Kita tidak hanya menumpukan aktiviti promosi eksport untuk jangka pendek sahaja. Kita akan terus mempromosi untuk pasaran tradisional dan bukan tradisional bagi mengekalkan pertumbuhan jangka panjang,'' jelasnya.

Krisis ekonomi sejagat telah mengakibatkan kejatuhan permintaan terhadap sektor pembuatan, namun permintaan terhadap sektor elektronik dan elektrikal serta perabot mula menunjukkan tanda positif.

Sementara itu, Mustapa berkata, pembukaan pasaran ASEAN akan meningkatkan perdagangan antara rantau ini.

Bermula 1 Januari tahun hadapan Malaysia dan lima negara ASEAN lain seperti Brunei, Indonesia, Filipina, Singapura dan Thailand akan memuktamadkan perjanjian kawasan perdagangan bebas.

Perjanjian tersebut akan menghapuskan duti untuk semua produk yang menyaksikan Malaysia tidak akan mengenakan cukai kepada lebih 2,123 barangan.

Selain itu, China dan Korea Selatan juga akan menghapuskan duti terhadap 90 peratus produk di bawah perjanjian perdagangan bebas (FTA) dengan ASEAN yang berkuatkuasa pada Januari tahun hadapan juga.

Januari tahun hadapan turut menyaksikan pelaksanaan FTA antara ASEAN dan India, Australia dan New Zealand yang bakal menyaksikan komuniti perniagaan mempunyai akses kepada pasaran di negara terbabit. - Utusan

Ekonomi kukuh suku keempat


Zeti Akhtar Aziz (tengah) berbual dengan Naib Presiden Eksekutif Bank Rizab Persekutuan New York, Thomas C Baxter sambil diperhatikan oleh Hakim Mahkamah Keadilan Diraja United Kingdom, William Blair selepas merasmikan Persidangan Sekolah Undang-Undang Kewangan dan Perbankan Bank Negara Malaysia-Bank-Bank Pusat Asia Tenggara 2009 di Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR 24 Sept. - Ekonomi Malaysia dijangka mencatatkan pertumbuhan positif pada suku keempat ekoran pengukuhan dalam permintaan domestik.

Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Tan Sri Zeti Akhtar Aziz berkata, bagaimanapun sektor luaran perlu mengalami pengukuhan yang sama untuk memastikan ekonomi negara kembali berada di landasannya.

''Kita sedang melihat pemulihan dalam permintaan domestik dan ia adalah positif.

''Tetapi sektor luaran masih menjadi penyumbang yang signifikan kepada ekonomi dan kita menjangkakan permintaan bagi sektor luaran semakin baik pada suku ketiga dan mengalami pertumbuhan positif pada suku keempat,'' katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas menyampaikan ucaptama pada persidangan Sekolah Undang-Undang Kewangan dan Perbankan Bank Negara Malaysia-Bank-Bank Pusat Asia Tenggara 2009.

Zeti berkata, pemulihan dalam permintaan domestik disokong oleh pakej rangsangan fiskal dan dasar monetari.

Berikutan itu, kata beliau, bank pusat itu akan mengekalkan kadar faedah semasa kerana ia berada pada tahap yang sesuai kecuali terdapat perubahan yang ketara.

''Prestasi ekonomi bertambah baik tetapi pada peringkat awal ekonomi dijangka mengalami pertumbuhan sederhana. Pertumbuhan yang lebih baik akan hanya dilihat pada tahun depan,'' jelas beliau.

Ditanya sama ada negara akan mengalami pemulihan berbentuk W, beliau hanya berkata, Malaysia tidak mengalami masalah kredit dan institusi kewangan negara kekal kukuh dan masih berupaya menyediakan pinjaman bagi perniagaan domestik.

''Persekitaran perniagaan domestik sekarang begitu dinamik dan bertambah baik lagi pada masa depan,'' tambahnya.

Malah, beliau optimis negara akan mencatatkan pertumbuhan positif pada suku keempat tahun ini walaupun Bank Pembangunan Asia (ADB) mengunjurkan ekonomi negara menguncup sebanyak 3.1 peratus.

Keyakinan itu mengambil kira pertumbuhan positif permintaan luar yang semakin baik pada suku ketiga.

Dalam pada itu, beliau berkata, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bakal mengumumkan semakan semula Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada Bajet 2010 yang dijadual pada 23 Oktober ini. - Utusan

Gerakan dares Guan Eng to debate Buah Pala issue

PENANG: Penang Gerakan Youth has submitted a memorandum to challenge DAP's secretary-general Lim Guan Eng for a debate on the Buah Pala village issue.

Its vice-chaiman H'ng Khoon Leng said the debate with Lim, who is also Penang Chief Minister, will be held at the village at 8.30pm on October 4 with the purpose of letting the public know the truth behind the village, popularly known as "High Chaparral", which has been demolished.

"We hope that Lim would dare to take up the challenge as he was the one who was handling the issue when it arose in July," he told reporters here today.

H'ng said he wanted all the people, especially those living in Penang, to understand the issue as it involved the current state government.

"I would also welcome all the people to attend the debate and witness the truth to be revealed during the debate," he said.

The memorandum was accepted by Ong Beng Guat, a special assistant to the Chief Minister, at about 10.30am today.

In an immediate response, Lim said that Gerakan president Tan Sri Dr Koh Tsu Koon should take on the debate himself and not send his proxy.

"He (Koh) was the one who issued a challenge to me earlier for a debate on the land issue and I have accepted it. After issuing the challenge, Koh dared not follow up and send his representative to the debate. I don't think this is appropriate," he said at a separate press conference.

Lim said Koh should have the courage to debate to show that he has leadership quality.

"If Koh does not want to debate, then we should not waste time dealing with this type of party as its leader does not dare to step forward to the challenge," he said.

Lim also insisted that the Penang government did not wash off its hand on the issue relating to residents of Buah Pala village. - NST

RM2 juta bagi Skim Jaminan Modal Kerja

KUALA LUMPUR: Kerajaan memperuntukkan RM2 bilion lagi bagi Skim Jaminan Modal Kerja (WCGS) untuk memenuhi sambutan menggalakkan daripada orang ramai.

Skim tersebut diuruskan oleh SME Bank, agensi di bawah Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).

MITI dalam satu kenyataan di sini, hari ini, berkata peruntukan itu dibuat menerusi penempatan semula dana daripada Skim Jaminan Pinjaman Penyusunan Semula Industri (IRLGS).

Sehingga 16 September, kementerian itu berkata, kelulusan diberikan bagi skim WCGS dan IRLGS oleh SME Bank adalah masing-masing sebanyak RM130 juta membabitkan 51 pemohon dan RM63.376 juta membabitkan 11 pemohon.

Menterinya, Datuk Mustapa Mohamed, yang gembira dengan perkembangan ini menggesa perusahaan kecil dan sederhana (PKS) menggunakan kemudahan yang disediakan oleh kerajaan itu untuk meningkatkan operasi perniagaan dan produk mereka.

Usahawan PKS yang berminat memohon skim tersebut menerusi bank tersebut boleh menghubungi mana-mana cawangannya untuk mendapatkan maklumat lanjut.

Di bawah pakej rangsangan kedua, kerajaan memperuntukkan RM10 bilion bagi Skim Jaminan untuk menggalakkan berian pinjaman bank, terutamanya bagi PKS.

Ia termasuk WCGS yang akan membolehkan syarikat Malaysia dari semua sektor ekonomi memperoleh pinjaman berjumlah RM50,000 hingga RM10 juta bagi modal kerja mereka dengan jaminan daripada kerajaan sehingga 80 peratus daripada pinjaman itu.

Kemudahan tersebut tersedia bagi syarikat dengan pegangan ekuiti kurang daripada RM20 juta. - Berita Harian

Modal insan: Jangan hanya manis di mulut

DALAM kolum minggu lalu, kita cakap fasal pembinaan keupayaan atau kapasiti ekonomi di bawah Dasar Ekonomi Baru.

Kunta Kinte harap walaupun tak banyak lagi matlamat dan ciri-ciri DEB yang tinggal - dah dihapuskan satu demi satu atas alasan kita nak bersaing, nak jadi global dan nak amal meritokrasi - matlamat pembinaan kapasiti ekonomi wajib diteruskan, khasnya di kalangan kaum majoriti Bumiputera.

Kalau tak sebab kegiatan membina kapasiti ekonomi ini, tidak ramailah budak-budak Melayu dan Bumiputera yang jadi pentadbir, pengurus, jurutera, doktor, arkitek, juruterbang, ahli sains dan ahli teknologi.

Dalam itu pun, ramai lagi yang tak sampai ke mana-mana. Hanya cukup jadi operator pengeluaran, juruwang di pasar raya, penghantar piza dan kerani am. Ramai jadi macam itu atas pilihan sendiri. Masa sekolah malas. Masa bekerja hendak ambil senang. Nak kerja yang ringan, nak kerja yang bersih dan nak banyak cuti dan rileks.

Ambil cerita mat rempit. Siapa yang silap? Kunta Kinte dah 40 tahun bawa kereta. Masa muda dulu naik motosikal dan skuter. Banyak dah tengok. Makin hari makin teruk disiplin jalan raya. Fasal mat rempit ni, siapa yang salah? Siapa lagi kalau bukan ibu bapa yang tak larang anak bawah umur naik motosikal ke sekolah, ke kedai dan berfoya-foya?

Bukan setakat tak larang, ada yang fasal malas bangkit pagi atau atas alasan sibuk, beli motosikal untuk anak bawah umur pergi sekolah. Awal-awal lagi ajar anak jadi pesalah dan penipu dengan suruh mereka guna jalan kebun atau ban tali air.

Guru, polis dan pegawai Jabatan Pengangkutan Jalan pun sama. Lepas batok di tangga saja. Bukan apa, ramai juga anak cikgu, anak polis dan anak pegawai JPJ yang naik motor tanpa lesen atau dah naik pangkat jadi mat rempit penuh masa.

Bila berlanggar dan mati sedih, menyesal dan macam-macam lagi. Pergi sajalah ke wad saraf dan tulang hospital kerajaan dan swasta. Bergantungan mat rempit yang kemalangan jalan raya. Ada yang patah tulang dan ramai yang jadi zombi atau mayat hidup fasal cedera otak dan saraf.

Rugilah bangsa kita kalau generasi muda ambil jalan mudah fasal ibu bapa tidak peduli atau sibuk cari makan, sibuk politik, sibuk tengok drama TV dan takut nak bagi nasihat kepada anak sendiri. Ada ibu bapa yang takut bagi nasihat kepada anak sendiri fasal takut anak-anak merajuk dan lari dari rumah. Maklumlah sekarang senang lari dari rumah sebab ada motor dan kereta.

Akhirnya siapa rugi dan siapa yang malu? Anak bangsa kita dan kita. Semua yang busuk dikaitkan dengan Melayu. Semua yang baik bangsa lain dapat. Beli motor di kedai Cina. Tukar paip exhaust supaya hingar bingar satu kampung di kedai Cina. Hutang beli motor di kedai Cina. Gadai barang emas nak bayar ansuran motor di kedai Cina. Perbaiki motor di kedai Cina.

Tapi bila dah jadi fenomena, tak pula guna nama Cina. Guna nama Melayu. Mat rempit la. Mat spanar la. Minah karan la. Kaki gian la. Yang jadi tauke ganja, candu dan pil khayal tu Melayu ke? Melayu jadi pengedar kampung dan pemadat. Kalau Melayu yang jadi tauke dadah, dah lama kena gantung.

Bila pekerja asing sibuk belajar jadi tukang kayu, tukang besi, tukang elektrik, tukang paip, tukang wayar, tukang masak, juruwang dan pelayan kedai makan, budak-budak kita jadi penghantar piza, McDonald’s dan surat fasal boleh naik motosikal.

Sepatutnya budak-budak kitalah yang belajar jadi tukang kayu, tukang besi, tukang elektrik, tukang paip, tukang wayar, tukang masak, juruwang dan pelayan kedai makan supaya satu masa nanti boleh buka perniagaan sendiri bukan jadi kuli sampai tua.

Kita jangan cepat marah bila ada projek macam F1. Ya lah belanja besar dan banyak lagi rakyat yang susah, yang perlu bantuan. Bantu wajib bantu. Itu kewajipan kerajaan. Tapi kita kena juga fikir masa depan. Kena fikir tentang macam mana nak belajar teknologi, kepakaran dan kemahiran baru.

Kalau kita bagi beras kepada orang susah, dia masak dan dia makan. Esok dia lapar kita kena bagi lagi. Tapi kalau kita bagi dia padi, kita bagi dia tanah dan kita ajar dia buat bendang, benih secupak boleh jadi seguni.

Jadi Kunta Kinte harap pembesar kita tu janganlah cakap fasal rakyat didahulukan dan pencapaian diutamakan saja. Atau sibuk dengan PKI sampai ada dua menteri yang jaga. Tolong tengok macam mana sistem sosial dan pendidikan kita dah jadi tempat melatih mat rempit, kaki gian dan orang muda yang rendah akhlak. Jangan bangga dengan pencapaian cemerlang segelintir pelajar cerdik saja.

Bila mat rempit ini bawa kereta, bawa lori atau bawa bas, mereka buat macam mereka naik kapcai. Tak hairanlah jalan raya kita dak jadi medan tumpah darah.

Jadi tolonglah tengok. Sampai bila budak-budak Melayu nak jadi operator pengeluaran, kerani, pekerja pasar raya, penghantar piza dan GRO? Modal insan apa kalau ramai budak-budak kita kurang akhlak, kurang kemahuan, kurang ilmu dan kurang kepakaran? - Berita Harian

Back BN for progress, says Sultan of Pahang

TEMERLOH: Sultan of Pahang Sultan Ahmad Shah has called on the people to continue supporting the Barisan Nasional Government to ensure the long- and short-term development agendas will continue to benefit them.

The construction of the RM64mil Kuala Krau bridge across the Pahang river, for example, was one of the sustainable developments that would benefit the people living along the river banks, he said.

The bridge will help reduce the time to make the 55km trip between Bandar Tun Razak in Jengka and Kuala Krau to just 20 minutes from one hour previously.

“The bridge will also act as a catalyst for economic development in Bandar Tun Razak, Jerantut and Temerloh. It will benefit 60,000 people in Jerantut, Temerloh and Maran by reducing the trip to just 22km,” Sultan Ahmad Shah said after visiting the construction site yesterday. - The Star

A(H1N1): No new deaths, 135 new ILI cases

KUALA LUMPUR: No new deaths from Influenza A(H1N1) were recorded Friday and the total of such fatalities in the country so far remains at 77.

Health Director-General Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican said 135 new cases with influenza-like illness (ILI) were warded in hospitals nationwide while 108 were discharged, leaving the total at 704.

Of the total ILI patients still under treatment, 184 or 26% were confirmed A(H1N1) cases.

Twenty-one patients or 11% were in intensive care, he said, adding that there were no new admissions to the intensive care units while four cases were discharged Friday.

Nineteen of the patients in intensive care had risk factors -- seven were children under five, three had chronic diseases, five had obesity problems, three had chronic respiratory diseases and one was a senior citizen above 65 years old, he said in a statement here Friday.- The Star

Pas Selangor kaji kedudukan dalam pakatan pembangkang

SHAH ALAM 24 Sept. – Pas Selangor sedia mengkaji secara terperinci cadangan mana-mana wakil rakyat yang mahu parti itu melihat semula kedudukannya dalam pakatan pembangkang di negeri ini.

Setiausaha Badan Perhubungannya, Mohd. Khairuddin Othman berkata, pihaknya akan mengadakan satu menyuarat tergempar dalam masa terdekat ini untuk membincangkan perkara tersebut.

Beliau berkata, pihaknya juga amat kesal, kecewa dan terkilan dengan kenyataan yang dikeluarkan Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Antarabangsa, Azmin Ali terhadap Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Dr. Hassan Ali berikutan tegurannya mengenai Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat).

Menurut beliau, lebih mengecewakan ialah kenyataan yang dibuat Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad yang amat mengejutkan parti kerana beliau sebagai pemimpin Pas negeri harus menyokong pendirian parti.

“Jika mereka mahu Hassan letak jawatan sebagai Exco dan Pesuruhjaya di negeri ini bermakna mereka mahu Pas keluar dari negeri ini kerana Hassan adalah Pesuruhjaya kami.

“Mereka semua ini hanya tahu mengeluarkan kenyataan membuta tuli tanpa menyelidik dahulu apa yang sebenarnya Hassan maksudkan. Setahu kami Hassan bermaksud baik bukan mempertikaikan kewujudan dan kuasa Selcat.

“Kami juga tidak faham atas kapasiti apa Khalid mengeluarkan kenyataan dan akan menyelidiknya sebelum membuat apa-apa tindakan lanjut,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia malam ini.

Mohd. Khairuddin berkata demikian ketika diminta mengulas desakan beberapa wakil rakyat yang mahu Hassan keluar daripada pakatan pembangkang negeri jika tidak lagi mampu bekerjasama dengan wakil rakyat DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Desakan yang disiarkan sebuah akhbar berbahasa Inggeris hari ini itu dibuat beberapa pemimpin pakatan pembangkang termasuk Khalid, Mohd. Azmi dan Santiago.

Dalam pada itu, Mohd. Khairuddin dalam kenyataannya yang dikeluarkan pagi ini menegaskan, Pas Selangor tetap dengan pendiriannya mendesak proses pendengaran ke atas pegawai tinggi kerajaan yang dijalankan Selcat dilakukan secara tertutup bagi menjaga integriti pegawai yang terlibat dan dapat mengelak daripada diaibkan.

Ini kerana kata beliau, Selcat dan kerajaan negeri seharusnya mengambil pengajaran daripada ‘anugerah penyapu’ ciptaan bekas Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo. - Utusan

Tonjol imej sebenar Islam - PM

KUALA LUMPUR 24 Sept. - Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) bukan hanya merupakan satu platform kerjasama di kalangan ummah tetapi juga sebagai pentas bagi menangkis tohmahan yang mengaitkan Islam dengan kegiatan pelampau dan Islamofobia di peringkat antarabangsa, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perdana Menteri berkata, persepsi negatif dan penghinaan terhadap Islam yang semakin berkembang itu bertambah buruk terutama terhadap umat Islam yang tinggal di Barat.

"Ia menjadi tanggungjawab ummah untuk menonjolkan imej sebenar Islam dengan menekankan nilai-nilai universal, pencapaian dan warisan yang kaya dalam agama suci ini, yang mengajar pengikutnya bersikap toleransi dan menghormati orang lain," katanya dalam mesej sempena ulang tahun ke-40 penubuhan OIC yang dikeluarkan di sini hari ini.

Najib berkata, selepas 40 tahun, OIC telah berkembang menjadi sebuah badan yang berkhidmat bagi melindungi kepentingan umat Islam dan apa yang menggembirakannya ialah pertubuhan itu telah "secara aktif bergiat dalam mempromosikan kegiatan bagi mempertingkat kerjasama dan penyelarasan di kalangan 57 negara anggota yang mempunyai 1.5 bilion penduduk".

Bagaimanapun, Najib berkata, dunia hari ini adalah sebuah tempat yang jauh berbeza berbanding 40 tahun lalu serta banyak cabaran baru muncul. Bagi OIC untuk kekal relevan dalam dunia globalisasi, teknologikal dan tanpa sempadan, ia perlu bergerak dengan keperluan semasa."

"Para anggotanya perlu bekerjasama, memaksimumkan penggunaan sumber secara bersepadu demi manfaat dan kebaikan bersama seluruh ummah. OIC perlu mengenal pasti cabaran-cabaran baru dalam era selepas 11 September bukan hanya dalam bidang politik dan keselamatan tetapi juga di dalam lingkungan ekonomi dan sosial," katanya.

Najib berkata, OIC perlu memainkan peranan sebagai pemangkin dan penyedia bagi pembangunan ekonomi dan sosial di kalangan negara anggota yang kurang membangun dalam pertubuhan itu.

"Kita tidak boleh ketinggalan dalam peredaran dunia. Usaha bersama secara bersepadu diperlukan bagi menghapuskan belenggu kemiskinan yang masih melanda jutaan saudara seagama kita di seluruh dunia.

"Ia terserah kepada kita untuk membentuk nasib kita sendiri dan oleh itu kita mesti menanam cita-cita untuk maju tanpa bergantung kepada orang lain.

Kemiskinan, kelaparan dan penyakit adalah musuh biasa kepada manusia," katanya.

Perdana Menteri berkata, sementara masyarakat antarabangsa menangani masalah- masalah ini, OIC juga perlu memainkan peranannya.

"Sementara cabaran-cabaran itu begitu banyak, ia tidak boleh dibiarkan. Para anggota perlu merapatkan barisan bagi menanganinya demi manfaat generasi sekarang dan akan datang," katanya.

Mengenai isu Palestin, Najib berkata, walaupun usaha di peringkat antarabangsa bagi menyelesaikan isu yang telah lama tertangguh, "kami kecewa dan terkejut berhubung keadaan yang teruk dan terus bergolak di kawasan yang diduduki rakyat Palestin."

Menyentuh mengenai peranan Malaysia dalam OIC, Najib berkata, sebagai anggota pengasas pertubuhan itu, Malaysia telah memainkan peranan penting dalam penubuhannya semasa memegang kerusi pengerusinya dari Oktober 2003 hingga Mac 2008, Malaysia telah mengorientasi semula fokus pertubuhan itu daripada semata-mata berbincang mengenai isu politik tetapi kepada menitikberatkan isu-isu ekonomi dengan pendekatan yang praktikal bagi kemajuan ekonomi dan pelaksanaan projek-projek di negara-negara anggota.

"Sehingga ini, kerajaan Malaysia tetap komited bagi meningkatkan kerjasama ekonomi di kalangan negara-negara anggota dan menggalakkan dagangan di kalangan negara anggota OIC. Walaupun potensi dagangan itu pada masa ini berada pada tahap 16.7 peratus daripada jumlah dagangan dunia," katanya. - Utusan

Subsidi beras golongan miskin - Noh Omar

BATU GAJAH 24 Sept. - Mulai 1 Disember ini kerajaan akan memberikan subsidi beras secara terus kepada golongan berpendapatan rendah melalui penggunaan sistem kupon.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Noh Omar berkata, Kabinet secara dasarnya bersetuju dengan kaedah baru pemberian subsidi tersebut.

Katanya, bagi memastikan rakyat tidak menghadapi masalah apabila polisi baru itu dilaksanakan, kementerian akan menjalankan projek perintis sistem kupon pada November ini.

''Pada November ini, kita jangkakan sudah boleh beri kupon menerusi projek perintis untuk kita mendapat maklum balas, aduan dan apa sahaja yang mungkin tertinggal.

''Apabila sudah beri kupon, kita boleh teruskan dan menguatkuasakan sistem kupon mulai 1 Disember ini," katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis jamuan Aidilfitri anjuran UMNO Bahagian Gopeng di sini malam tadi.

Pada majlis itu, beliau turut menyampaikan watikah pelantikan Ahli Jawatankuasa Majlis Pembangunan Pertanian (MPP) peringkat Parlimen Gopeng.

Menurut Noh, beliau telah meminta ahli MPP di seluruh negara untuk mengenal pasti senarai golongan miskin dan miskin tegar untuk diberikan kupon supaya tidak ada yang tercicir.

Katanya lagi, senarai awal kementerian mendapati kira-kira 109,000 keluarga miskin dan miskin tegar layak menerima subsidi beras.

''Senarai nama yang ada akan diberi kepada MPP ikut kawasan masing-masing dan ahli MPP akan bermesyuarat untuk memastikan nama yang ada sudah cukup lengkap atau perlu ditambah.

''Apabila diperkenalkan sistem ini, kita juga minta MPP untuk memantau supaya kupon sampai kepada golongan sasar dan mana-mana pihak yang patut dapat, tetapi tertinggal namanya, boleh mengadu kepada MPP atau kementerian," katanya.

Mengulas lanjut, Noh berkata, menerusi sistem tersebut, kerajaan cuma membelanjakan RM10 juta sebulan dan tidak perlu membayar purata RM60 juta setiap bulan untuk membayar subsidi beras ST15 kepada pengilang.

Ujarnya, walaupun kerajaan membelanjakan RM60 juta sebulan, masih terdapat rungutan rakyat sukar mendapat beras ST15 kerana ia dijual di pasaran terbuka dan semua orang boleh membelinya.

''Kerajaan banyak belanja, tetapi rakyat tidak dapat faedah. Saya lihat jika laksana sistem ini, kerajaan cuma belanja RM10 juta sebulan dan boleh jimat RM50 juta sebulan," katanya. - Utusan

Input berguna pilih calon

KUALA LUMPUR 24 Sept. - Input yang diterima daripada pelbagai pihak berhubung calon Barisan Nasional (BN) bagi Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Bagan Pinang pada Oktober ini berguna kepada pucuk pimpinan parti untuk membuat keputusan.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Mustapa Mohamed bagaimanapun berkata, apa yang penting ialah ahli-ahli perlu memberi kepercayaan kepada pucuk pimpinan parti untuk memilih calon yang sesuai.

"Saya yakin BN akan membuat keputusan yang terbaik. Ramai pemimpin sudah memberikan input berhubung perkara ini dan input yang diterima adalah berguna," katanya kepada pemberita di sini hari ini. - Utusan

Pengisian hari raya untuk generasi muda

HARI Raya Aidilfitri terus disambut penuh kesyukuran oleh umat Islam di negara ini yang berjumlah lebih 16 juta orang. Ia dirayakan penuh meriah oleh semua lapisan generasi.

Namun dalam kemeriahan kita menyambut hari raya, kita harus memikirkan apakah pengisian yang sesuai untuk generasi muda kita? Ini kerana ada di kalangan generasi muda kita yang tersimpang dalam menyambut hari raya. Bagi sesetengah mereka hari raya dianggap sebagai pesta muda mudi untuk berseronok dan bergembira.

Generasi muda kita seolah-olah dibiarkan sahaja dalam menentukan pilihan dan cita rasa mereka dalam menyambut hari raya. Hal ini sekiranya dibiarkan berlarutan sudah tentu akan memadam makna dan pengertian Aidilfitri yang sebenar.

Ini kerana Aidilfitri membawa maksud kembali kepada fitrah. Bulan Ramadan yang dilalui selama sebulan berperanan untuk menyucikan diri manusia daripada segala dosa dan kemaksiatan. Ia mengeluarkan manusia daripada kegelapan dan kemungkaran agar kembali kepada fitrah insan yang mengabdikan diri seutuhnya kepada Allah SWT.

Bagaimanapun pengertian Aidilfitri ini dicalarkan dengan pengisian hari raya yang tidak bermanfaat di kalangan generasi muda. Ada di antara remaja kita menghabiskan masa di hadapan TV menonton rancangan filem, hiburan dan persembahan artis yang dianggap lebih menarik perhatian mereka.

Ini menyebabkan mereka 'malas' untuk melakukan amalan ziarah menziarahi di kalangan sesama keluarga dan jiran tetangga.

Selain itu ada dalam kalangan generasi muda pula yang menghabiskan masa berpeleseran di kompleks membeli-belah, pawagam, kompleks boling dan pusat hiburan. Kelihatan pergaulan bebas antara remaja lelaki dan perempuan juga berlaku.

Ada antara mereka yang berpakaian menjolok mata sehingga mendedahkan aurat, berpegangan tangan dan berpelukan antara lelaki dan perempuan.

Amat menyedihkan lagi didapati mereka adalah remaja yang berumur dalam lingkungan belasan tahun. Apakah yang bakal berlaku seandainya perkara ini terus membudaya di kalangan generasi kita pada masa akan datang? Tidak cukup dengan pergaulan bebas di pusat hiburan ada remaja yang menghabiskan masa cuti hari raya dengan merempit di jalan raya.

Situasi ini seharusnya dipandang serius oleh semua pihak. Kebebasan yang diberikan oleh ibu bapa kepada anak-anak tidak seharusnya dijadikan 'tiket' untuk remaja berseronok sehingga menjual maruah diri dan merosakkan nama agama.

Dalam masa yang sama ibu bapa harus memantau pergerakan anak-anak semasa cuti hari raya. Kita tidak inginkan anak-anak remaja Muslim menjadi hamba kepada keseronokan. Apa yang kita impikan hari raya ini disambut dengan penuh pengertian dan pengisian yang bermakna.

Dalam hal ini ibu bapa seharusnya menyediakan pengisian program hari raya yang khusus untuk anak-anak remaja mereka.

Ini bukan bertujuan untuk mengongkong mereka bersosial. Tetapi ia bertujuan mengawal mereka daripada pengaruh negatif yang boleh merosakkan akhlak dan pemikiran remaja Muslim kita.

Sekurang-kurangnya ada empat pengisian program hari raya yang boleh dilakukan oleh ibu bapa khususnya kepada generasi muda.

Pertama; program ziarah keluarga.

Ia perlu dijadikan kewajipan di kalangan anak-anak remaja kita. Amalan ziarah menziarahi antara sesama saudara mara perlu dibudayakan.

Di samping itu berhari raya dengan memakai pakaian yang bersopan dan menutup aurat adalah suatu perkara yang harus diteruskan. Ini kerana ramai di kalangan generasi muda kita yang memandang enteng terhadap amalan menutup aurat.

Menziarahi datuk, nenek dan seluruh ahli keluarga yang berdekatan amat penting dilakukan. Ia dapat mengukuhkan silaturahim dan ukhwah di kalangan keluarga umat Islam. Dalam masa yang juga ia dapat melahirkan rasa hormat dan kasih sayang di kalangan golongan tua dan muda.

Kedua; mengunjungi tanah perkuburan. Mengunjungi pusara saudara mara yang telah meninggal dunia merupakan amalan murni yang mempunyai hikmah yang amat besar. Amalan ini dapat melahirkan rasa insaf di kalangan remaja tentang hakikat kehidupan yang cuma sementara.

Ia juga dapat menjalin rasa kekeluargaan tinggi di kalangan remaja.

Ketiga; amalan solat berjemaah.

Di kalangan anak-anak remaja, kesempatan untuk berkumpul bersama-sama boleh dimanfaatkan untuk menunaikan solat fardu secara berjemaah.

Bapa menjadi imam kepada anak-anak dan menyampaikan amanat sempena hari raya. Amalan bersalaman dan bermaaf-maafan dapat mengeratkan tali silaturahim di kalangan ahli keluarga.

Dalam masa yang sama amalan solat berjemaah dapat membina kekuatan iman dan membina benteng pertahanan rohani yang mantap.

Keempat; amalan rumah terbuka untuk anak remaja.

Rakan-rakan anak remaja kita perlu diraikan dalam majlis rumah terbuka yang khusus untuk mereka. Dengan ini ibu bapa dapat mengenali siapakah rakan anak-anak remaja mereka.

Majlis seumpama ini juga dapat mengelak daripada perbuatan sumbang yang menyimpang daripada ajaran Islam. Hal ini dapat menghindarkan anak-anak remaja daripada menghabiskan masa di kompleks membeli-belah dan pergaulan bebas tanpa batasan.

Masih belum terlewat untuk kita memimpin generasi muda bagi menghayati Aidilfitri dengan pengisian bermanfaat.

Marilah kita bersama-sama menjadikan Hari Raya Aidilfitri ini sebagai titik perubahan untuk membina generasi muda Islam yang menghayati ajaran Islam dengan seutuhnya.

ABDUL RAHMAN MAHMUD ialah penulis bebas. - Utusan

KESEDAR And State Govt Discuss Land For ECER Programme

By Mohd Razman Abdullah

GUA MUSANG, Sept 24 (Bernama) -- The South Kelantan Development Authority (KESEDAR) has set up a committee with the state government concerning land approval at a 960-hectare site in Rantau Manis to relocate 1,000 hardcore poor under the East Coast Economic Region (ECER) programme.

KESEDAR chairman Datuk Ramzi Abdul Rahman said discussions were being held with the state government due to the overlapping of rights to the land concerned.

"We will make an announcement when the matter is settled. Now we have set up a committee between KESEDAR and the state government to discuss the matter," Ramzi told Bernama here today.

"I do not want to explain further as the matter is under discussion. Later we will announce the results," he said.

A report last month said that KESEDAR was waiting for approval from the state government to relocate 1,000 hardcore poor at the 960-hectare site in Rantau Manis under the ECER programme.

The ECER is expected to attract investment worth RM112 billion over a 12-year period, starting from 2008 to 2020.

Apart from developing the region, ECER is also committed towards eradicating poverty by 2010 in line with the government's objective.

Ramzi said 10 houses had been built early this year as part of the pioneer agropolitan project while another 990 houses were awaiting land approval.

He expressed confidence that those participating in the programme would be able to earn more than RM1,000 each month. -- BERNAMA

Hasan Ali should not have publicly criticised Selcat, say fellow reps - Mahfuz

Thursday, September 24, 2009

By G. MANIMARAN and WINNIE YEOH

PETALING JAYA: Selangor executive councillor Datuk Dr Hasan Ali from PAS has come under fire from his colleagues over his criticism of the Selangor state assembly’s Select Committee for Competency, Accountability and Transparency (Selcat).

Several PAS leaders said Dr Hasan, who is also the party’s Selangor commissioner and involved in the creation of Selcat a year ago, should have not publicly questioned the body and put the state’s interest last.

PAS vice-president Datuk Mahfuz Omar said the issue should not have been brought up in this manner and it was tantamount to attacking the principle of separation of powers.

“Selcat is connected to the legislative arm of the Government and there are elements of separation of powers between executive and legislative matters. It should have not been brought up,” he said.

Dr Hasan had hit out at Selcat, which is chaired by Selangor state assembly Speaker Teng Chang Khim, for “grilling” senior civil servants over allocations.

Mahfuz, who is Pokok Sena MP, said as a member of the administration, Dr Hasan should have an understanding about the principle.

“I believe if he really understands, such problems would not arise. I do not know if he understands this aspect or not.

Mahfuz said any party being investigated would never be happy with the investigation procedures.

“Those who are being questioned want first-class treatment,” he said, adding that Dr Hasan as a member of the executive should advise any senior government officer involved in investigations to take action against Selcat if they are not happy.

He cited the case of Puchong MP Gobind Singh who brought his suspension from Parliament to the court to be settled.

Shah Alam MP Khalid Samad, who is a PAS central committee member, said Dr Hasan should have played the role as a member of a Selangor “state team”.

“He should have reflected a team spirit even though he wasn’t happy with the decision that was made and not make a personal statement.

“He should have not made such a statement,” he said.

In GEORGE TOWN, DAP secretary-general Lim Guan Eng said it was unusual for Dr Hasan to suggest a revamp when he had approved the legislation to set up Selcat at the Selangor Legislative Assembly.

“If this law was not right, then why did he approve it? He should be fully aware of the extent of his power and nature of his duties. It appears that he doesn’t understand the situation,” Lim said yesterday.

He also said it was more appropriate for Dr Hasan, to bring up the matter internally rather than making it public. - The Star

Hasan sticks to his guns on committee

PETALING JAYA: Selangor executive councillor from PAS Datuk Dr Hasan Ali is firm on his criticism against the Select Committee for Competency, Accountability and Transparency (Selcat) and is adamant that the body should revise its procedures and investigation methods.

“Recent investigations which involved senior state government officers clearly showed that Selcat needs to revamp its procedures and techniques.

“Investigations which involved degrading methods that affect the dignity of the people being questioned and elements of pressure did not reflect the philosophy of Selcat,” he said in a statement yesterday.

As a result of such tactics, he said many senior civil servants had lost their sense of self-worth and their morale was low.

Instead, he said Selcat’s investigations should focus on the expenditure of allocations made by the Barisan Nasional assemblymen and not just merely calling the state district officers to testify.

“The state assemblymen concerned should be hauled up to testify and this way, Selcat would have a balanced view of things,” he said.

Nevertheless, Dr Hasan stressed that he fully supported the objective and the philosophy of Selcat and he had no intention of jeopardising the state’s administration.

He clarified that he did not suggest that the members of Selcat be revamped and that they be elected from the ranks of former judges, those who hold public office and influential individuals, as reported.

“On the contrary, I suggested that its members to be picked from credible Selangor state assemblymen that possess the expertise and knowledge on par with members of a Royal Commission,” he said.

Dr Hasan suggested that an immediate meeting be arranged between the Mentri Besar, the exco members and Selcat to discuss the issue.

“The administration of the state will not be functional without the harmonious environment among the MB, the exco and Selcat,” he said. - The Star

Saifuddin mahu muka baru tidak terlibat politik wang, rasuah

KUALA LUMPUR 23 Sept. - Barisan Nasional (BN) perlu meletakkan muka baru yang bersih daripada gejala politik wang dan rasuah untuk bertanding pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Bagan Pinang.

Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Saifuddin Abdullah berkata, langkah tersebut menjadi bukti bahawa parti orang Melayu itu kini serius membina imej baru yang lebih berintegriti di mata rakyat.

"Ia juga selari dengan semangat perubahan dalam UMNO yang ingin dibawa oleh Presiden parti, Datuk Seri Najib Tun Razak," katanya ketika dihubungi hari ini.

Beliau diminta mengulas kenyataan bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad bahawa UMNO perlu memilih calon yang bersih daripada gejala politik wang dan rasuah untuk bertanding di Bagan Pinang.

Ujarnya, jika calon tidak bersih diketengahkan dalam pilihan raya tersebut, UMNO mungkin menang di Bagan Pinang tetapi akan kalah di tempat lain.

Dalam hubungan ini Saifuddin menegaskan Barisan Nasional (BN) perlu memenangi kerusi DUN Bagan Pinang yang selama ini merupakan kubu UMNO.

"Kerusi itu adalah milik tradisi UMNO dan BN perlu bersungguh-sungguh untuk menang dengan majoriti yang besar," jelasnya. - Utusan

Ciri bersih tidak cukup pastikan kemenangan BN - Noh Omar

KUALA LUMPUR 23 Sept. - Beberapa pemimpin UMNO menyifatkan calon yang bersih tidak cukup untuk memastikan kemenangan Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Bagan Pinang.

Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Noh Omar berkata, faktor penerimaan masyarakat setempat terhadap calon juga perlu dijadikan kriteria utama pemilihan.

"Jika calon itu bersih sahaja tapi tidak mempunyai semangat berkhidmat kepada rakyat dan belum diakui kepimpinannya, ia boleh menjejaskan peluang kemenangan BN.

"Calon berkenaan mesti mampu menyatupadukan rakyat di kawasan yang diwakilinya dan parti," katanya semasa dihubungi oleh Utusan Malaysia hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas pandangan bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad hari ini yang menegaskan UMNO perlu memilih calon yang bersih daripada gejala politik wang dan rasuah untuk bertanding di DUN Bagan Pinang.

Dr. Mahathir berkata, UMNO boleh mendapat majoriti besar pada pilihan raya kecil DUN tersebut yang merupakan kubu kuat parti jika memilih calon benar-benar bersih.

Mengulas lanjut, Noh berkata, soal calon di Bagan Pinang perlu diberikan perhatian teliti kerana ia banyak menyumbang kepada kemenangan BN.

"Sebagai sebuah parti yang tradisinya membela rakyat, seorang calon BN juga mesti mempunyai aspirasi berkenaan supaya kita mampu meraih kemenangan besar pada pilihan raya kecil itu nanti," jelasnya.

Sementara itu, Ketua Penerangan UMNO, Ahmad Maslan berkata, beliau menghargai pandangan Dr. Mahathir namun dalam masa sama berpendapat, soal kepimpinan calon perlu diberikan perhatian.

"Bagi saya, ia tidak menjadi satu masalah besar jika seorang calon itu hanya pernah diberikan hukuman mengikut disiplin parti dan tidak pernah disabitkan dengan kesalahan jenayah.

"Saya yakin seorang pemimpin yang pernah dihukum akibat gejala politik wang, sudah mengambil pengajaran di atas hukuman yang pernah dikenakan pada atas dirinya," ujarnya.

Beliau memberi contoh bagaimana Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim masih mampu memenangi kerusi Parlimen Permatang Pauh walaupun mempunyai kes di mahkamah.

"Ia menunjukkan jika seorang calon sudah dikenali oleh masyarakat, mereka tetap akan yakin dengan pemimpin berkenaan walaupun berada di dalam penjara," katanya.

Ahmad juga memberitahu seorang pemimpin yang pernah bersalah akibat politik wang masih boleh diberikan peluang jika benar-benar insaf di atas perbuatan tersebut di samping telah menunjukkan kesetiaan kepada UMNO.

Berdamailah Melayu Islam

SEMAKIN luas jurang perbezaan ideologi antara dua orang semakin sukar untuk mereka bergabung. Kecuali jika berlaku transformasi antara entiti itu sama ada secara asimilasi daripada satu ideologi kecil kepada ideologi besar atau integrasi antara kedua-dua ideologi berkenaan melalui cara saling cair-mencair.

Begitulah apa yang berlaku antara Pas dan UMNO sekarang. Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berulang kali berkata: “Penggabungan Pas-UMNO adalah sesuatu yang mustahil untuk dicapai kerana percantuman itu ibarat pergaulan lelaki dan wanita yang bukan mahram, sesuatu yang ditegah agama.”

Begitupun, masih ada ruang di hati kecil pemimpin veteran Pas itu untuk melihat kabilah Melayu bersatu kembali. Dan meminjam kata-kata yang lazim beliau lafazkan: “Boleh jika nak gabung, tetapi UMNO perlu ubah dasar dia, daripada kebangsaan kepada Islam.”

Persoalan sama ada UMNO perlu bergabung dengan Pas adalah persoalan apakah ada masa depan untuk orang Melayu di negara ini?

Daya beli orang Melayu mengikut dokumen Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) hanyalah sekitar RM1,500, India RM2,500 dan Cina RM4,500. Melalui daya beli yang rendah ini akan membuatkan orang Melayu Islam bergantung kepada orang lain.

Realitinya, orang Melayu secara rata-rata tidak mampu menghantar anak-anak belajar ke luar negara menggunakan wang sendiri atau tidak mampu menghantar anak-anak ke kelas tuisyen berbanding kaum Cina.

Oleh sebab Melayu atau bumiputera merupakan populasi terbesar yang mengisi 66 peratus komposisi rakyat, maka asas kenegaraan harmoni – seperti pernah diutarakan sosiologis Prof. Dr. Mansor Mohd. Nor dan Prof. Dr. Rahman Embong – mestilah menjadi teras dalam aspek ekonomi, politik dan pembentukan budaya.

Asas kenegaraan akibat sejarah penjajahan memerlukan Melayu kuat. Walaupun begitu, daripada aspek pembentukan negara bangsa, bukan bermakna UMNO kuat secara mutlak, tetapi menghendaki Melayu kuat.

Jika begitu apa salahnya jika Melayu dalam Pas gagah dalam aspek mampu menentukan kuasa ekonomi dan politik. Dan pada masa sama Melayu dalam UMNO juga masih kuat? Sejarah mampu menjawabnya setiap kali pilihan raya. - Utusan

Palanivel Throws Succession Ball Back To Samy

KUALA LUMPUR, Sept 23 (Bernama) -- MIC deputy president Datuk G. Palanivel has thrown the ball back to party chief Datuk Seri S. Samy Vellu on when the long-serving MIC president will vacate the post.

"Many questions and pressures have been exerted on the transition of power in MIC. I have been working closely together with Datuk Seri S. Samy Vellu for many years now," he wrote on his blog on Wednesday.

"He has been preparing me for the top post for many years. In fact, during several campaign meetings he declared that I have experience, maturity and the capability to take over from him and lead the party," said Palanivel who retained his post at the recent MIC elections.

Since the polls, there has been no let up over how long Samy Vellu intends to stay after being returned unopposed for an 11th term.

It heightened further over the weekend with Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak saying that he would discuss a successsion plan with Samy Vellu.

The outspoken MIC leader, who has been at the helm of MIC since 1981, said he was prepared to hand over the leadership of the party if Palanivel was ready.

"I'm certain he must have a good plan in his mind, especially after having supported me as the deputy presidential candidate for the second time in the Sept 12 elections. He will know when will be the best moment to hand over the reins," Palanivel said.

A former journalist who became Samy Vellu's press secretary before entering politics, Palanivel praised the MIC leader as "an iconic leader in Malaysian history" who had led the Indian community through some trying times.

"A lesser man would have perished long ago," he said.

Palanivel was confident that members would continue to support him after the crucial party elections in which an overwhelming majority of candidates backed by Samy Vellu won.

"The new leadership is made up of many new faces and the delegates have voted smartly by bringing in change where they saw fit. It is a good mix of experience and young blood," he added.
-- BERNAMA

RM140 Million For UMK Campuses In Bachok and Jeli

KOTA BAHARU, Sept 23 (Bernama) -- The Federal Government has approved RM140 million to build two permanent campuses for Universiti Malaysia Kelantan (UMK).

One will be in Bachok and the other, Jeli.

UMK Vice-Chancellor Prof Datuk Zainal Mohamed said with the allocation, the campuses could be scheduled for completion by the end of next year.

"A total of RM100 million is approved for UMK's main campus in Bachok, and RM40 million for its second campus in Jeli," he told reporters here on Wednesday.

With the establishment of UMK, Zainal said there would be more opportunities for education, employment and business to be initiated by people in the East Coast.

"The university's physical foundation could accelerate development within the area because with high volume of students and lecturers, there would thus, be opportunities for businesses," he said.

Zainal said there were 1,253 students pursuing their studies at the university this year. -- BERNAMA

Join NGOs, Mustapa urges students

Wednesday, September 23, 2009

KOTA BARU: Students should be actively involved in non-governmental organisations, including student councils, as a means of “exploring the horizon,” International Trade and Industry Minister Datuk Mustapa Mohamed said.

This would them equip themselves with additional knowledge, he said.

“They must also be role models and mentors to those under their tutelage to help the country achieve developed nation status by 2020,” he said.

Mustapa, who is also Kelantan Umno liaison chief, also said that the Government was in the process of drafting a strategic plan to groom about one million students at higher learning institutions to become future leaders of the country.

He said the move was necessary to groom sincere and knowledgeable leaders as they would be the ones to determine the future direction of the country.

“This is a challenge that about one million students at higher learning institutions in the country must shoulder,” Mustapa said at a meet-the-leaders session in SMK Sultan Ismail here on Wednesday.

Deputy Finance Minister Senator Datuk Dr Awang Adek Hussin, Kelantan’s Federal Development Department director Datuk Mohd Shukri Salleh and Universiti Malaysia Kelantan vice-chancellor Prof Datuk Zainal Mohamed were among other leaders who attended the session. -- The Star

Pasukan F1 1Malaysia lonjakkan industri pelancongan: Ng

KUALA LUMPUR: Pasukan F1 1Malaysia, yang akan membuat kemunculan sulung dalam Kejohanan Formula Satu (F1) Dunia tahun depan, akan terus melonjakkan lagi pelancongan sukan di negara ini, kata Menteri Pelancongan, Datuk Seri Dr Ng Yen Yen, hari ini.

Beliau berkata, malah masyarakat setempat dan warga Malaysia di seluruh dunia juga ingin datang untuk melihat sendiri pasukan Malaysia beraksi.

"Apa jua perkembangan dalam mana-mana sukan semestinyalah satu kelebihan dan bagi industri pelancongan, ia akan menarik kedatangan pelancong dan masyarakat Malaysia untuk datang serta menonton sendiri acara itu," katanya pada sidang media Kejohanan Tenis Terbuka Malaysia yang julung kali diadakan di sini.

Dr Ng berkata, acara bertaraf dunia seperti Kejohanan Tenis Terbuka Malaysia dan perlumbaan Grand Prix F1 Malaysia adalah produk pelancongan utama negara.

Kerajaan akan membantu mempromosikan Kejohanan Tenis Terbuka Malaysia yang berlangsung dari 26 September hingga 4 Oktober, katanya, sambil menambah, publisiti bagi acara itu, termasuk liputan secara langsung, akan dapat disaksikan oleh 200 juta penonton di seluruh dunia. - Berita Harian

A heavy crown for Pakatan

ANALYSIS By BARADAN KUPPUSAMY

After winning big at last year’s general election, Pakatan Rakyat seems to be having a tough time managing that victory, no thanks to feuds within the coalition.

BIG brother PAS is again flexing its muscle trying to derail the Selangor state government’s Select Committee for Com­petency, Accountability and Transparency (Selcat) into why and how district officers released millions of ringgit in development aid in the run-up to the 2008 general election.

There were instances when officers had released RM500,000 in annual allocation in a single day and in one case, the money was released for spending on the day Parliament was dissolved.

Naturally, the DAP and PKR that had pledged to promote transparency and accountability now want to know why the money was released as such and whether it was used for its intended purpose.

But the Islamist party has come to the defence of the district officers, seeing the committee, chaired by Selangor Speaker and DAP assemblyman Teng Chang Khim, as an act of harassment against civil servants.

Selangor PAS chief Datuk Hassan Ali has publicly crossed swords with Teng and questioned the worth and motive of the Selcat inquiry while a district officer accused the committee of political opportunism and causing shame to high-ranking officials serving the people.

It is alleged that the DAP is continuing its long-standing anti-Government agenda but this time, it is using the Selangor state machinery to advance its political agenda.

Hassan also said Selcat officers were “bullying” the district officers during the inquiry and suggested that further inquiries be held behind closed doors.

The issue took a turn for the worse after at least five district officers, who were questioned by Selcat, boycotted the Selangor state government’s Malaysia Day celebrations last Wednesday.

To compound the matter, within Selangor PAS itself, Hassan is not entirely loved for his hardline policies like banning the sale of beer in Muslim-majority areas, banning foreign artistes and closing down massage parlours.

His critics in PAS want the party and state government to stop Hassan who is strongly supported by the conservative leaders in the party’s top leadership echelons.

Saari Sungib, a former ISA detainee who is PAS assemblyman for Hulu Kelang, told The Malaysian Insider on Monday that Hassan should be referred to House Privileges Com­mittee for his outburst on the Selcat inquiry.

Unlike Saari, PAS leaders like Hassan are agreeable to working with the district officers, many of whom are connected to Umno, in the best interest of the people and Islam.

Likewise in the PKR, not everybody is happy with the lukewarm leadership coming from Tan Sri Khalid Ibrahim, a former corporate bureaucrat-turned-politician.

He has his small circle of supporters but PKR sources said he is generally out of tune with key PKR leaders like vice-president Azmin Ali, who is seen as a potential candidate for the job.

In the DAP too, Teng is not in the good books of the top DAP leaders but is popular with the DAP grassroots for his precise manners, eloquence and knowledge.

Their intra-feuds in their political parties is intrinsically linked to their inter-party disputes that are frequently breaking out between the Pakatan allies, giving the impression they are amateurs at government and cannot or are unwilling to get their act together.

“I get the impression their disagreement between them is too deep and too fundamental especially PAS and the DAP,” said Richard Lim, a retired bank worker who strongly supports Pakatan.

“My fear is that unless the differences are resolved and they find a common ground, they might eventually go separate ways,” he said, adding that PAS is proudly Islamist while the DAP is totally secular.

PAS, because of its numbers, Islam and Malay support, sees itself as an alternative to Umno and natural choice to lead the Pakatan and rule the country after its own vision of society.

The DAP, on the other hand, will remain a small, Chinese chauvinistic party if not for the support of PAS members.

In that is their dilemma — both need each other but their policies run counter to each other’s philosophies, causing frequent eruption over various issues especially in Selangor, which is multi-ethnic with a large, well-educated and upwardly mobile non-Muslim population.

Former Umno minister Datuk Zaid Ibrahim, now with the PKR, has been given the task of getting the Pakatan transformed into a full-fledged coalition with a common aim and agreed objectives.

One of the reasons the Pakatan was successful was because it was a loose marriage of con­venience with each party agreeing to bottle up its core principles in order to win at the polls.

It performed exceptionally well, capturing five states and denying Barisan the two-third majority in Parliament. But the hard part is managing that victory.

The DAP and the PKR are focused on cleaning up, promoting transparency and accountability and for settling scores with the Barisan.

PAS, on the other hand, is focused on its Islamist mission – to turn the country into a syariah-obedient society, thereby setting off the now all-too-familiar fights in the Pakatan. - The Star

Al-Arqam making a comeback

KLANG: Former Al-Arqam member and legal adviser Zabidi Mohamed said the setting up of the controversial Ikhwan Poly-gamy Club was an attempt to revive the now-defunct movement.

The club is being led by one of Al-Arqam founder Ashaari Muhamad’s wives, Hatijah Aam, and its members are all from the movement as well.

“The name and the packaging may be different, but the people leading it are the same ones behind the banned Al-Arqam movement,” said Zabidi.

Global Ikhwan Sdn Bhd manages the club, which was set up last month.

Zabidi added that Global Ikhwan was set-up by former Al-Arqam members after their previous outfit, Rufaqa Corporation Sdn Bhd, was busted by the religious authorities a few years ago.

Given his deep involvement with the movement prior to his detention under the Internal Security Act in 1994, Zabidi said he could sense that an aggressive revival of the movement was underway.

“I just don’t have concrete proof to support this, but I know the revival is happening now. I also know for a fact that Ashaari’s family will not give up,” added Zabidi.

He said the Home Ministry and the Islamic Development Depart-ment (Jakim) should embark on a pro-active stance to curb the club’s activities before things get out of control.

“Keeping close tabs on the former Al-Arqam members and their activities is insufficient to curb them from spreading their activities and doctrine,” he said.

There should be more pro-active measures taken including educating Muslims on why they should keep away from activities organised by the former Al-Arqam members, added Zabidi.

He said he had heard from sources that Hatijah was running the show now, as Ashaari was frail and bed-ridden. - The Star

Hasan Ali a thorn in Selangor, say Pakatan Rakyat reps

By WANI MUTHIAH

KLANG: Trouble is brewing in Selangor Pakatan Rakyat with its members turning on PAS, specifically Datuk Dr Hasan Ali, who has become increasingly isolated over the last few days over his many outbursts.

Speaker Teng Chang Khim, who is from DAP, has singled out the Selangor PAS commissioner and exco member as the “only problem” in the partnership that was forged after the March 8 general election.

“There is no communication breakdown among coalition members. Hasan Ali is the only problem in the coalition and he has been consistently inconsistent on various issues,” he said, adding that as exco member, Dr Hasan could have brought up his dissatisfaction through the right channels.

Dr Hasan’s most recent outburst was the calling for a revamp of the Select Committee for Competency, Accountability and Transparency (Selcat), which had come under fire from him for their “grilling” of senior civil servants over allocations.

He had argued that members of Selcat — which is currently staffed by legislative assembly members from both Pakatan and Barisan Nasional — should be made up of eminent persons without political inclinations.

Prior to this, Dr Hasan had also quarrelled with DAP exco member Ronnie Liu over the sale of beer in the state and had wanted to impose a blanket ban on alcohol sale in retail outlets in Muslim majority areas.

Teng, who heads Selcat, said the executive council had weekly meetings.

“There is no reason why he should attack Selcat in the open. He’s trying to take advantage of the situation to gain politically,” he alleged.

DAP Klang MP Charles Santiago was more blunt, calling for Dr Hasan to be disciplined by his party leaders and removed as both state commissioner and exco member.

“We will be stronger and better in Selangor without him. PAS should remove him to protect our best interests.

“He is wrongfully giving the impression that things are not well. There always appears to be two voices to everything with him around,” he added.

“He wants to send a message that he is the one who will protect the Malays in Selangor,” claimed Santiago.

Even Dr Hasan’s party colleague Saari Sungib, who is a Selcat member, has distanced himself, saying that the former should be referred to the House Privileges Committee for making public outbursts.

PKR exco member Yaakob Sapari denied any cracks, saying the group practised freedom of speech and encouraged people to speak up.

“We are allowed to say anything we want and air our views. There’s no problem among us,” he said, pointing out that Dr Hasan’s voicing of opinion should not be misconstrued as trouble.

PAS exco member Iskandar Abdul Samad said it was natural for Pakatan members, who were from three different political parties with different ideologies and philosophies, to have opposing views at times.

“That doesn’t mean there’s a rift between us, because at the end of the day, we can all sit down together, discuss the matter amicably and arrive at a single decision,” he said, adding that any final decision rested with the state’s executive council.

Dr Hasan was not available for comment at press time. - The Star

Pilih calon bersih di Bagan Pinang jika mahu menang besar - Tun Mahathir


Dr. Mahathir Mohamad bersalaman dengan orang ramai ketika mengunjungi rumah terbuka Menteri Besar Negeri Sembilan, Mohamad Hasan, di Kampung Tanjung, Rantau, Negeri Sembilan, semalam. - Utusan/MD. SHAHJEHAN MAAMIN

SEREMBAN 22 Sept. - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad sekali lagi menegaskan UMNO perlu memilih calon yang bersih daripada gejala politik wang dan rasuah untuk bertanding pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Bagan Pinang.

Beliau berkata, UMNO boleh mendapat majoriti besar pada pilihan raya kecil DUN tersebut yang merupakan kubu kuat parti jika memilih calon yang benar-benar bersih.

Beliau berkata, jika calon tidak bersih diketengahkan dalam pilihan raya tersebut, UMNO mungkin menang di Bagan Pinang tetapi akan kalah di tempat lain.

"Faktor calon yang bersih daripada gejala politik wang dan rasuah menjadi sangat penting di Bagan Pinang malah pada pilihan raya umum akan datang.

"Bagi saya, bukan sekadar tempat ini sahaja. Soal seluruh Malaysia, orang nak tahu sama ada kita serius atau pun tidak untuk membasmi gejala politik wang, rasuah dan sebagainya,'' katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri majlis Hari Raya Aidilfitri di kediaman rasmi Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan di Rantau, dekat sini hari ini.

Dr. Mahathir turut khuatir jika trend pemilihan calon yang tidak bersih diteruskan, parti itu akan kalah teruk pada Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti.

"Saya tak fikir tentang individu, saya kenal semua orang dan saya tak peduli dengan siapa pun tapi saya fikir cuma untuk parti sahaja," tegasnya.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan hari pengundian bagi pilihan raya kecil itu ialah pada 3 Oktober sementara pengundian 11 Oktober.

Dr. Mahathir berkata, Barisan Nasional (BN) tidak mempunyai masalah untuk menang dalam pilihan raya kecil berkenaan kerana ia merupakan kubu UMNO.

"Yang kita kalah sebelum ini pun semua di kawasan pembangkang," ujar beliau.

Beliau juga berkata, sokongan kaum Cina dan India masih belum cukup untuk membantu BN memenangi pilihan raya berkenaan.

Kata beliau, faktor itu berpunca daripada pemimpin parti komponen yang masih berhadapan dengan masalah sendiri.

"Saya nampak belum ada perubahan yang boleh dilihat atau mungkin saya belum nampak. Masing-masing masih memikirkan masalah kaum sendiri.

"MIC masih mempunyai masalah dalaman dan saya tidak tahu sama ada mereka boleh menumpukan perhatian dalam berkempen untuk membantu BN," jelas beliau.

Jelas beliau, sekiranya semua pemimpin parti mengutamakan parti dan bukannya diri sendiri, sudah pasti semua masalah dapat diselesaikan. - Utusan

BN perlu ambil iktibar

LEDANG 22 Sept. - Barisan Nasional (BN) perlu mengambil iktibar daripada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir dalam meletakkan calon yang sesuai pada Pilihan Raya Kecil DUN Bagan Pinang 11 Oktober depan.

Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Abdul Ghani Othman berkata, faktor calon memainkan peranan penting dalam pilihan raya tersebut kerana ia menjadi menjadi pertimbangan utama pengundi di kawasan berkenaan.

"Saya percaya akhirnya parti akan pilih calon yang paling sesuai, kita sepatutnya mengambil pengajaran dari pengalaman terdekat ini (Pilihan Raya Kecil DUN Permatang Pasir)

"Ini kerana calon merupakan juga faktor penting yang diambil kira dan semua pihak akan merujuk tentang kelebihan dan mana-mana kelemahan yang ada dalam calon-calon tertentu dalam kempen," katanya kepada pemberita pada majlis rumah terbuka Aidilfitri beliau di Sungai Mati, di sini hari ini.

BN bakal menghadapi Pilihan Raya Kecil DUN Bagan Pinang pada 11 Oktober ini dengan tarikh penamaan calon ditetapkan pada 3 Oktober ekoran kematian wakil rakyatnya, Azman Mohd. Nor pada 4 September lalu.

Menurut Abdul Ghani yang juga Menteri Besar Johor, calon yang dipilih oleh BN perlu memiliki kredibiliti supaya tidak menjadi asakan parti pembangkang.

"Dia mesti mempunyai kekuatan pada dirinya selain daripada kekuatan yang dia boleh dapat daripada parti.

"Sepatutnya kita terhindar daripada ruang parti mengambil kesempatan daripada calon yang diketengahkan oleh mana-mana parti sekalipun," katanya. - Utusan

Kota Fesyen jadi pusat perdagangan terkenal dunia

MELAKA 22 Sept. – Kerajaan negeri yakin Kompleks Perniagaan Kota Fesyen Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC), Ayer Keroh yang dibuka sejak Mac lalu mampu menjadi pusat perdagangan baru yang terkemuka di peringkat antarabangsa.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, walaupun masih terdapat beberapa lot kedai yang masih kosong namun ia dijangka dipenuhi menjelang akhir tahun ini.

Menurutnya, pada masa depan, pihaknya bercadang untuk menambah 26 lot kedai baru di kawasan tersebut sebagai persediaan menampung permintaan perniagaan dijangka meningkat di sekitar kawasan itu.

‘‘Kota Fesyen ini antara projek awal yang telah siap dalam usaha menjadikan kawasan MITC ini sebagai pusat dagangan antarabangsa,” katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Kota Fesyen meliputi projek pembinaan 173 unit kedai dua tingkat di atas tanah berkeluasan 4.16 hektar dengan kos RM52 juta itu mula dibina pada Ogos 2007.

Ia siap sepenuhnya pada Disember tahun lalu iaitu enam bulan lebih awal daripada tarikh asal yang sepatutnya siap.

Menurut Mohd. Ali, nama MITC semakin popular di seluruh negara dan sedang meniti masa untuk popular di peringkat antarabangsa terutama ketika peniaga yang sedia ada mula meraih keuntungan.

‘‘Saya percaya lebih banyak lagi pusat perniagaan terkenal akan membuka kedai mereka di Kota Fesyen ini seperti kedai karpet terkenal di India, Matahari Carpets milik usahawan karpet Shashi G. Jogi,” kata beliau.

Pada masa yang sama, Mohd. Ali turut mempelawa penduduk negeri ini merebut peluang membuat pelaburan dengan menyewa lot perniagaan yang masih kosong di Kota Fesyen bagi tujuan menjalankan kegiatan perniagaan di situ.

Ini kerana, katanya, berbanding peniaga luar dari Melaka, golongan itu dilihat lebih berminat menjalankan perniagaan di Kota Fesyen berbanding penduduk Melaka sendiri.

‘‘Oleh itu, saya pelawa penduduk negeri ini terutama mereka yang ada membuat simpanan agar bijak mengguna peluang menyewa lot-lot kedai yang masih ada di Kota Fesyen,” katanya. - Utusan

Puduraya kini moden


HENTIAN Puduraya menyediakan tempat duduk lebih selesa bagi penumpang sebelum menaiki bas untuk ke destinasi selepas menjalani proses naik taraf yang menelan belanja RM22 juta untuk fasa pertama. - UTUSAN/SHAIFUDIN MOHD. NOR

KUALA LUMPUR 22 Sept. - Penambahbaikan fasa kedua Hentian Puduraya dijangka lebih menyeluruh dengan pelbagai kemudahan asas kepada orang ramai bakal ditingkatkan.

Pengarah Urusan UDA Holdings Berhad, Datuk Jaafar Abu Hassan berkata, apabila penambahbaikan bernilai RM22 juta itu siap, terminal bas berkenaan akan lebih moden dan tersusun dari segi kemudahannya.

Katanya, antara penambahbaikan yang akan diberi tumpuan adalah kawasan menunggu di tingkat bawah Hentian Puduraya.

"Kawasan menunggu di bawah akan disediakan kemudahan berhawa dingin serta ditambah tiga kali ganda keluasannya di samping gerai dan medan selera kini yang berada di tingkat berkenaan akan dipindahkan ke tingkat atas berbumbung," katanya ketika dihubungi hari ini.

Baru-baru ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak membuat lawatan singkat ke Hentian Puduraya bagi meninjau perkembangan usaha penambahbaikan terminal bas tersebut.

Najib ternyata berbangga dengan prestasi yang ditunjukkan UDA Holdings yang berjaya menyiapkan penambahbaikan fasa pertama itu dalam 51 hari.

Bagi fasa kedua, Najib berkata, ia akan menyediakan kemudahan dan keselesaan kepada penumpang sehingga tiga kali ganda daripada asal.

Mengulas lanjut, Jaafar berkata, antara kemudahan lain yang akan dipertingkatkan ialah penggunaan lif dan penambahbaikan sistem siar raya.

"Masalah kesesakan sebelum ini akibat ruang yang sempit tidak akan berlaku lagi apabila kedua-dua kemudahan itu ditingkatkan," jelasnya.

Beliau berkata, kemudahan surau baru akan dibina kepada orang ramai dan ia akan ditempatkan di tingkat bawah berbanding tingkat dua sebelum ini.

"Surau baru ini lebih luas dan mampu menampung bilangan orang ramai yang ingin bersolat terutama waktu maghrib," katanya.

Tambah Jaafar, satu lagi kemudahan baru yang akan disediakan UDA Holdings ialah kemudahan tempat permainan untuk kanak-kanak.

"Ia memberi keselesaan kepada ibu bapa yang mempunyai anak-anak kecil sementara menunggu waktu perjalanan.

"Semua kemudahan ini yang memakan kos RM22 juta dijangka siap hujung 2010 atau awal tahun 2011," katanya. - Utusan

A(H1N1): 587 flu-like cases being treated; no new deaths

Tuesday, September 22, 2009

KUALA LUMPUR: A total of 587 influenza-like illness (ILI) cases are currently being treated at 74 hospitals nationwide, Health Director General Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican said Tuesday.

Of the total, only 169 cases or 29 percent were confirmed Influenza A(H1N1) cases, he said in the ministry's website.

However, no new H1N1 death was recorded and the death toll remained at 77.

Of the total ILI cases undergoing treatment, 28 were treated in the incentive care Uuits (ICU) with 26 having risk factors like children below 5 years old (9), chronic disease (5), obesity (6), chronic respiratory disease (4) and pregnancy (2) he said.

On the global scenario, he said that according to the World Health Organisation (WHO), there were 296,471 Influenza A(H1N1) cases worldwide as of last Friday, with at least 3,486 deaths.

Mohd Ismail advised the public to continue observing the H1N1 safety guidelines during the festive celebration, and for the ILI cases to isolate themselves and get complete rest at home until all the symptoms were gone. - The Star

Aidilfitri disambut meriah, semangat 1Malaysia menyerlah

Monday, September 21, 2009

KUALA LUMPUR 20 Sept — Selepas genap sebulan berpuasa, umat Islam di Malaysia hari ini menyambut Aidilfitri dengan penuh kemeriahan bersama-sama keluarga dan tradisi rumah terbuka dengan semangat baru 1Malaysia.

Di setiap pelusuk negara, masjid menjadi tumpuan jutaan muslimin untuk menunaikan sembahyang Aidilfitri pada pagi Syawal.

Amalan mengadakan rumah terbuka, yang juga lumrah pelbagai kaum di Malaysia semasa sambutan hari kebesaran masing-masing, membawa keistimewaan kali ini dengan menyahut dan menyemarakkan semangat 1Malaysia yang diilhamkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Di ibu negara, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri Datin Seri Rosmah Mansor menghadiri santapan pagi bersama-sama Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Raja Permaisuri Agong Tuanku Nur Zahirah di Istana Negara.

Turut hadir Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan isteri Puan Sri Noorainee Abdul Rahman.

Seri Paduka Baginda dan Tuanku Nur Zahirah kemudian berangkat ke Masjid Negara untuk menunaikan sembahyang sunat Aidilfitri bersama-sama rakyat jelata.

Di SHAH ALAM, Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah menunaikan solat sunat Aidilfitri bersama lebih 10,000 umat Islam di Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah.

Mengiringi baginda ialah Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang kemudiannya mengadakan rumah terbuka di Pusat Konvensyen Shah Alam (SACC) MU dari 10 pagi hingga 3 petang.

Di KUALA TERENGGANU, Yang Dipertua Majlis Penasihat Pemangku Raja Terengganu Tengku Penglima Raja, Tengku Baderulzaman Sultan Mahmud menunaikan solat sunat hari raya bersama kira-kira 2,000 umat Islam di Masjid Al-Muktafi Billah Shah.

Mengiringi baginda Menteri Besar Datuk Ahmad Said, setiausaha kerajaan negeri Datuk Mokhtar Nong dan kerabat-kerabat diraja.

Baginda kemudian menziarahi makam diraja di perkarangan masjid itu.

Sementara itu, Ahmad mengadakan rumah terbuka di kediaman rasminya di Sri Iman, di Batu Burok.

Di KELANTAN, Pemangku Raja Kelantan Tengku Muhammad Faris Petra menunaikan solat Aidilfitri bersama lebih 3,000 umat Islam di Masjid Muhammadi di sini.

Baginda mewakili Sultan Kelantan Tuanku Ismail Petra Ibni Almarhum Sultan Yahya Petra tidak dapat bersama-sama rakyat menyambut Aidilfitri kali ini berikutan baginda masih menerima rawatan di Hospital Mount Elizabeth, Singapura sejak 24 Mei lalu.

Tengku Muhammad Faris Petra kemudiannya berkenan menghadiri majlis penghadapan di Istana Balai Besar di sini bagi membolehkan rakyat jelata bertemu baginda.

Sementara itu Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengimami solat Aidilfitri di Masjid Pulau Melaka di sini yang turut disertai lebih 1,000 jemaah.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industi Datuk Mustapa Mohamed dan Timbalan Menteri Kewangan Senator Datuk Dr Awang Adek Hussin pula akan mengadakan rumah terbuka pada hari raya ketiga, masing-masing di Darul Falah, Jeli dan Perupok di Bachok.

Di KUANTAN, Sultan Pahang Sultan Ahmad Shah menunaikan solat sunat Aidilfitri bersama kira-kira 5,000 jemaah di Masjid Negeri Sultan Ahmad 1.

Turut menunaikan solat bersama baginda ialah Tengku Mahkota Pahang Tengku Abdullah, Tengku Puan Pahang Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah, Tengku Muda Pahang Tengku Abdul Rahman serta kerabat diraja yang lain.

Selepas selesai menunaikan solat, orang ramai turut mengambil peluang untuk bersalaman dengan Sultan Pahang dan kerabat diraja.

Sebelum itu, Jabatan Kesihatan Pahang turut mengambil langkah berjaga-jaga dengan melakukan pemeriksaan kesihatan oleh 34 petugas terhadap semua jemaah yang hadir di masjid berkenaan.

Sementara itu, atas nasihat Jabatan Kesihatan Pahang, Istana Sultan Abu Bakar di Pekan, Istana Abdul Aziz di sini dan kerajaan negeri Pahang tidak mengadakan rumah terbuka sempena Aidilfitri ini bagi mencegah penularan wabak berkenaan.

Di ARAU, Raja Perlis Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail dan Raja Perempuan Perlis Tuanku Tengku Fauziah Abdul Rashid berkenan menyertai ribuan rakyat jelata menunaikan solat sunat Aidilfitri di Masjid Negeri.

Turut mengiringi baginda berdua ialah Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail dan Raja Puan Muda Perlis, Tuanku Hajah Lailatul Shahreen Akashah Khalil.

Selepas solat, Raja Perlis dan Raja Perempuan Perlis yang diiringi kerabat diraja Perlis menziarahi Makam Diraja Perlis yang terletak hanya kira-kira 200 meter dari masjid itu.

Turut hadir ialah Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Dr Md Isa Sabu dan anggota Exco kerajaan negeri.

Baginda berdua kemudiannya berkenan menerima mengadap para pembesar negeri dan rakyat jelata pada majlis Istana Terbuka di perkarangan Istana Arau.

Di MELAKA, Yang Dipertua Negeri Melaka Tun Mohd Khalil Yaakob bersama kira-kira 10,000 umat Islam menunaikan solat sunat Aidilfitri di Masjid Negeri Al-Azim bersama-sama Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam dan pemimpin negeri yang lain.

Selesai solat, Mohd Khalil dan Mohd Ali mengadakan rumah terbuka secara bersama di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC) Ayer Keroh di sini, bermula pukul 10.30 pagi hingga 3 petang.

Di KUALA KANGSAR, Sultan Perak Sultan Azlan Shah menunaikan solat sunat Aidilfitri bersama-sama lebih 2,000 rakyat jelata di Masjid Ubudiah.

Raja Muda Perak Raja Dr Nazrin Shah, Raja DiHilir Perak Raja Jaafar Raja Muda Musa, kerabat-kerabat diraja dan Menteri Besar Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir turut sama menunaikan solat di masjid tersebut.

Para jemaah kemudian mengambil kesempatan bersalam-salaman dengan baginda selepas selesai menunaikan solat.

Sementara itu, Dr Zambry akan menerima para tetamu sempena hari terbuka Aidilfitri di kediaman rasminya di Ipoh mulai 2 petang sehingga 5 petang ini.

Di ALOR SETAR, Sultan Kedah Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah dan Sultanah Kedah Tuanku Haminah Hamidun dengan diiringi Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak menunaikan solat sunat AidilFitri di Masjid Zahir di sini bersama lebih 1,000 jemaah.

Selesai solat, baginda meluangkan masa beramah-mesra dan bersalaman dengan para jemaah.

Di KUCHING, Yang Dipertua Negeri Sarawak Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng menunaikan solat sunat Aidilfitri bersama lebih 3,000 umat Islam di Masjid Jamek Negeri.

Selepas bersembahyang, Abang Muhammad Salahuddin dan isteri Toh Puan Norkiah mengadakan Rumah Terbuka di Astana Negeri, Petra Jaya, di sini.

Sementara rumah terbuka kerajaan negeri diadakan di Stadium Perpaduan dengan Menteri Perumahan negeri Datuk Amar Abang Johari Tun Openg, Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Mohd Morshidi Abdul Ghani dan Speaker Dewan Undangan Negeri Datuk Seri Awang Asfia Awang Nasar menerima kunjungan para tetamu.

Abang Johari mewakili Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud yang masih berkabung berikutan isterinya Puan Sri Laila Taib meninggal dunia pada April lalu akibat kanser.

Di KUALA PILAH, Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan Tuanku Muhriz Ibni Almarhum Tuanku Munawir bersama-sama dua anakanda baginda Tunku Ali Redhauddin dan Tunku Zain Al’Abidin menunaikan solat sunat Aidilfitri bersama 400 jemaah di Masjid Diraja Tuanku Munawir Seri Menanti di sini.

Turut serta ialah Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan dan anggota Dewan Undangan Negeri Seri Menanti Abdul Samad Ibrahim.

Baginda kemudian menghadiri majlis tahlil di Makam Diraja yang terletak bersebelahan masjid tersebut sebelum menziarahi makam Almarhum Tuanku Ja’afar Tuanku Abdul Rahman dan ayahanda baginda, Tuanku Munawir.

Tuanku Muhriz turut mengadakan majlis istana terbuka di Istana Besar Seri Menanti dari pukul 10 pagi hingga 5 petang.

Sementara itu, rumah terbuka kerajaan negeri diadakan di perkarangan bangunan Dewan Undangan Negeri.

Di KOTA KINABALU, ribuan mengunjungi rumah terbuka Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman dan jemaah menteri Sabah yang diadakan di dewan Kompleks Sukan Likas bermula 11 pagi yang turut dihadiri Yang Dipertua Negeri Tun Ahmadshah Abdullah.

Turut hadir dua Timbalan Ketua Menteri Datuk Seri Yahya Hussain dan Datuk Seri Joseph Pairin Kitigan dan Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Sukarti Wakiman.

Terdahulu, Musa serta menteri Kabinet negeri mengunjungi rumah terbuka Yang Dipertua Negeri di Istana Negeri.

Di PULAU PINANG, Yang Dipertua Negeri Tun Abdul Rahman Abbas bersama isteri Toh Puan Majimor Shariff menunaikan solat sunat Aidilfitri di Masjid Negeri.

Sementara itu, bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi dan isteri Tun Jeanne Abdullah menyambut Aidilfitri di kampung beliau di Kepala Batas dengan menunaikan solat sunat hari raya di Masjid Jamek Al-Jamiul.

Kemudiannya Abdullah dan isteri menziarahi pusara ibu bapanya, Datuk Kailan Hasan dan Datuk Ahmad Badawi Abdullah.

Bekas perdana menteri turut mengadakan rumah terbuka di Kompleks Budi Penyayang di Kepala Batas hari ini. - Utusan

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya