Saham: Miskin tegar, ibu tunggal paling layak

Sunday, August 30, 2009

KUALA LUMPUR 29 Ogos - Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yakin golongan miskin tegar dan ibu tunggal sebagai golongan paling layak untuk menerima peruntukan RM100 juta dalam bentuk saham amanah.

Setiausaha Agung Persekutuan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Muhammad Shaani Abdullah berkata, pemberian kepada golongan tersebut dapat membantu mereka menghadapi krisis ekonomi untuk jangka panjang.

Beliau berkata, peruntukan tersebut adalah yang terbaik untuk dilaksanakan pada masa ini memandangkan kenaikan kos sara hidup yang tinggi sekarang ini.

"Kami menyambut baik pengumuman tersebut dan gembira kerana kerajaan akan melaksanakannya. Ia adalah satu tindakan yang akan mengukuhkan ekonomi rakyat,'' katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam mengumumkan kerajaan memperuntukkan RM100 juta dalam bentuk saham amanah bagi membantu golongan miskin di bandar.

Sementara itu, Pengarah Projek Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Noor Nirwandy Mat Noordin berkata, pemberian unit saham secara percuma akan dapat mengurangkan masalah kemiskinan di kalangan masyarakat di bandar terutamanya dari golongan ibu tunggal.

"Ia sudah pasti akan mengurangkan kebimbangan golongan tersebut untuk membaiki taraf hidup mereka,'' katanya.

Presiden Yayasan Bakti Khidmat Masyarakat Malaysia (YBKMM), Datuk Dr. Saharuddin Awang Yahya juga berpendapat, golongan ibu tunggal miskin tegar adalah golongan paling layak menerima saham tersebut.

Katanya, langkah tersebut dilihat mampu menangani isu kemiskinan yang dihadapi mereka untuk tinggal di kawasan bandar. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya